Torra och glada fötter i minst 10 år?

Finns Jörn kvar? På olika forum pratas om det om att de har försvunnit (var väl 3 excentriska gubbar uppe i Norrland någonstans som knåpade ihop dem för hand, döda eller pensionärer numera kanske?).

Och jag har förgäves försökt hitta någon officiell hemsida med information men det verkar grymt svårt.
 
Jörn säljs i Norge och kan beställas

Men det är ett fåmannaföretag och de tar fn inte telefon utan jobbar...
Hemsida behöver man inte om man är bra....riktigt bra.....
 
Så man får bege sig till Norge då med andra ord om man vill prova storlekar, eller chansa via postorder på vad jag antager en ganska dyr känga?
 
Har nu ett par år kört med ett par GTX kängor, säger bara att jag kommer inte att köpa ett par till!
I torrt väder är de jätte sköna, massor av stadga till foten samt sulor som hjälper till när man bär 20 kg på ryggen. Tyvärr började membranet att läcka redan på första turen jag använde dom på...
Tycker att lite mer kan man kräva för 1 600 kr!

Cellgummi råkade man ut för i lumpen, inte det trevligaste eller skönaste.

Däremot kom jag jävligt bra överens med lumpens läderkängor (marchkängor), så mitt nästa köp blir nog någon sorts läderkänga med ca 20 cm höga skaft!
 
Livslängden på skodon

brukar hänga ihop med bruket. I fält brukar man räkna med 20-100 dygns livslängd på kängor-stövlar.
Nybörjare som läser om amerikanernas långa vattendelarsmarscher brukar reagera på antalet kängor-skor som går åt...det är inte så konstigt när man tänker efter.
Så att hitta kängor som håller i 10år betyder bara att du inte går särskilt mycket eller långt....men räkna inte med det.
Själv är mitt rekord 3v..... men det var blött...å andra sidan har jag flera par som regenererats mer än en gång, d v s långt över 6 år.
 
Finns Jörn kvar? På olika forum pratas om det om att de har försvunnit (var väl 3 excentriska gubbar uppe i Norrland någonstans som knåpade ihop dem för hand, döda eller pensionärer numera kanske?).

Och jag har förgäves försökt hitta någon officiell hemsida med information men det verkar grymt svårt.

Jörnkängan lever och frodas!
Du kommer aldrig att finna dem på webben, de kommer aldrig att göra en broschyr, troligtvis kommer du aldrig att kunna köpa en känga via deras telefon.

Det här företaget säljer kängorna i Sverige. http://www.cress.se/
De får inte marknadsföra kängan i sin reklam då blir dom av med skorna, så du hittar inte deras produkter där heller, MEN de har kängorna i lager och vet du vilken storlek du behöver så då kan du ringa och beställa. Köpte av dom i början av Juni-09.

Fjällguiden
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...