Ett par frågor!

1. Vilka dykarcert är det som gäller och som är internationellt erkänd, d.v.s. som man kan använda utomlands?

2. Ifall man inte hade tänkt dyka på egen hand utan mer dra till dykarplatser runt om i världen. Är det värt att köpa egen utrustning eller ska man hyra på plats?
 
Främst PADI, men CMAS (tror jag det heter) funkar nog lika bra.

Skall man dyka mycket kan mask, snorkel och fenor vara ett minimum, då kan man snorkla gratis också. Orkar man bära kan regulator och "väst" samt dator och annat smått vara personligt, men dräkt skulle jag hyra om det är en resa med många stopp. Och tuber flyger man i alla fall inte med.
 
ett par nya frågor,

är det ett "open water" cert jag ska ha eftersom det fanns en del att välja på, på PADIS hemsida.
När är det detta cert behövs utomlands? Ta exempelvis Egypten, är det bara gå fram och visa upp det sedan är det bara att köra på?
 
Open Water Diver (PADI)

Ja, det är början på utbildningen (grundkursen), sen kan du ta andra kurser så du utbildar dig mer och mer... andra organisatörer har liknande namn...t.ex. har NAUI sina egna namn på sina kurser, etc.

"Vad betyder Open Water? Det är dykning där du som dykare alltid har fritt vatten ovanför dig, dvs. du dyker inte in i grottor, vrak eller under överhäng (du behöver gå kurser för detta). Alla grundkurser har Open Water som certifieringskrav, dvs. du måste alltid ha fritt vatten ovan för dig när du dyker. Du får gå ner till 18 meter djup med OW"

Dyk aldrig ensam!

"Alla utbildningsorganisationer utbildar efter parkamrat systemet, vilket innebär att alla dykning sker parvis. Du dyker alltid med en annan dykare. Detta är en säkerhetsåtgärd. Är ni två så kan ni alltid hjälpa varandra vid problem. Parkamrat systemet är en av grundpelarna inom sportdykningen."

Lite om NAUI:
NAUI (Association of Underwater Instructors)

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
jag har jobbat som instruktör i många år, ganska många aktivt och några lite mindre aktivt under en 20 års period.. själv kom jag från cmas, gick vidare till PADI. jag säger så här.. det är skit samma vilket system du väljer om du väljer något av de stora internationellt gångbara, alla är lika bra, välj det dykcenter där du får mest förtroende för personalen. det viktigaste är instruktören, se till att få träffa den som ska hålla kursen.
storleksmässigt är PADI i särklass störst..
 
Engelsk text - läs styket "Criticism" (finns även andra källor än: Wikipedia)

Mvh troswe

men seriöst.. varför bajjar du ner PADI, jag kan lägga 10 min och hitta motsvarande skit om vilket dyksystem som helst.. det roliga är att naui får exakt samma kritik som padi, båda är mycket kompetenta dyksystem som båda kan erbjuda snabbkurser vilket kan missbrukas av idioter..
 
Det är pga. kritik och såna inlägg som Troswe och -Patric- kommer med som gjort att jag aldrig brytt mig om plastkortens "förlovade land" utan dykt ändå sen 35 år tillbaks, mestadels ensam, och överlevt. Dessutom har jag jobbat en period som yrkesdykare, byggt och servat dyksystem av varierande typer, specialtillverkat en hel del inom dykeri mm. Jag har aldrig hört nån yrkesdykare tjafsa som "kromdykarna" gör om petitesser, ett plastkort och en kurs säger inte mycket om hur säkert utbildningen bedrivits, liksom inte ett körkort automatiskt gör en människa till säker förare.

Avarter finns i alla läger så låt oss slippa skitkastning.
 
jepp, det finns säkert massor med människor som kört bil i hela sitt liv utan att krocka, det finns människor som kört motorcykel utan hjälm och så vidare.. det är inte vidare trevligt att romantisera ensamdykeri när oerfarna människor ställer frågor.. sedan så har du inte en aning om min dykerfarenhet, vilka blandningar jag dyker med och hur min tekniska dykerfarenhet ser ut.. men dyngdykare som ligger på 3-4meters djup och svetsar är inga jag imponeras av..
 
men seriöst.. varför bajjar du ner PADI, jag kan lägga 10 min och hitta motsvarande skit om vilket dyksystem som helst.. det roliga är att naui får exakt samma kritik som padi, båda är mycket kompetenta dyksystem som båda kan erbjuda snabbkurser vilket kan missbrukas av idioter..

Finns samma skit mer eller mindre i alla organisationer, ville bara belysa problemet, tyvärr blev det artikeln om PADI, då vänner informerat om deras upplevelser och erfarenheter... Det viktigaste är att man pratar med olika dykcenter/instruktörer/organisationer och där man känner sig hemma, dvs. har förtroende för väjer man... priserna varierar inte så himla mycket, välj ett center som känns bra... etc

Tips till ni som ska ta dykc.

Glöm inte! Skriva ner alla dina frågor och funderingar etc. lättare att minnas då du pratar med instruktören/na (finns inga frågor som är för dumma att fråga om)

Mvh troswe
 
jepp, det finns säkert massor med människor som kört bil i hela sitt liv utan att krocka, det finns människor som kört motorcykel utan hjälm och så vidare.. det är inte vidare trevligt att romantisera ensamdykeri när oerfarna människor ställer frågor.. sedan så har du inte en aning om min dykerfarenhet, vilka blandningar jag dyker med och hur min tekniska dykerfarenhet ser ut.. men dyngdykare som ligger på 3-4meters djup och svetsar är inga jag imponeras av..
Var har jag "romantiserat" ensamdykning? Jag skrev bara om min erfarenhet men jag trampade visst farbror på tårna,,,,,,,,,,men det bjuder jag på. *stampar lite extra*

Angående erfarenhet så vet du inget om min heller, och ska inte veta det heller av vissa anledningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
Scanner Förtur på ett vrak? Dykning 16
Diverking Kofot är ett måste! Dykning 5
mtallberg Utrustning, allmänna frågor Dykning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...