Tältkåta

Jag köpte min Bison Tinde mycket pga priset då jag ville testa utan att lägga ner för mycket pengar.
Man bör nog vara beredd att göra en del små modifieringar för att få den att fungera optimalt.
(Jag ska modifiera toppventilen så att den går att reglera inifrån samt ordna tilluftsventiler)
Fördelen med en billigare variant är att man vågar sätta saxen i tyget...

Sömnadsarbetet i min är inte helt first class.
Kan nog ge en utförligare värdering av funktionen efter sommaren...

Har provat att elda, det går att göra i syntetvarianten som jag har, det är väl ingen av tillverkarna som direkt rekommenderar öppen eld i lättviktsvarianterna vad jag sett. De föreslår kamin.

Har skaffat mig en eldspis som jag ska prova, man får väl elda lite försiktigare och välja bränslet lite bättre så att det inte blir stora glödflagor som gör lufthål i duken :)
[Ändrat av mattiasj 2005-05-25 kl 07:26]
 
niben; sa:
Fråga till er som har Bisontältet. Såhär i efterhand, skulle ni ha gett de x3 extra pengar ett tentipi kostar eller tycker ni att Bison ger tillräcklig valuta för pengarna om man har för avsikt att använda det kanske 1-2 veckor / år.

Det skulle kännas mycket trist om man la ner 7k pengar på en kåta om man inte trivdes med den, då är ju 2,5k billigare läropengar.

Å andra sidan vore det tokigt om man köpte nått för 2,5k pengar och man tyckte den var skit pga konstruktion/kvalitet när man skulle igentligen varit jättenöjd med den för 7k pengar.

Vilka efterkloka ord har ni till mig som går i valet och kvalet? Gick det förresten att elda i en syntetvariant?

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11573


Angående eldfrågan:
Har mycket gott att säga om den lilla eldspisen efter de första testerna, den funkar fint i min syntet Tinde. Bilder finns inlagda i mitt album. Hade i.o.f.s dörren helt öppen då jag testade men spisen verkar riktigt bra, man får en väldigt bra kontroll på elden med den.
[Ändrat av mattiasj 2005-05-29 kl 22:04]
 
Re: Uppsättning

Raskesven; sa:
...Nu har jag en vaxduk, 30 X 30 cm, med hål i mitten och alla vinklar utsatta, markerade med linjer, för hur markpinnarna ska sitta i förhållande till mittpunkten. Tryck ner en markpinne där du vill att mittpunkten ska vara, med markpinnen genom vaxdukens hål. Gör som ovan med mätsnöret, men mät upp via de markerade linjerna på vaxduken istället för att höfta med klockslagen. Då behövs inget spring hit och dit, och kåtan blir symmetrisk. Går snabbt också. Tar markpinne efter markpinne. Pannlampa krävs för metoden i dålig sikt...
Raskesven

Nu har jag provat olika metoder för uppsättning och jag ser att Raskesvens metod är väl genomtänkt och den passar mig bäst.
Jag hade ingen vaxduk tillhanda så jag ritade lite geometri på ett liggunderlag istället, det funkar perfekt. Det är också bara en parameter att justera om diametern inte är perfekt. (Min variant med flera linor blev bara onödigt krångel.
 
medlurad!?

Jaha, nu var det min tur att köpa kåta... Vågade dock inte ens fråga maken om lov, men det visade sig att det blev godkänt. I en stor familj är tält(en) ett bök, alla barn vill sova någon annanstans och packningen får vi ha utanför... Innan de vill ha med kamrater också måste det bli slut på allt sådant.Nu kommer snart vårt Tundra 8 på posten. Stormmattan är dessutom utbytt på årets modell, så ett av den kåtans största nackdelar är borta. Hoppas nu alla tyckare på detta forum har rätt, tror nog att ni får räkna er som "ansvariga" för att familjen blivit med kåta!
 
mailto:zorak@bredband.net


Där är min adress när du ska läsa lusen av mig.
Om det jag lovat av frid och själaglädje uteblir.

Lev väl!

Patrik
 
Ventilation

Nu har jag testat lite runt ventilation för topphatten,
Pilottestet idag föll ganska väl ut.

Lillsjön i Kungsängen blev miljön för dagens tester, (De två minsta barnen badade !!! brrrrr....)

Så här har jag gjort:
1. Jag har monterat fyra D-ringar i toppen av kåtan där remmarna går ihop, jämnt fördelat runt om.
2. Topphatten har fått fyra 3mm gummirep som spänner ner den på utsidan.
3. På utsidan av topphatten längst upp har jag fäst fyra linor, de löper sedan via gummilinornas fästen
i topphatten runt densamma inunder den och via D-ringarna ner längs mittstången.

Det går nu att spänna upp topphatten hyggligt genom att sträcka upp linorna inifrån.
(Fästen finns längs väggarna som kan användas för att sedan hålla det spänt.)

Ska försöka fästa topphatten i toppen av kåtan med kardborreband så att den centrerar bättre, den gled runt lite när jag provade idag, vidare ska jag försöka fästa D-ringarna närmre toppen för att kunna öppna upp ännu mera.

Jag tror att detta kommer att fungera bra,

Fråga:
Hur många linor har ni i era kåtor för regleringen av topphatten ?
Jag tyckte att fyra borde räcka, men för att få topphatten att sitta åt runt kåtan kan det hända att
man måste ha några fler gummilinor möjligen, det var inte helt perfekt.

Tinde´s original topphatt behöver sys om lite, "glipan" som finns måste tas bort och nederdelen sys lite tightare, linfästen flyttas. ska ta med nålar och en hushållsstege vid nästa test, för att få det bra.
Måste även sy om myggnätet så att det får ett hål i centrum längst upp så att linorna kan löpa igenom.

