Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo, det vill gärna bli dyrt. Cattleman ser mysig ut. Undrar vad dess planerade anv. område är. Cattle betyder ju boskap. Som sådan har jag svårt att se dess syfte??

~Paul~

Efterforskningar ger vid handen att Cattleman designen tydligen kom till för att kastrera tjurar..."The running of the bulls" får en helt annan innebörd med detta faktum uppdagat!

Jag överväger den som ett alternativ till fällkniv.
 
Efterforskningar ger vid handen att Cattleman designen tydligen kom till för att kastrera tjurar..."The running of the bulls" får en helt annan innebörd med detta faktum uppdagat!

Jag överväger den som ett alternativ till fällkniv.
OK. En ballare kniv än andra, med andra ord :).

Den bör funka som en liten EDC, trots ricasson ;).

~Paul~
 
Efterforskningar ger vid handen att Cattleman designen tydligen kom till för att kastrera tjurar..."The running of the bulls" får en helt annan innebörd med detta faktum uppdagat!

Jag överväger den som ett alternativ till fällkniv.

Låter rimligt. En annan känd model heter också catleman, brukar omnämnas som en föregångare till Stockman. Tre blad: sheepfooth, spey och och huvudblad. Sheepen användes mycket vid läderarbete och speybladet vid kastrering.
 
Menar du ska användas eller ska kunna användas?

Köpa fabriksnya knivar med superstål för att samla och inte använda är ett säreget beteende. (Liksom att köpa gamla knivar som man fotograferar i naturmiljö och publicerar på internet).

Jag använder alla, men jag har ju ganska många så en del får inte så mkt tid. Har också en handfull knivar som är fridlysta pga det ekonomiska värdet.
 
Låter rimligt. En annan känd model heter också catleman, brukar omnämnas som en föregångare till Stockman. Tre blad: sheepfooth, spey och och huvudblad. Sheepen användes mycket vid läderarbete och speybladet vid kastrering.

Jo, visst är det så!

Är själv väldigt fäst vid Great Eastern Cutlerys varianter av dessa amerikanska klassiker.

Dilemmat består i att Randalls Cattleman är en fastbladare, vilket är bekvämt och bra när man använder den, men formatet passar ju inte i fickan, en slida måste till och det förtar mycket utav EDC värdet tycker jag.

En fällis däremot är det ju enkelt att bära runt på.
 
Jo, visst är det så!

Är själv väldigt fäst vid Great Eastern Cutlerys varianter av dessa amerikanska klassiker.

Dilemmat består i att Randalls Cattleman är en fastbladare, vilket är bekvämt och bra när man använder den, men formatet passar ju inte i fickan, en slida måste till och det förtar mycket utav EDC värdet tycker jag.

En fällis däremot är det ju enkelt att bära runt på.

Så är det ju. Kanske kan du testa en "pocketfastbladarlösning"? Jag har en fastbladare från Graham Brothers som man förvarar i fickan.
 
Så är det ju. Kanske kan du testa en "pocketfastbladarlösning"? Jag har en fastbladare från Graham Brothers som man förvarar i fickan.

Jag köpte en Böker Gnome för att ha som pocketfastbladare. Den passar i "myntfickan" på jeansen men inte i handen... Helt enkelt för liten för att kunna användas som EDC i mitt tycke. Nu samlar den mest damm i lådan. Så för min del blir det någon fällis i jeansen och någon rejälare fastbladare på höften i skogen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...