6 - dagars vandring med Lchf

Fråga - om jag gör ett storkok med köttfärssås säg på 3 kg nötfärs och sprider ut det på 3 plåtar så blir det ju inte precis ett tunt lager. Kan man lagra i kylen och torka lite i taget eller hur funkar det?

Skulle tro att det viktigaste är att ha köttfärs som ej förvarats rå nån längre tid. Skulle dock inte förvara köttfärssås och sen torka. Onödigt moment. Bara kylningen borde ju innebära att maten håller temperatur gynnsamt för bakterietillväxt längre tid sen när du börjar värma igen.

Jag brukar gå till butik som maler och be dem mala nytt medan jag väntar, sen hem å steka och börja torka direkt.
 
Botansierat lite

Tack för alla tips och planen är klar.

Frystorkat till middag och resten med lågt kolhydrat innehåll.

Kollade runt på ICA och hittade följande:

ICA Tonfisk på påse - verkar vara mycket smidigt att packa.
Makrill
Sån picknickskinka - skrymmande men 1 st kan ju slinka ner.
Majonäs på plasttub - ICA egna.

Ska kika på salamitipset från Lidl
 
Trailmix

Nån som har tips på Trailmix i LCHF anda.

Googlat lite men tänker att folk här kanske har lite tips!
 
Nån som har tips på Trailmix i LCHF anda. (...)
Nötblandning efter tycke och smak är ju enklast och närmast självskrivet. Jag blandar också i lite rostade kikärter för proteinbalansens skull, men de höjer ju kolhydratsnittet.
Sen finns det sockerfria råkakaonibs och/eller kakaomasseknappar, som jag själv tycker är jättegoda bägge två, men som kanske inte alla gillar.

Vill man pilla lite mer själv, kan man lätt fixa munsbitsstora "energikakor" med diverse sockerfria bindemedel som tahina, diverse nötpastor och nötmjöl, eller sockerfri kakaomassa. Se t ex post 16, 26, 48 och kanske 35 i denna tråd. Andra har experimenterat med äggvita som bindemedel, men då får man baka smeten i ugn. Det finns mer i den tråden som kan inspirera, även om alla recepten inte är kolhydratsnåla.
Accepterar du en liten mängd socker, så är dadelmassa ett underbart bindemedel - det behövs ytterst litet.

Sen kan man ju blanda lite mer "salta" snaskpåsar med små torra korvbitar, tärningar av riktigt torr (eftertorkad) parmesan- eller getost, "chips" av parmaskinka som man också torkar lite extra, flagor av norskt torkat renkött (dyrt...) eller torkad, starkt kryddad asiatisk småfisk (obs behöver hållas separat i dubbla påsar, lukten smittar lätt av sig på allt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schweingaard Vegitarisk mat för 6 dagars tur Friluftsmat 13
WilliamGurebo Kaloriförbrukning vandring Friluftsmat 14
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
grodanbolle Vad kör ni för bars vid vandring/uteliv? Friluftsmat 11
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
Mediana Förlorar aptiten vid vandring Friluftsmat 23
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
sofiah Dricksvatten vid vandring i södra Sverige Friluftsmat 15
Magnusmagnusson Kryddor pÅ Vandringen? Friluftsmat 0
grodanbolle Bästa snacks vid vandring? Friluftsmat 61
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
granbom "Födelsedagstårta" på vandring Friluftsmat 14
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11
emmafuruvik Vandring runt helags, sylarna? Friluftsmat 5
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Specialkost på vandring? Friluftsmat 2
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...