cykling i sarek/norrland?

Är det möjligt att som supernybörjare cykla runt några dagar i Sarek? Frågan är egentligen tvådelad - sker cykling i Sarek och har ni några tips om bra leder/arrangörer för detta ändamål? Eller är det bara hiking och fiske som gäller, jag vet som sagt inte :)

Bakgrunden till min fråga är att jag vill "semestra" i vackra norrland under vecka 33 eftersom jag redan befinner mig där på ett bröllop.
 
Cykla rallarvägen!

Hejsan,

Har stött på folk med mountainbike uppe i fjällen och för det mesta tycker man lite synd om dom. Handlar för det mesta mer om att bära cykeln än att cykla på den, men det är klar att en spännande utmaning lär det ju vara. Det klart bästa om man till varje pris vill undvika att vandra är helt klart att följa någon av de större lederna, som exempelvis Kungsleden. Skulle t.ex kunna tänka mig att det går ganska bra att cykla från Abisko till Abiskojaure. Kommer man bortanför lederna måste man bland annat lösa små beskymmer som hur får man cykelskrället genom toktäta videsnår, för att inte tala om att vada en större jokk....

Men personligen hade jag nog satsat på att cykla den klassiska rallarvägen mellan Riksgränsen och Narvik http://happymtb.org/2012/01/13/rallarvagen-–-kulturstig-fur-alle/

/ Stefan
 
Hejsan,

Har stött på folk med mountainbike uppe i fjällen och för det mesta tycker man lite synd om dom. Handlar för det mesta mer om att bära cykeln än att cykla på den, men det är klar att en spännande utmaning lär det ju vara. Det klart bästa om man till varje pris vill undvika att vandra är helt klart att följa någon av de större lederna, som exempelvis Kungsleden. Skulle t.ex kunna tänka mig att det går ganska bra att cykla från Abisko till Abiskojaure. Kommer man bortanför lederna måste man bland annat lösa små beskymmer som hur får man cykelskrället genom toktäta videsnår, för att inte tala om att vada en större jokk....

Men personligen hade jag nog satsat på att cykla den klassiska rallarvägen mellan Riksgränsen och Narvik http://happymtb.org/2012/01/13/rallarvagen-–-kulturstig-fur-alle/

/ Stefan

Fjällcykling, rent generellt är ju det bästa som finns! (nästan) Det finns ingen som helst anledning att tycka synd om oss! :) Men man bör hålla sig till befintliga stigar om man vill cykla, annars blir det mest släpa...

Det finns några RR (RideReport) och nån artikel om MTB där uppe kring Abisko-Gränsen-Narvik på happymtb tror jag. Själv har jag skrivit några om cykling i Jämtlandsfjällen där jag har cyklat mycket både här och på happy.

Generellt sett så är det rätt tekniskt och stenigt så det är inte de bästa nybörjarstigarna alla gånger...
 
Hej!

Sarek går inte att cykla på ett trevligt sätt det är ändå inte aktuellt. Stora delar av fjällen inte alls kul med MTB. Jag skulle rekommendera sträckan Saltoluokta - Sitojaure med någon dagastur från Salto mot Pietsaure. Även det är tekniskt men går kalas.

Läs Mirjas bok om MTB på Kungsleden. Hon har trampat och burit cykel i fjällen...
;-)

Matti, Jokkmokkguiderna
 
Det skulle underlätta om du skrev var i Norrland du kommer att befinna dig.
59 % av landets yta består av Norrland.
 
Tänkte skriva att utrycket åka till Norrland är ett tecken på inskränkthet och dessutom oförskämt. Men det gjorde jag inte.
Finns det en historisk problematik i ordet "Norrland" som jag har missat? Är alla vaga platsbenämningar tecken på inskränkthet och oförskämdhet? Finns det några som bara är otydliga? (Det är en ärlig fråga, jag vill inte gärna framstå som en idiot bara för att jag ibland är geografiskt slapp.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat 73229 Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge Mountainbike 9
Koralltickan Bra cykling i alperna Mountainbike 11
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
johanv Cykling Upplandsleden Mountainbike 12
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.