Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mina senaste inköpta knivar. Från höger till vänster och i inköpsordning.

Pukkilan Jaska, Antonini Old Bear M, Douk Douk Depose 210, Mora 511 och Spyderco Paramilitary 2
 

Bilagor

  • 31225301511_0900ab5c18_z.jpg
    31225301511_0900ab5c18_z.jpg
    93.7 KB · Visningar: 1,431
Ytterligare ett inköp.

Har en stund funderat på att skaffa mig en EDC kniv som enkelt kan öppnas med en hand och i går kom ersättaren till min Fällkniven U2:
fa90ad844a372fb892121c5c882b626d.jpg

47b2a91087737c0abad537f0c9416511.jpg


Enzo Birk 75 med kolfiber skållor blir den nya familjemedlemmen.

Något större än företrädaren men absolut hanterbar i fickan, och eftersom jag allt mer dras mot knivar med Skandinavisk slipning så är jag mer än nöjd.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Hej alla knivkunniga.
Har gått och blivit förtjust i Moras gamla köksknivar och har samlat på mig några stycken. Dels två trancherknivar och en styckkniv. Jag undrar vad det är för stål i knivarna, det står rostfri på en och rostfri med skärpa på en annan. Gissar att knivarna är från 50-60 talet.

/

Jacob
 

Bilagor

  • IMG_0997.jpg
    IMG_0997.jpg
    35.6 KB · Visningar: 1,198
Hej alla knivkunniga.
Har gått och blivit förtjust i Moras gamla köksknivar och har samlat på mig några stycken. Dels två trancherknivar och en styckkniv. Jag undrar vad det är för stål i knivarna, det står rostfri på en och rostfri med skärpa på en annan. Gissar att knivarna är från 50-60 talet.

/

Jacob
Gillar också gamla svenska köksknivar. Mina favoriter är Jaernmanufaktur Eskilstuna/Jernmanufaktur Eskilstuna/Jernbolaget Eskilstuna, Erik Anton Berg/Bahco, KN/Karlsson Nilsson/Knivman, Frosts, Knivbolaget Eskilstuna, samt Nils Johan.

Dina knivar i rostfritt stål är tillverkade i Sandvik 12C27. Till skillnad från dagens knivar i samma stål så är det lite högre härdade, dvs kring 59-60 RC.

~Paul~
 
Tack Paul!
Vet du nåt om ålder på dom knivarna? Är det samma eller liknande stål i de andra fabrikaten? Har inte sett några såna knivar i kolstål, finns det?

/

Jacob
 
Tar tillbaks min sista fråga angående kolstål.. hittar några när jag letar lite bättre.

Har fått en present idag av min kära flickvän:

Ska bli roligt att prova den på riktigt imorgon.

/
Jakob
 

Bilagor

  • IMG_1005.jpg
    IMG_1005.jpg
    25 KB · Visningar: 1,000
Ytterligare ett inköp.

Har en stund funderat på att skaffa mig en EDC kniv som enkelt kan öppnas med en hand och i går kom ersättaren till min Fällkniven U2:


Enzo Birk 75 med kolfiber skållor blir den nya familjemedlemmen.

Något större än företrädaren men absolut hanterbar i fickan, och eftersom jag allt mer dras mot knivar med Skandinavisk slipning så är jag mer än nöjd.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Har samma variant och är generellt mycket nöjd. Möjligen skulle jag med facit i hand velat ha Micartaversionen istället. Såvitt jag kan bedöma har den mjukare och rundare former över ryggen. Är inte helt förtjust i hur pass kantig CF-Birken är.

/ J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...