Nästa steg blir att ordna några tillufter.



[Ändrat av mattiasj 2005-06-06 kl 23:20]
 
Re: Ventilation

mattiasj; sa:
Nu har jag testat lite runt ventilation för topphatten,
Pilottestet idag föll ganska väl ut.

Lillsjön i Kungsängen blev miljön för dagens tester, (De två minsta barnen badade !!! brrrrr....)

Så här har jag gjort:
1. Jag har monterat fyra D-ringar i toppen av kåtan där remmarna går ihop, jämnt fördelat runt om.
2. Topphatten har fått fyra 3mm gummirep som spänner ner den på utsidan.
3. På utsidan av topphatten längst upp har jag fäst fyra linor, de löper sedan via gummilinornas fästen
i topphatten runt densamma inunder den och via D-ringarna ner längs mittstången.

Det går nu att spänna upp topphatten hyggligt genom att sträcka upp linorna inifrån.
(Fästen finns längs väggarna som kan användas för att sedan hålla det spänt.)

Ska försöka fästa topphatten i toppen av kåtan med kardborreband så att den centrerar bättre, den gled runt lite när jag provade idag, vidare ska jag försöka fästa D-ringarna närmre toppen för att kunna öppna upp ännu mera.

Jag tror att detta kommer att fungera bra,

Fråga:
Hur många linor har ni i era kåtor för regleringen av topphatten ?
Jag tyckte att fyra borde räcka, men för att få topphatten att sitta åt runt kåtan kan det hända att
man måste ha några fler gummilinor möjligen, det var inte helt perfekt.

Tinde´s original topphatt behöver sys om lite, "glipan" som finns måste tas bort och nederdelen sys lite tightare, linfästen flyttas. ska ta med nålar och en hushållsstege vid nästa test, för att få det bra.
Måste även sy om myggnätet så att det får ett hål i centrum längst upp så att linorna kan löpa igenom.

Nästa steg blir att ordna några tillufter.

[Ändrat av mattiasj 2005-06-06 kl 23:20]
Inte många känner till det, men det finns STORA gäddor i Lillsjön;-)

På Moskosels kåtor sitter linorna samlade i en avlång "strumpa" som sitter i fästen längs duken uppifrån och ner, så får man undan linorna. Jag har sytt fast den där jag vill ha den.

I min kåta finns fyra linor för stora ventilmössan. Går att öppna i alla vädersträck, och steglöst om två bredvid varandra öppnas, eller fler. Sedan är Jakt konstruerad så att längst upp sitter en miniventilmössa med myggnät under, som har två linor att reglera med. Går att stänga stora ventilmössan och öppna den lilla. På utsidan sitter fyra resårsnören som stänger stora ventilmössan, och två som stänger den lilla. På min gamla ventilmössa hade jag fördubblat antalet resårsnören på utsidan, men det verkar inte behövas med den nya ventilmössan.

Min första stora ventilmössa var för vid, så jag lät sy in den lite. Den nya, som är anpasad för kaminrör, sitter bra.

Nu har jag förbättrat min prototyp från förra sommaren vad gäller myggskydd med öppen ventilmössa. Jag har en ring av myggnät med samma diameter som kåtan högst upp, strax under ventilmössans öppning. Kardborre sitter fastsytt som en ring längst ut på myggnätet. Myggnätet är uppklippt längst radien på ett ställe så nätet kommer förbi mittstången, med kardborreförslutning. Nu ska jag bara limma motpolen till kardborren även runtom på kåtans duk längst upp snäppet under ventilmössan. Det blir totaltätt, och går lätt och snabbt att få på plats och att ta bort. Då kan man sova med vidöppen ventilmössa:)

Raskesven
 
Läckage

Hemkommen efter en blöt helg(regn) i kåtan(tundra4) har jag lite funderingar. Jag har inte ändrat på alla mina linor till topphatten och mygghuvan. I helgen när det regnade en hel del uppkom en del bekymmer. Linorna från topphatt och myggnät låg mot duken och skapade visst vattengenomslag. Dessutom droppade det från några linfästen. Enbart sådana där jag fäst linor från toppen. Är duken för dåligt impregnerad eller får man räkna med dessa bekymmer på en enkeldukskåta i polyester/bomull.

Golvet från Bison måste ändras så att det går upp högre. Det blir vått när man sover på gräsmatta.

Trotts detta är jag mycket nöjd med att sova i kåtan. Vi var 3 vuxna och 3 barn. vi fick sova lite hur som eftersom alla platta platser var upptagna.
Nu gäller det att fixa svagheterna inför sommarens utflykter.
mvh
ht
 
Re: Läckage

I början läckte min kåta i bomull/poly i sömmen längst ner mellan bomull/polyduken och stormmattan, och efter långvarigt regnande sögs vatten in via stormlinornas förstärkta fästen. Dock har det aldrig läckt genom duken p.g.a. att stormlinorna inte spänts utan legat mot duken.

Sömmen längst ner tätade jag med Liquisole för många år sedan och det håller fortfarande bra. Stormlinornas förstärkning på duken droppade jag lättflytande sömtätningsmedel på. Tror det var från Mckinley. Medlet var i vätskeform, trängde in och stelnade sedan som plåsterspray. Blev helt tätt. Alla sömmar på hela kåtan fick motsvarande behandling och allt blev helt tätt. Nu droppar ingenting igenom, så ge dig inte innan kåtan är tät.

Jag vet inte vilket impregneringsmedel som använts på Bison, men Acapella fungerar i vilket fall bra.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.