Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här kommer lite bilder på mina Fällkniven.

uploadfromtaptalk1452588210317.jpguploadfromtaptalk1452588268916.jpguploadfromtaptalk1452588316688.jpguploadfromtaptalk1452588348891.jpg

F1:an har varit i min ägo i snart 15 år och är en underbar kniv. MEN!

Nya S1pro är i mina ögon ännu bättre iaf i skogen. Den nya slipningen är skönare och lättare att skära med än den gamla slipningen som är på F1:an. Trots grovleken och tyngden på kniven så tycker jag ändå den känns smidig.
Bara kniven väger 250gram så för er som vill plocka bort vikt från utrustningen så kanske man ska välja en annan kniv. Versionen med VG10 stålet väger ju 60 gram mindre och har ändå en bra storlek om man vill ha en större kniv.

Nya S1pro slår min Esee 6 på fingrarna alla dar i veckan!

Wm1:an är också en ny favorit som i många fall får fällkniven som brukar sitta i fickan att antingen stanna hemma eller ligga kvar i ryggsäcken.
Väldigt bekväm och smidig liten kniv till vardagssysslorna. Dessutom mkt lättare än de fällknivar jag äger.


/Tobias
 
Har alltid gillat A1:an, nu ska vi se om den blivit ännu bättre. :)

4bc9832babee88f31db37d334ff6294d.jpg


f987a46cc36223a592e2e787a4bc330e.jpg


2412344b0af8952f3c89a3ae4fdc6ee1.jpg


17e66f217b72b99d56dc8415b1b163b1.jpg


Fredrik
Vad tycker du om den nya A1:an?
Hur upplever du den nya slipningen?

Jag själv köpte S1pro men har inte något annat att en 15 år gammal F1 att jämföra med.
Jämfört med min F1 upplever jag S1:an lättare att göra feathersticks med.

S1pro är iaf min nya favorit! 😀

/Tobias
 
Fällknivens "PRO"-modell verkar onekligen rätt häftig. Dessvärre även prislappen för min del. :)

Mitt sista tillskott i högen är mer modest men jag ser fram emot att bekanta mig närmare med den framöver för att sedan återkomma med en översikt/recension.

Spyderco%20Manix%202%20LW.JPG
Spyderco Manix 2 LW​



/ J
 
Fällknivens "PRO"-modell verkar onekligen rätt häftig. Dessvärre även prislappen för min del. :)

Mitt sista tillskott i högen är mer modest men jag ser fram emot att bekanta mig närmare med den framöver för att sedan återkomma med en översikt/recension.

Spyderco%20Manix%202%20LW.JPG
Spyderco Manix 2 LW​



/ J

Jag har en blå sådan där som jag har använt otroligt mycket. Det är ju en kniv som skiljer sig en hel del mot det jag normalt gillar men den där är riktigt bra tycker jag. Lätt och behändig och funkar till det mesta. Brukar ta den när jag vill ha med en större kniv men inte vill/kan ha en fastbladare. Bytte dock omgående till ett clip av samma typ som sitter på UKPK.
 
Oj så länge sen !

Oj så länge sen det var sen jag var med i "svarvet" här på forumet,vet inte det bara dog ut. Kan ju börja svagt med att visa en kniv jag gjort en tid sen till en kund, bladet är smitt i meteoritjärn från Lappland som är ca 4,5 miljarder år gammalt med eggstålet i kolstål,greppet i stabiliserad mammutbete. Lite ålder i materialen här.
 

Bilagor

  • 005.jpg
    005.jpg
    73.5 KB · Visningar: 579
Oj så länge sen det var sen jag var med i "svarvet" här på forumet,vet inte det bara dog ut. Kan ju börja svagt med att visa en kniv jag gjort en tid sen till en kund, bladet är smitt i meteoritjärn från Lappland som är ca 4,5 miljarder år gammalt med eggstålet i kolstål,greppet i stabiliserad mammutbete. Lite ålder i materialen här.

Måste vara den snyggaste kniv jag någonsin sett. Finns det ett pris på ett sådant mästerverk?
 
Oj så länge sen det var sen jag var med i "svarvet" här på forumet,vet inte det bara dog ut. Kan ju börja svagt med att visa en kniv jag gjort en tid sen till en kund, bladet är smitt i meteoritjärn från Lappland som är ca 4,5 miljarder år gammalt med eggstålet i kolstål,greppet i stabiliserad mammutbete. Lite ålder i materialen här.

Snyggt jobbat JE! Det där är en riktigt fin kniv!
 
Jag har en blå sådan där som jag har använt otroligt mycket. Det är ju en kniv som skiljer sig en hel del mot det jag normalt gillar men den där är riktigt bra tycker jag. Lätt och behändig och funkar till det mesta. Brukar ta den när jag vill ha med en större kniv men inte vill/kan ha en fastbladare. Bytte dock omgående till ett clip av samma typ som sitter på UKPK.

Var det längden på clipet som stökade till det tycker du?

/ J
 
Oj så länge sen det var sen jag var med i "svarvet" här på forumet,vet inte det bara dog ut. Kan ju börja svagt med att visa en kniv jag gjort en tid sen till en kund, bladet är smitt i meteoritjärn från Lappland som är ca 4,5 miljarder år gammalt med eggstålet i kolstål,greppet i stabiliserad mammutbete. Lite ålder i materialen här.

En oerhört vacker kniv! Förutom materialen tycker jag du fått till en god balans i proportionerna. Men jag hade inte vågat använda en kniv med så exklusiva material! :)

/ J
 
Och lite uppspelt är jag allt, som man blir när man får en ny kniv. Den här inte testad än....om man undantar kökshandräckningen idag då förstås.

Kizer%20Intrepid%20first%20kitchen%20duty%20b.jpg



Det är en av de sista Kizerknivarna i deras "Vanguard-serie". Lite mindre titan, lite mer G10 - allmänt mer robusta och tillika billigare.

Inte riktigt samma personlighet och förfining som i Puukares här ovan! :-D Men ändå!

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.