Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Blandad kompott

Här är några av mina vanligaste bruksfällknivar (nåja en är inte bruks den ligger mest i en låda), lämplig som frågesport för de Paul, kan du alla utan att googla?
7f5d6c0e7e6227fba7c3e7c0f2f914df.jpg
 
Här är några av mina vanligaste bruksfällknivar (nåja en är inte bruks den ligger mest i en låda), lämplig som frågesport för de Paul, kan du alla utan att googla?
7f5d6c0e7e6227fba7c3e7c0f2f914df.jpg
Haha. Ja det är frågan. Några känner jag igen förståss.

Högst upp är en Fällkniven U2. Till höger om den en Winchester. Under den en SOG och under den en Spyderco Endura.

Kommer inte på modellnamnet på Columbiakniven, men det kommer!

Den gröna har jag nog inte sett tidigare. Jag ser också en Spyderco Q och CRKT P.E.C.K.

Längst ner till vänstrer är en Fällkniven P.

~Paul~
 
Spyderco Delica Ltd Ed, högglanspolerat VG-10 blad, Jigged Bone handtag, rfr chassi, Mozaik Brass bolster (spindellogo), nummer 57 av 500.

MinSpydercoDelicaJiggedBonebild2-1.jpg


~Paul~
 
Inte det minsta skrytigt, bara snyggt :)

Vad ligger en sådan F1 (och den i föregående post) på för ungefärligt värde?

//Per Nilsson
Tackar!!
Oj, det är svårt att svara på.

Det är det där med tillgång och efterfråga. Jag tror att F1:an skulle på en auktion inbringa runt 3-4 K. Delican gick på rätt mycket redan i samband med inköpet. Den hamnar på lite högre summa, kanske 5-6 K.

~Paul~
 
Fenwick beställde i slutet av 90-talet en kniv från Fällkniven AB. Det blev modellen Fenwick F1, tillverkad i sammanlagt 8 exemplar. Fyra av dem var med grön bladbeläggning och fyra med mörkgrå. Jag är lite osäker till vilken grupp min kniv hör eftersom skillnaden i färg är i praktiken försumbar mellan dessa modeller.

Hur som helst så är den här varianten en av 4 tillverkade allt som allt. Inga serienummer förekommer. Bladet är i VG-10 och handtaget som vanligt i Termorun.

MinFenwickF1tillverkadavFllknivenAB.jpg

FenwickF1byFllknivenAB.jpg


~Paul~
 
F1 3G prototyp

Har en F1 3G prototyp som jag har slaktat (Tagit bort handtaget) och skall bygga en variant med alrotshantag istället...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...