Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Angående idioter, en fråga till er som sysslar med MTB..

Har en liten allmän fundering om MTB-åkare som börjat nyttja klassiska strövområden med vandringsleder som traditionellt använts och används av vandrare - förväntar ni er att folk som går på smala stigar skall kasta sig ur vägen för er när ni kommer i full fart på en smal vindlande stig i kraftig utförslöp? Är det inte farligt att ge sig in i områden med vandringsstigar och köra i full fart när det inte finns utrymme för er att köra av stigen utan måste utgå från att allt som kommer i er väg kastar sig åt sidan för att inte bli påkörda?

Har varit med om detta flera gånger i Kullaberg. Trikåklädda adrenalinjunkies som med högsta fart pumpar nerför smala steniga stigar ämnade för vandring trots att de omöjligt kan se vad som finns bakom nästa krök.

Jag tänkte på detta eftersom många i tråden berättar hur MTB-åkarna inte bör använda bromsar i nedförslut utan åka i full hastighet. Det verkar inte så smart att göra det i välbesökta strövområden där massa vandrare är ute på stigarna?
 
Det bästa man kan göra är att vädra sin ilska där och då. Var lite mindre svensk och ge fan i att knyta näven i fickan och bli bitter hemma istället. Släpp ut skiten direkt och låt "störaren" får veta det. Det är bra för alla parter. Instängd ilska är farligt.


"Ur spår" är ingen tvingande lag heller.
 
På cykelvägen hem med fullastade väskor blev jag igår påkörd bakifrån av svärande ung man. Han gick i gatan jag vinglade till klättrade av, hjälpte honom upp, fick parera smockan och släppte ner honom på asfalten igen. Hans framhjul i en 8. Han låg och hytte med näven när jag fortsatte cykla.

Snabbare tempo innebär ju inte att man per automatik har omkörningsrätt eller rätt att ha hela cykelbanan själv.
Först måste man ge sig till känna, nu när 4/5 som går och cyklar har lurar i öronen är det inte alltid så lätt. Ringklocka föreskriver lagen i cykelutrustningen, Har ni det på era motionscyklar?
Annars kan man ju ropa, det kan fungera.

I skymningen när jag cyklade hem i går uppmärksammade jag att motionscyklisterna saknade både ljus och reflexer. Är din motionsmaskin lagligt utrustad för färd i mörker?

Själv hade jag mitt nya 1400 lumen med halvljus framåt, alla mötande bilar bländade av och bakåt har jag en stor diodlampa som stegblinkar, syns bakifrån på 500m lätt. Normalstora vinklade reflexer och 3Mtejp i hjulen. Gul reflexväst utanpå skjortan, det gäller att synas.

Synd att vissa motionscyklister inte ens orkar ropa 50 m före. Men även bland cyklister finns ju en normalfördelning. I artighet och brist på detsamma.

(En sån tur att jag höll igen retursparken!)
 
Pust!! Den vanlig "mänskliga" vi och ni mentaliteten. Det finns fan ingenting man kan göra innan någon stör sig. Cyklisterna hatar bilisterna. Bilisterna hatar cyklisterna. Cyklar man på vägen är man dum i huvudet för att det finns cykelbanor. Cyklar man på cykelbanor är man störd för att man cyklar för fort. Kör man i skogen är det någon som stör sig på att man cyklar där också.

Har själv varit med om handgemäng när jag cyklat min vanliga runda i skogen. Läs då vanliga runda = 2-4 ggr i veckan i många år! Och en utav dessa ggr vart det någon som störde sig på cyklandet (har enbart träffat en handfull människor under alla åren). Helt sjukt att det blir handgemäng utav det!!

Inte fan är det konstigt att det är krig i världen!!


Skickas från min iPhone via DX8
 
Pust!! Den vanlig "mänskliga" vi och ni mentaliteten. Det finns fan ingenting man kan göra innan någon stör sig. Cyklisterna hatar bilisterna. Bilisterna hatar cyklisterna. Cyklar man på vägen är man dum i huvudet för att det finns cykelbanor. Cyklar man på cykelbanor är man störd för att man cyklar för fort. Kör man i skogen är det någon som stör sig på att man cyklar där också.

