Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt!

Samerna verkar inte alls främmande för att låta folk jaga i fortsättningen där uppe om man nu ska tro på bruset i media.
Och i såna fall ska det bli spännande att se hur skogsägare i övrigt ställer sig till att låta folk komma och jaga på deras marker.
 
Sex sidor med diverse debattinlägg. Man kan tycka vad man vill om samernas tolkning av urminnes hävd, men kom för all del ihåg att detta är en TINGSRÄTTSDOM! Det finns inget prejudikat inom området, så detta går garanterat till högsta förvaltningsdomstolen. Med andra ord, saker och ting kommer vara relativt oförändrade i 6-10 år framöver.
 
Där mina damer och herrar har ni just bevittnat ett "pk-syntax error"

UteMats lag:
I takt med att en forumdiskussion blir längre, ju större blir sannolikheten att någon ska använda begreppet "politiskt korrekt" i ett inlägg. Från den stund begreppet först uppträder får tråden anses vara intellektuellt död.

Glöm inte var ni såg denna lag först. :)
 
Domen i Gällivare tingsrätt

Jag tror inte att någon har refererat till domen i Gällivare tingsrätt. Ni hittar den här:
http://www.gallivaretingsratt.domst...jas-sameby-och-Staten-genom-Justitiekanslern/

Oavsett vilken eventuell ståndpunkt var och en kan ha i denna fråga kan det finnas anledning att titta lite närmare på domen och regeringsformen:
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Regeringsformen/

Domen refererar till 2 kap. 15 § och 11 kap. 14 § i regeringsformen.
 
Wallennbergare , Bonde osv.

Jag har inte läst alla inlägg men jag frågar mig. Varför ska en same som i ett modernt sammhälle ärver något inte få behåll det?

Det finns en fruktansvärd orättvisa i hur tillgångarna i världen fördelas och ärvs men egentligen. Nu när några samer faktiskt har lyckats få och behållt en värdefull egendom ska den tas ifrån dem. Varför det? För att det rör sig om några La??jäv??r ?.

Likaväl kann jag inse att det känns orättvist gentemot alla normala som inte är jakträttsägande samer.

Min granne har ingen jaktätt men en mercerders från ärvda pengar, det tycker jag också är orättvist.

Ja samernas ärvda tillhörigheter är komplicerat och tydligen också emotionellt.
 
UteMats lag:
I takt med att en forumdiskussion blir längre, ju större blir sannolikheten att någon ska använda begreppet "politiskt korrekt" i ett inlägg. Från den stund begreppet först uppträder får tråden anses vara intellektuellt död.

Glöm inte var ni såg denna lag först. :)

Samma sak överallt. Jävligt tröttsamma är de, SD-trollen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...