minsta båten att havssegla med?

f91jsw; sa:
Observera att det är vad jag personligen skulle kräva för att känna mig trygg i en liten båt. Det finns bevisligen folk som klarat att segla jorden runt i farkoster som inte är mycket mer än en skokartong och utan särskilt mycket utrustning.

Själv skulle jag jag vilja förstärka båten strukturellt där jag bedömer det behövs, förstärka/förbättra riggen för långsegling, köpa segel, ordna ett pentry anpassat för oceansegling, ordna däckslayout och fixa nere i ruffen för långsegling, skaffa autopilot/vindroder, se över vattentankarna, skaffa VHF och gärna satellittelefon, EPIRB, GPS med plotter, enkel sextant, livflotte, och tusen andra småsaker.

Johannes

Jo, visst, ska det bli bra så kostar det, det förstår jag.
Alltså vore det inte omöjligt att förstärka en gammal liten båt där det behövs, och sen ge sig ut? Nu tänker jag framför allt storleksmässigt, och inte heller någon resa runt jorden.
Jag pendlar mellan att tro att det är möjligt och att det bara är för mycket.
Jag kan jämföra med långfärdscykling - jag cyklade runt mycket på en gamla Monark, och det gick alldeles utmärkt. Sen gick jag köpte en riktig touring cykel från England och det var oändligt mycket bekvämare och lättare, framför allt i uppförsbackar; däremot undrade jag ibland om inte pengarna skulle gjort mer nytta som resekassa...
Nu tillåter inte knäna att jag cyklar, och havet lockar, så jag tittar efter en liten båt i Göteborg så får vi se vad som händer.
/marcus
 
marcussigfrid; sa:
Jo, visst, ska det bli bra så kostar det, det förstår jag.
Alltså vore det inte omöjligt att förstärka en gammal liten båt där det behövs, och sen ge sig ut? Nu tänker jag framför allt storleksmässigt, och inte heller någon resa runt jorden.

Ingenting är omöjligt. Jag menar bara att du bör ha klart för dig att det handlar om två olika saker som kostar: säkerhet och komfort. Komforten kan man dra ner på ett minimum men ändå komma levande fram. Säkerheten kan man också dra ner på ett minimum men då finns det en viss, större, procents risk att man dör på kuppen.

Ett minimum av säkerhet för oceanöversegling skulle för mig betyda, förutom en väl sjövärdig båt: VHF, EPIRB och livflotte. Andra skulle utan att tveka välja bort EPIRB (det var ju enda sättet att segla fram till för nåt decennium sen). Jag tänker så här: minimera risken för totalhaveri genom en sjövärdig båt och bra förberedelser. Planera ändå för ett totalhaveri mitt ute på öppna oceanen. Det innebär livflotte. Om jag sitter i en livflotte ute på en ocean vill jag bli hittad. Då är chanserna oändligt mycket större med EPIRB och radio.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Observera att det är vad jag personligen skulle kräva för att känna mig trygg i en liten båt. Det finns bevisligen folk som klarat att segla jorden runt i farkoster som inte är mycket mer än en skokartong och utan särskilt mycket utrustning.

Själv skulle jag jag vilja förstärka båten strukturellt där jag bedömer det behövs, förstärka/förbättra riggen för långsegling, köpa segel, ordna ett pentry anpassat för oceansegling, ordna däckslayout och fixa nere i ruffen för långsegling, skaffa autopilot/vindroder, se över vattentankarna, skaffa VHF och gärna satellittelefon, EPIRB, GPS med plotter, enkel sextant, livflotte, och tusen andra småsaker.

Johannes

Ja, eller så seglar man bara iväg. Strukturella förstärkningar behöver man nog inte ge sig in på om man från början väljer rätt båt, även om man naturligtvis bör kontrollera skicket. Det finns välbyggda båtar.

Att anpassa och bygga om båten anser många vara viktigt, och ett stort bekymmer. Så stort att det blir ett oöverstigligt hinder. Ett alternativ kan vara att anpassa sig själv efter givna förutsättningar, dvs den komfort båten erbjuder. Människan är anpassningsbar och till slut vänjer man sig nog.

Det finns gott om exempel på de som seglat enligt devisen "Go small, go simple, go now", men betydligt fler som rustar båten för 100 000-tals kronor. Det gäller att hitta sin prisnivå när det gäller säkerhetstänkande och komfort. Alla är olika. Var och en blir salig på sin tro.

Mina tankar,

/Anders
 
andersmossing; sa:
Ja, eller så seglar man bara iväg.

Visst, men jag tycker åtminstone man bör vara så pass informerad att man kan göra en någorlunda objektiv bedömning av vilka risker det är man tar.

I varje sådan här diskussion är det alltid några som säger att man bara ska satsa och göra verklighet av sin dröm, underförstått att alla som kommer med invändningar är tråkmånsar och besserwissrar. Sen pekar de på den eller den som seglat jorden runt i en Vega utan förberedelser eller förkunskaper och som det gick bra för.

Jag förundras ofta över att det inom så många frilufts- och äventyrsaktiviteter predikas säkerhetstänkande tills det står en över öronen men att det just inom segling verkar vara ett helt annat tankesätt hos många. Det jag förhoppningsvis någorlunda ödmjukt försöker få fram i den här tråden är att man åtminstone bör skaffa sig så mycket erfarenhet och insikt i säkerhetstänkande på sjön att man kan göra en egen kvalificerade bedömning innan man sticker iväg.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Visst, men jag tycker åtminstone man bör vara så pass informerad att man kan göra en någorlunda objektiv bedömning av vilka risker det är man tar.
Johannes

Tjena!