Har själv varit med om handgemäng när jag cyklat min vanliga runda i skogen. Läs då vanliga runda = 2-4 ggr i veckan i många år! Och en utav dessa ggr vart det någon som störde sig på cyklandet (har enbart träffat en handfull människor under alla åren). Helt sjukt att det blir handgemäng utav det!!

Inte fan är det konstigt att det är krig i världen!!


Skickas från min iPhone via DX8

Jag skulle säga att nyckelorden är hänsyn och förutsägbarhet.

När jag tidigare bodde i centrala Lund var jag tvungen att färdas längs Hardebergsspåret för att komma ut på landet under mina träningsrundor för Vätternrundan. Då det kunde vara mycket folk på spåret höll jag förhållandevis lång fart på sträckan som går inne i Lund, ca 20 km/h. Den största faran, tillika källan för potentiella olyckor, var föräldrar. Mammor med barnvagn som kunde få ett plötsligt infall, vända 90 grader och rusa över cykelbanan utan att se sig för det minsta. Små barn som föräldrarna låter springa fritt trots att det kommer cyklar. Inte bara racercyklister utan även pensionärer med långsam reaktionsförmåga osv. Tonåringar som med sur min tänker "jag har rätt att gå här" och minst av allt tänker hänsyn eller agerar förutsägbart.

Man brukar klaga på att bilister agerar idiotiskt i trafiken. På cykelbanor råder den rena anarkin och den rena själviskheten.
 
Pust!! Den vanlig "mänskliga" vi och ni mentaliteten. Det finns fan ingenting man kan göra innan någon stör sig. Cyklisterna hatar bilisterna. Bilisterna hatar cyklisterna. Cyklar man på vägen är man dum i huvudet för att det finns cykelbanor. Cyklar man på cykelbanor är man störd för att man cyklar för fort. Kör man i skogen är det någon som stör sig på att man cyklar där också.

Har själv varit med om handgemäng när jag cyklat min vanliga runda i skogen. Läs då vanliga runda = 2-4 ggr i veckan i många år! Och en utav dessa ggr vart det någon som störde sig på cyklandet (har enbart träffat en handfull människor under alla åren). Helt sjukt att det blir handgemäng utav det!!

Inte fan är det konstigt att det är krig i världen!!


Skickas från min iPhone via DX8

Det känns som du utelämnar något viktigt / döljer i din berättelse.
Jag tycker det känns orimligt att du gång på gång blivit oprovocerat anfallen enbart för att du suttit på cykel.

Självrannsakan kan vara bra ibland, om man hamnar i situationer där folk blir arga på en - beror det enbart på "de andra"? Är man själv alltid ett oskyldigt offer, eller finns det anledning att ändra sig? Kanske man själv beter sig som en idiot utan att förstå det själv?

Självrannsakan bland MTb-folk verkar inte så hög tråden att döma. Det är alltid andras fel.
 
Angående idioter, en fråga till er som sysslar med MTB..

Har en liten allmän fundering om MTB-åkare som börjat nyttja klassiska strövområden med vandringsleder som traditionellt använts och används av vandrare - förväntar ni er att folk som går på smala stigar skall kasta sig ur vägen för er när ni kommer i full fart på en smal vindlande stig i kraftig utförslöp? Är det inte farligt att ge sig in i områden med vandringsstigar och köra i full fart när det inte finns utrymme för er att köra av stigen utan måste utgå från att allt som kommer i er väg kastar sig åt sidan för att inte bli påkörda?

Har varit med om detta flera gånger i Kullaberg. Trikåklädda adrenalinjunkies som med högsta fart pumpar nerför smala steniga stigar ämnade för vandring trots att de omöjligt kan se vad som finns bakom nästa krök.

Jag tänkte på detta eftersom många i tråden berättar hur MTB-åkarna inte bör använda bromsar i nedförslut utan åka i full hastighet. Det verkar inte så smart att göra det i välbesökta strövområden där massa vandrare är ute på stigarna?
Kommentarer på detta?
 
Det känns som du utelämnar något viktigt / döljer i din berättelse.

Jag tycker det känns orimligt att du gång på gång blivit oprovocerat anfallen enbart för att du suttit på cykel.



