Torskmask kanske i en torsk nära dig !?

DN skriver idag om torskmask som ska tydligen finnas i Östersjön och den ska vara farlig för människan. Jag har inte hört något om torskmasken tidigare och blev intresserad och vill veta mer.

Det bästa sättet att minska förekomsten ska tydligen vara att man skjuter sälarna. Är de slutvärd för parasiten eller är det något annat som ligger bakom?

Fiskerinäring tyst om fruktad mask
 
DN skriver idag om torskmask som ska tydligen finnas i Östersjön och den ska vara farlig för människan. Jag har inte hört något om torskmasken tidigare och blev intresserad och vill veta mer.
Det bästa sättet att minska förekomsten ska tydligen vara att man skjuter sälarna. Är de slutvärd för parasiten eller är det något annat som ligger bakom?
Fiskerinäring tyst om fruktad mask

Jag antar att det är samma mask som man hittar i Norgetorsken. Den lever i köttet, ligger i en
spiral, är vit i färgen, ca 1 cm diam.
Den kan vara lite osynlig för den som inte tänker på detta. Ganska oaptligt. Vi kasserade fisken när vi var där sist. Alla har dock inte masken.
 
I Norge kaller vi det for kveis, og det er ganske så vanlig å finne i fisk. Jeg har aldri kastet noe fisk fordi jeg fant kveis i kjøttet. Vanligvis ligger kveis på levera på torsken, men den kan altså gå inn i kjøttet på fisken. Problemet er størst der det er mye sel i området. Her er noen wiki lenker til dette Klikk og klikk
 
En cm i diameter och osynlig ????? Hur lång blir den ???
Junioren

Spiralen är 1 cm i diam. För att "se" den måste man titta efter lite extra och då då ser man alla.
Dom två sista gångerna som fiskat i Norge så har jag lagt märke till den.
Petar man på den i rått kött så ser man att den rör sig....

Men jag har bara sett den i torsk. Campingvärden sa sist att "Ingenting som finns i fisk är skadlig
för männinskor" -men det stämmer inte riktigt.

Rejält stekt eller kokt gör den ofarlig, men man blir inte lika hungrig om man vet att det inte är bara fisk man äter.
 
I Norge kaller vi det for kveis, og det er ganske så vanlig å finne i fisk. Jeg har aldri kastet noe fisk fordi jeg fant kveis i kjøttet. Vanligvis ligger kveis på levera på torsken, men den kan altså gå inn i kjøttet på fisken. Problemet er størst der det er mye sel i området. Her er noen wiki lenker til dette Klikk og klikk

Är det olika mycket olika tider på året? Är det den kustnära torsken som är mest drabbat
(där det är mer säl)?
 
Inte så farligt ...

Såvitt jag begripit så är den som en del andra fiskparasiter som kan gå över på människa sådan att den dör av frysning och tillagning. M.a.o. ska man göra torsksushi frys fisken en vecka först, vilket gäller all fisk som man inte tänker tillaga genom att hetta upp den så att den steks eller kokas. Vilket ju de allra flesta, åtminstone förr, hade kläm på.
 
På bästkusten hörde det förr till allmänbildningen att känna till tumregeln "man äter inte torsk de månader som inte har r i sig" Så jag tror att det varierar olika mycket under året.
 
På bästkusten hörde det förr till allmänbildningen att känna till tumregeln "man äter inte torsk de månader som inte har r i sig" Så jag tror att det varierar olika mycket under året.

Jag har hört samma men då gällde det musslor och det var då inte frågan om mask.
I för höga vattentemperaturer blir musslorna "giftiga"

När jag var i Norge för ca 30 år sedan uppmätte vi vattentemperaturer på 12 grader.
Nu på sista tiden har man lätt kunnat bada på samma ställe (18-20)
-Men det finns väl statistik på detta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Norska frestelsen-När havet kokar av stor torsk utanför Söröya Fiske 22
peter notstrand Torsk,Lubbe,Sei Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.