Finnmarksvidda 2012

Tjena!

Sommaren går mot sitt slut, vilket som vanligt innebär att det är dags att planera nästa.... Efter lite interna diskussioner jobbas det nu efter ett hyfsat enkelt (?) koncept - ta bilen, köra upp till Finnmark, parkera, promenera ut, fiska 7 dagar, fara hem. Enda problemet är att ingen av oss varit dit förut. Då tanken är att försöka återuppleva den upptäckarkänsla vi erfor då vi för första gången knallade upp efter Råstoätno, är det ffa inte tips på fiskevatten (även om vi inte blir förbannade om det ramlar in sådana också...) som vi är ute efter, utan snarare allmän info (var desinficera redskap, var parkera bil, får man cykla på Vidda etc) som eftersöks. Tanken är att utforska delarna söder om Iesjavri.

Om ngn därute kan/vill dela med sig av sina erfarenheter vore det suveränt. PM:a gärna isf. Jag för inte informationen vidare till allmänheten. Bidrar givetvis gärna med egna tips om så önskas, då ffa om Kiruna- och Västerbottensfjällen.

mvh Daniel
 
Gissar att avsaknaden av svar beror på att de flesta inte har bestämt var de ska åka nästa år. Dessutom är det viktigt med att ge en bra rubrik, för att få mer napp, kanske "Önskar fisketipps till Finnmarksvidda" vara bättre namn?

Jag vet att jag har avhandlat området ett flertal gånger så det borde också finnas massor på utsidan.se om man använder sökfunktionen.

Go´tur och skitfiske på dig!
 
Nog sant det där om rubriken.... Bara att ta lärdom inför nästa inlägg. Har kollat via sökfunktionen, och hittat en del info. Har givetvis också kollat kartan och märkt att det inte direkt saknas vatten att fiska i däruppe. Skulle dock fortfarande vara intressant att komma i kontakt m ngn som faktiskt har erfarenhet från området. Inte så mkt för att få utpekat på en karta var bästa fisket är (även om det alltid är kul att höra andras berättelser), men ffa kring mer praktiska saker. Ett ex härpå är bilfrågan - var kan man parkera? Är de vägar som syns på kartan allmänna, eller finns risk att stöta på bommar/arga markägare etc.? Helt enkelt sånt man inte helst vill chansa kring. Allt är av intresse!

mvh Daniel
 
Jag var där 2007. Desinficering av utrustning kan man göra i Alta och går rätt snabbt. Vi utgick från Jotka fjellstue. Körde vägen från Alta upp på vidda, parkerade och åkte båt till Jotka. Det går nog att boka båtskjuts. Från Jotka kan man följa en kraftledning rakt in mot fina fiskevatten, ca 15-20 km lättgånget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger Finnmarksvidda & Masi Fiske 28
HarrKungen Finnmarksvidda Fiske 2
Staffan Andersson Finnmarksvidda Fiske 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...