Självrannsakan kan vara bra ibland, om man hamnar i situationer där folk blir arga på en - beror det enbart på "de andra"? Är man själv alltid ett oskyldigt offer, eller finns det anledning att ändra sig? Kanske man själv beter sig som en idiot utan att förstå det själv?



Självrannsakan bland MTb-folk verkar inte så hög tråden att döma. Det är alltid andras fel.


Du menar bli accepterad genom att sluta cykla.......

Lite som att "varför skall du cykla? Jag klara mig utan att göra det".

Vem kan bedöma vad som skall accepteras eller inte?.....

Vad är hänsynen i att "cykla gärna men inte där jag är".

Eller cykla du men JAG bestämmer reglerna.....

Självinsikt är otroligt bra. Men har man självinsikt bara för att man rättar sig i ledet och gör det som alla andra gör? Lite som att varför inte spela fotboll för det gör ju alla andra. Eller kör bil för det gör ju alla andra.

Sverige är ett land där denna mentalitet är vida utbrett. Alla som inte håller sig till "mallen" är konstiga. Det är därför helt ok att "hacka" på dom.


Skickas från min iPhone via DX8
 
Cyklister vill fram fort! - ja så är det, men det betyder inte att man måste flytta på sig. Speciellt inte i en vandringsled eller en stig.

Ignorans och "låtsas som det regnar" är nyckelorden för vandrare som får en plingande cyklist bakom sig på stigen.

"Ur spår" gäller inte i skidspåren och varför skulle det gälla i vandringsleden? De får lägga sig bakom och invänta lämpligt tillfälle. Jag skulle aldrig köra ut i vägrenen med bilen för att nån annan vill förbi. No way!
 
Som i huvudsak vandrare tycker jag det är fullständigt självklart att jag tar ett kliv åt sidan när en cykel kommer, framför allt eftersom det är så mycket lättare för mig. Om någon är ute och springer kliver jag också åt sidan, för de är ute för träning och jag för vandring, och det kostar inte mig ett dyft att ge dem företräde. Jävla sätt att hävda sig på det sätt som beskrivs i tråden tycker jag - känns ganska svenskt.. "ordning skall det vara".. men bara "min" ordning. Likadant de som tidigare tyckte illa om att lämna plats åt någon som vill köra om - det där är ett ofog som märks ju längre norr om Småland man kommer, eftersom folk söderöver har vanan att köra bil på kontinenten. Det kostar ingenting att kliva in i högerfilen och släppa fram någon, och du har ingen aning om varför denne kör för fort. Kanske har vattnet gått, kanske någon håller på att blöda till döds, eller kanske är han/hon bara sådär oansvarigt sen..

Hjälp till lite istället!

Angående originalämnet är det ju ganska klart vad gäller terrängkörning förstås. Det är olagligt, skadar vansinnigt mycket, och som entusiastisk motorcyklist själv tycker jag att det är självklart att inte hålla på så.
 
Som i huvudsak vandrare tycker jag det är fullständigt självklart att jag tar ett kliv åt sidan när en cykel kommer, framför allt eftersom det är så mycket lättare för mig. Om någon är ute och springer kliver jag också åt sidan, för de är ute för träning och jag för vandring, och det kostar inte mig ett dyft att ge dem företräde. Jävla sätt att hävda sig på det sätt som beskrivs i tråden tycker jag - känns ganska svenskt.. "ordning skall det vara".. men bara "min" ordning. Likadant de som tidigare tyckte illa om att lämna plats åt någon som vill köra om - det där är ett ofog som märks ju längre norr om Småland man kommer, eftersom folk söderöver har vanan att köra bil på kontinenten. Det kostar ingenting att kliva in i högerfilen och släppa fram någon, och du har ingen aning om varför denne kör för fort. Kanske har vattnet gått, kanske någon håller på att blöda till döds, eller kanske är han/hon bara sådär oansvarigt sen..



Hjälp till lite istället!



Angående originalämnet är det ju ganska klart vad gäller terrängkörning förstås. Det är olagligt, skadar vansinnigt mycket, och som entusiastisk motorcyklist själv tycker jag att det är självklart att inte hålla på så.


När man läser detta känner jag att hoppet om mänskligheten kommer tillbaka!

Tack! :)


Skickas från min iPhone via DX8
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.