Jo, jag håller med. Man bör ha så pass djupgående kunskaper om vad man gör. Man bör kunna så pass mycket att man kan hålla efter sin båt och segla den. Och får jag gissa så har nog de flesta som kommer iväg hyfsade kunskaper. Diverse Vega-seglare kan nog tänkas framhäva den delen av äventyret för att skapa uppmärksamhet kring sig, det ger ju onekligen en extra krydda.

Men jag undrar ibland över det här med säkerhetstänkande. Rent krasst är det ju så att säkerhetsutrustning har ett pris. Är det oansvarigt att segla utan all säkerhetsutrustning som går att köpa?

Om t ex herrarna på Lunkentuss skulle upprepa sin 60-talsbravad jorden runt med samma utrustning som då, fast göra det år 2006. Skulle de betraktas som galningar? De hade inte ett spår av all den elektronik med sig som vi i dag betraktar som elementär säkerhetsutrustning.

Utvecklingen kring säkerhet är naturligtvis för det mesta av godo, men man får inte glömma att det fortfarande går att göra som förr. Både på sjön och på fjället.

Intressant ämne det här...

//Anders - för stunden utan båt
 
En kamrat gjorde sin första resa över atlanten tillsammans med sin katt i en Sheriff 600. Utan livflotte, radio, GPS eller annan teknisk utrustning. Dessutom är han färgblind och har sålunda inte en susning om fyrsektorer (förvisso mindre problem på atlanten) och lanternor.
De senaste tio åren har han dock hottat upp sin utrustning men allt går om man vill och vågar. Alternativt är tillräckligt tokig.
 
ceciliao; sa:
En kamrat gjorde sin första resa över atlanten tillsammans med sin katt i en Sheriff 600 [...] allt går om man vill och vågar. Alternativt är tillräckligt tokig.

Ja, då är väl alternativen att spara pengar eller bli tokig. Frågan är om inte man kan bli tokig av pengarna.

Nej, men allvarligt talat, jag tror (utan egen erfarenhet) att visst måste man kunna i något litet, billigt, men att riskerna för haveri/problem ökar.

Då undrar jag om jag ska slå till och köpa båt nu för en eventuell segling till skottland eller åtminstone uppåt norge till våren. Eller om det är bättre att vänta tills våren - fast då kanske det blir dyrare?

Sen det att få tag i båtplats i Göteborg...?

hm.
 
Det kanske är viktigt att skilja på de som seglar (eller gör nåt annat) med "låg säkerhetsnivå" och är medvetna om vilka säkerhetsåtgärder de valt bort, och de som avstår åtgärderna utan att veta att de kunde varit ett tillval.

Visst finns det ju exempel på de som med mer erfarenhet drar ned på säkerheten - men det är nog vanligare att man med lite erfarenhet himlar med ögonen över den okunskap och oförtjänta tur man hade första gången man seglade (eller gjorde nåt annat med viss riskpotential).
 
marcussigfrid; sa:
ceciliao; sa:
En kamrat gjorde sin första resa över atlanten tillsammans med sin katt i en Sheriff 600 [...] allt går om man vill och vågar. Alternativt är tillräckligt tokig.

Ja, då är väl alternativen att spara pengar eller bli tokig. Frågan är om inte man kan bli tokig av pengarna.

Nej, men allvarligt talat, jag tror (utan egen erfarenhet) att visst måste man kunna i något litet, billigt, men att riskerna för haveri/problem ökar.

Då undrar jag om jag ska slå till och köpa båt nu för en eventuell segling till skottland eller åtminstone uppåt norge till våren. Eller om det är bättre att vänta tills våren - fast då kanske det blir dyrare?

Sen det att få tag i båtplats i Göteborg...?

hm.

Har du funderat på alternativet att prova segla med någon som har en stor bekväm fullt utrustad bekväm båt?.
Kolla t.ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39339

Eller är det ensamheten som lockar ?

Per Brune (som seglat utan egen båt, och utan egna bekymmer och för rätt så lite pengar seglat till 15 olika länder med Hallberg Rassy 49, Swan 65, Scandinavian Eagle 64, Beneteau 50, Forgus 52)
 
Brune; sa:
Eller är det ensamheten som lockar ?

Per Brune (som seglat utan egen båt, och utan egna bekymmer och för rätt så lite pengar seglat till 15 olika länder med Hallberg Rassy 49, Swan 65, Scandinavian Eagle 64, Beneteau 50, Forgus 52)

Lite av grejen är ju friheten att kunna ge sig ut, själv eller inte. Ta sig till nya platser, ta dagarna som de kommer.
Den totala ensamheten ute på ett hav vet jag inte hur jag skulle hantera, men visst lockar det lite. Är nyfiken på hur jag skulle handskas med det.
 
För 10 år sedan seglade jag med killen på den här länken:
http://hem.passagen.se/oliver-kempe/

Han och hans flickvän sattsade väldigt lite i komfort och finish då de rustade sin båt. Vad de däremot inte snålade på var säkerhets grejer. I och med att de var totala noviser gick de helt enkelt den säkra vägen. Däremot höll de en väldigt låg/snål budget och oliver var som sagt ute i 7 år.

Sen får man kanske tänka på att om man satsar på rätt båt finns en stor del av värdet i båten kvar.

För ett par år sedan gick det en dokumentär på tv om 2 norska killar som seglade jorden runt i en liten och gammal glasfiber båt. Den var definitivt värd under 100 000.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.