Val av bärstol

Hej där!
Sitter i valet och kvalet om vilken bärstol vi ska köpa. Jag blev väldigt förtjust i Ospray poco ag premium. Men förstår att barnet sitter med armarna rätt upp i 90 graders vinkel hela tiden. Är det så? Vad har niför tankar om denna bärstol?

En annan jag tittat på är Vaude shuttle premium. Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Tredje alternativet är Tule sapling elite. Några tankar om denna?

Tacksam för ers tips i denna djungel..;)
Dennis
 
Jag köpte mig en Osprey Poco AG Plus för snart 1 år sedan, betalade 2200:- och kunde inte vara nöjdare, jag tycker den fungerat utmärkt.
Den är lätt att ställa in och den sitter bekvämt på mig som är 1,87m lång och har lite för många kilon runt magen.

Den har bra med fack och lätt att ta av och på med lillgrabben sittandes i den.

Byglarna för fötterna är utmärkta och han somnar i den så fort vi är ute och går.

Regnskyddet ingick och är lätt och sätta på och av och skyddar bra.

Gällande armarna så har jag inte lagt märke till det du undrade om vinkeln, tycker grabben lägger armarna som han vill, leker oftast med min keps eller så lägger han dem "innanför" väskan eller under hakan för att sova. Ser inte att de är 90 grader hela tiden, kan ha dem utanför hängandes ner, det viktiga är nog att man inte sätter grabben och sittplatsen för långt ner för då kommer garanterat armarna vara i en konstig position.


Det enda som gjort mig orolig var då Osprey hade ett problem med sina spännen. Outdoorexperten jag köpte från skickade dock mail och varnade och efter jag följt guider från Osprey så var det bara att köra. Bra av säljaren och bra instruktioner från Osprey.
Kan vara att tänka på om du tänker köpa begagnat, tog med varningstexten längre ner så du vet vad du ska checka.

Överlag är jag kanonnöjd med våran Osprey Poco AG Plus!





VIKTIG SÄKERHETSVARNING
Inspektera din produkt

Osprey Poco AG-bärstolar

Osprey Europe råder kunder att inspektera sina Poco AG-bärstolar på grund av ett eventuellt fel på spännena som innebär en risk för fysisk skada.

Endast Poco AG-modeller (Poco AG Premium, Poco AG Plus och Poco AG) berörs, och det handlar om produkter köpta efter den 29 januari 2016.

Alla andra Poco-modeller (d.v.s. modeller som INTE är Poco AG) sålda mellan 2012 och januari 2016 berörs inte.

Om du äger en Poco AG-produkt, SLUTA GENAST ATT ANVÄNDA DEN och gör en egen inspektion enligt instruktionerna på den här webbsidan www.ospreyeurope.com

Om du har några frågor kan du också ringa Osprey Europe på nummer +44 (0) 1202 413920 mellan 08:30 och 17:00 måndag till fredag, eller mejla vår kundservice på adressen poco@ospreyeurope.com

Du kan alltid kontakta vår kundtjänst på 021-411142.
 
Du frågade om bärstol men jag slänger oartigt in ett tips om ett alternativ, googla "tula bärsele".

Mvh
Peter HP
 
Hur gammalt är barnet förresten?

Tänk på att det är *väldigt* lätt att barnet blir kallt i en bärstol, vi gjorde bort oss nån gång med resultat en *kall* bebis, sedan stoppade vi alltid ner henne i en sovsäck och sedan ner i bärstolen med alltihop. Värmer bra, och fyller ut så ett litet barn sitter bekvämare och säkrare.
 
Tack för er input! Vårt barn är 7 månader. Har hört om sovsäckstricket..;) Blir som en åkpåse.... Har vi några erfarenheter av andra bärstolar?
 
Jo, jag tjatar om sovsäckstricket i alla trådar om bärstol, blev rätt skrämd när vår lilla blev så kall så snabbt, så jag varnar alla jag kan :).

Vi använde en Bergans-stol, inget fel på den tror jag, men den passade verkligen inte bra på min rygg. Så tipset är väl kanske det... prova bärstolen som om det var en ryggsäck du ska köpa (vilket det ju är...), dvs fokusera på att den sitter bra på din rygg (och att barnet har det rimligt bekvämt, men det är oftast svårare att avgöra med så små + att man kan stoppa in dem i en sovsäck/svepa in dem i en filt för att förändra passformen en del).

Vi hade inget regn-/solskydd på vårat, och jag känner också att det var något av ett misstag från vår sida. Regn var väl rätt lätt fixat, men när vi var i Grekland en vända var det tämligen tjafsig att skydda lillan från solen i bärstolen.

