Fjällfiskevecka

Hej på er!

Jag och ett gäng kompisar ska i början på Juli ge oss ut på en veckas fiske/vandring i fjällen.
Planen är att fjällvandra ena dagen, slå upp tält och fiska andra dagen i korta drag.
Vi har siktet inställt på Jämtland/Härjedalen och letar nu med ljus och lykta efter andra entusiaster som gjort samma resa i dom krokarna och vill dela med sig av bra rutter :)

Tusen tack på förhand
 
Jag säger Funäsfjällen. 200 sjöar o 30 mil strömmande vatten, på ett fiskekort .O inte behöver ni trängas heller. Kom så tidigt i juli som ni kan, då brukar de största kläckningarna vara och de flesta folkens kommer upp andra veckan i juli. För combo fiske/vandring rekommenderar jag de västligare delarna, rogen och norrut.

//Micke
 
Jag måste slå ett slag för mina hemtrakter :)

I västterbotten, Dorotea komun, Risbäck har du ett toppenställe för det du och dina kompisar är ute efter.

Sjön heter Svansjön och ligger ca 12 km från landsvägen. Det är oftast ingen där och det är ett otroligt vackert ställe. Perfekt för den som gillar flugfiske efter halvkilosöringar. Går du yttligare uppått fjället en km så finns även en stuga som en liten same bodde i tidigare men som nu är öppen för allämänheten.
Mer info om Lill-Månke hittar du här : http://www.doroteabyar.nu/default.asp?path=7180,7350&pageid=9127

Om du fortsätter upp på Kalfjället har du massor med övriga fina fiskevatten.


Kortinat: sweref 99 lat long,0:N64.810446° E15.472157°
 
Jag måste slå ett slag för mina hemtrakter :)

I västterbotten, Dorotea komun, Risbäck har du ett toppenställe för det du och dina kompisar är ute efter.

Sjön heter Svansjön och ligger ca 12 km från landsvägen. Det är oftast ingen där och det är ett otroligt vackert ställe. Perfekt för den som gillar flugfiske efter halvkilosöringar. Går du yttligare uppått fjället en km så finns även en stuga som en liten same bodde i tidigare men som nu är öppen för allämänheten.
Mer info om Lill-Månke hittar du här : http://www.doroteabyar.nu/default.asp?path=7180,7350&pageid=9127

Om du fortsätter upp på Kalfjället har du massor med övriga fina fiskevatten.


Kortinat: sweref 99 lat long,0:N64.810446° E15.472157°

Wow!! Lillmånkesvallen! Ljuva minnen! Jag tillbringade ett antal sommarveckor där 1984. Vi bodde i stugan och inventerade på länsstyrelsens uppdrag den fjällnära barrskogen på Gitsfjällets sluttningar.

När vi var där var fisket i Svansjön inte tillåtet. Därmed inte sagt att vi inte provade :) Mer fiskade vi i bäcken som rinner till Svansjön. Gott om småöring...
 
Där ser man :)

Det är mitt absoluta favoritställe och egentligen det enda stället jag återkommer till varje år.
Bifogar en bild och låter nostalgin sköta resten :)
 

Bilagor

  • IMG_0013.jpg
    IMG_0013.jpg
    71.3 KB · Visningar: 2,183
ögongodis

Nackhåret reser sig med en vällustig rysning när man ser en sådan bild.
Snart april och med våtsnö utanför knuten kan man bara längta efter ett sånt resmå till sommaren.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...