Hjälp! Bindningen lossnar!

Kom just tillbaka från helgens fjälltur, i perfekta förhållanden: -5 och lite styrsnö. Men: redan efter några hundra meter var min pojkväns bindning lös. Vi provade att peta in träflisor blandat med fäll-lim och därefter skruva in skruvarna, hjälpte en stund. När vi kom fram till hytten hittade vi trälim, som vi blandade med sågspån, och lät torka innan vi skruvade in skruvarna på nytt, hjälpte också en stund.

Men hur ska vi göra för att få till en varig reparation? Måste man göra nya hål? Det är väl inte så bra att flytta bindnigen? Också tacksam för tips om vad man kan göra när man står ute på fjället med lös bindning!

hilsen Britta
 
Flytta

Tyvärr är det bara några mm trä i en modern skida. Innanför är det bara utfyllnad, ser ut som wellpapp ungefär, eller skum. Således är det enda raka att flytta bindningen en bra bit (ett par cm) så att den hamnar i friskt trä, samt täcka de gamla hålen med epoxi. Det är även viktigt att använda rätt sorts skruvar och att ha rätt borrdiameter samt att inte dra skruvarna för hårt. Kolla med en sportaffär vilken borrdiameter det ska vara. Är det en profilbindning kan det vara klokt att få den monterad i affär, de har borrmallar så att alla hål hamnar rätt. Bygelbindningar är lättare att borra rätt.

Normalt monteras bindningen så att skidan vickar kring skidans tyngdpunkt, men det finns de åkare som vill ha annan montering. Flyttas bindningen bakåt kommer skidan inte tippa bak när den lyfts. Fästzonen kommer ändras om bindningen flyttas.

Var det en träskida (massiv) finns det andra möjligheter. Då kan du fylla hålen med plastiskt trä och borra nya när massan torkat. Således slipper du flytta bindningen.
 
Tandkitt

Britta GF; sa:
Också tacksam för tips om vad man kan göra när man står ute på fjället med lös bindning!
hilsen Britta
Jag har varit med om detta ett par gånger och måste berätta om vår lösning trots att den är lite orginell.
Efter att ha prövat stickor i hålen mm. kom jag på att vi hade en liten tub tandkitt, som jag alltid bär med mig. Detta stelnar mycket fort i kontakt med fukt. Vi klistrade helt enkelt fast skruven med kittet och det höll hela veckan! Jag brukar också ha med mig någotslags plastisk metall som jag köpt på en mässa en gång. Den värmer man, medan man formar den med händerna, till t.ex. en liten boll som man petar ner i skruvhålet och skruven sitter efter en natts härdning! Vet ej vad massan heter, den brukar säljas av en munvig försäljare tillsammans med vulktejp och lite andra kemiska produkter. Fördelen med tandkittet var att det fungerade omedelbart! Köps på apoteket. Samma tur användes tandkittet även till två tandlagningar.
Varje gång detta har hänt, har det varit fråga om relativt gamla skidor, i ett fall hade skruvarna rostat sönder (då hade vi tur att vi knappt hunnit starta från Abisko och fick hjälp på turiststationen.)
När sådant händer är det kanske dags att byta ut dom gamla skidorna...(det gjorde jag.) Men man kanske borde ha med sig en eller annan skruv, dom tappas ju lätt i snön om man är oförsiktig.
\C
 
Tandkitt

Himla smart! Hur får man tag i tandkitt? (i pojkvännens fall är nog skidorna förbi räddning, men tandkitt låter som en bra sak att ha med i reparationsväskan!)

Britta
 
Apoteket

Britta GF; sa:
Himla smart! Hur får man tag i tandkitt? (i pojkvännens fall är nog skidorna förbi räddning, men tandkitt låter som en bra sak att ha med i reparationsväskan!)
Britta
Tandkitt köps som sagt på apoteket. En pytteliten tub kostar 35 kr, men det behövs ju inte mycket heller och tuben torkar lätt in, eller härdar.
\C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
schweingaard Nån som testat Flexi bindningen? Turskidåkning 9
vid Var på skidan ska bindningen sitta Turskidåkning 4
monster mountain Ultimata bindningen på långtur? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...