Ställningen till regnskyddet är rätt användbart till att få upp ett vettigt myggnät också, har jag insett så här i efterhand...
 
Vi hade en Deuter Kid Comfort II. Det var absolut inget fel pa den. Byggd for att halla, bra hoftbalte och axelremmar. Den passade dock inte relativt sma barn. Sa vi anvande sovsack i borjan inte bara for varmen utan aven for att fylla ut. Just pa denna punkt verkade Osprey:n battre, det lilla jag provade i butik. Osprey:n hade ocksa en troligtvis battre ventilerad rygg, vilket jag tycker ar trevligt.

Nar du namner vinkeln pa armarna sa tror jag samma sak uppstod med Deuter:n ocksa.

Sa varfor kopte jag inte Osprey:n om den nu mojligtvis var battre. Svaret pa den fragan ar latt att ge, vi fick Deuter:n (begagnad), och beggars can't be choosers.
 
För ett så pass litet barn som 7 månader skulle jag heller rekommendera en ergonomisk bärsele som tex Ergo Baby, med ett bärskydd till (ger både värme och vindskydd). Då kan ni bekvämt bära barnet på både mage och rygg, och det ger mer komfort för både bärare och barn. Fiss också bärjackor där både bäraren och barnet får plats.

En bärsjal/långsjal är också ett bra tips, funkar också med bärskydd. Även om en sjal kan kännas lite trixigare i början, finns det en uppsjö av olika knytningar att testa, så att du lätt hittar den som passar dig och barnet bäst.

Mina vänner som fjällvandrade med småtting turades om att bära packning och barn, och den som bar barnet hade också en lite större magväska med barnets viktigaste saker.

Finns massa bra ergonomiska bärselar och sjalar på marknaden (Babybrjörn är INTE en av dem tyvärr). Kika för fler tips på sjalbarn.se.

Hoppas ni får en fin tur och att ni hittar det bärdon som passar just er bäst! =)
 
Kan bara instämma med FruNalleman. Det man får tänka på är fossingarna som kan bli lite kalla. Bärsjaler har väldigt bra andrahanspris också, ibland högre än vad man köpte för! Bifogar ett par foton från en tur Kebnekaise-Abisko. Frun med sjal, jag med Tula bärsele. När frun bar hade hon en stor midjeväska på ryggen, jag hade den på magen när jag bar. pojken var 10 månader.

Peter
 

Bilagor

  • IMG_6228_DxO800.jpg
    IMG_6228_DxO800.jpg
    127.7 KB · Visningar: 1,833
  • IMG_6171_DxO800.jpg
    IMG_6171_DxO800.jpg
    253.5 KB · Visningar: 1,882
Har använt osprey stolen till mina barn, är kanon. Rekommenderas.
Som påtalats så ska man vara jäkligt försiktig vid svalare väderlek. Hade själv aldrig satt mina barn i den åldern en sådan stol när det är kallt. För några år sedan var det en unge som frös ihjäl i en sådan här i krokarna, när pappan hade den med ut på en längdåkningstur...
 
Härligt med så mycket svar från er. Tanken just nu är lite turer till våren och sommaren. Då är dottern lite större och det blir inga långa vandringar i år...;) Nu har jag beställt två av dessa stolar för att pröva. Vi var på naturkompaniet och där hade dem endast Ospray. Hittade inga andra ställen i Göteborg... Så det fick bli från nätet.. Nån av dessa tre blir det.. Får nu se vilken... Ser fram emot våren och sommaren nu!!
 
Ok! Igår kom det hem två bärstolar från Outdoorexperten. Beställde på söndag kväll och hämtade ut dem på tisdagen. Bra jobbat! Väl hemma provade vi dessa i lugn och ro och kom fram till följande:

Tule var väl genomtänkt med det mesta. Dessvärre var den inte lika skön på ryggen som Vaude. Däremot satt barnet mycket bra i den även som liten. Hon kom högre upp i stolen precis som på Poco AG.
Vaude shuttle premium var mycket skön på ryggen och något slimmare i designen. Inte lika mycket extra fack som Tule. Men dessvärre sitter barnet väldigt långt ner även när sätet är i högsta läge.

Så nu är det bestämt! Vi tar en Ospray Poco AG Premium. Lite dyrare men vi blir nöjda båda två..
 

Bilagor

  • IMG_5418.jpg
    IMG_5418.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,863
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
mindful Bärstol + myggnät Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...