Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hejsan,

Jag fyller år här i sommar och funderar på att önska mig fällkniven u2 eller u4. Tänkte använda den som en vanlig vardagskniv som alltid hänger med. Vad finns det för för- och nackdelar med båda knivarna?

Mvh Mattias

Har haft bägge, men en kompis fyllde år, så han fick min U2 på födelsedagen.
Det tog ungefär 30 sekunder innan han blödde från fingret.
Vassa grejer!

Nu har jag bara U4:an kvar, men den är tillräcklig för vardagsbruk, så det har inte blivit av att köpa en ny U2.

Båda gör jobbet, så välj den du gillar bäst!


Mikael
 
Hitta denna lite speciella huggare efter ett par för många timmars knivsurfande. Fick ett litet köpbegär av någon konstig anledning.
I nuläget har jag en Peltonen m95 som storkniv. Tänkte kolla om någon här har erfarenhet från kniven i länken eller kanske kan bidra med några visdomsord utifrån det som står om den.
Ska jag slå till eller ska jag nöja mig med trotjänaren m95?

Länk: http://www.varusteleka.com/en/product/varusteleka-skrama-mk-ii-bush-knife-carbon-steel/28025
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32.2 KB · Visningar: 652
Hitta denna lite speciella huggare efter ett par för många timmars knivsurfande. Fick ett litet köpbegär av någon konstig anledning.
I nuläget har jag en Peltonen m95 som storkniv. Tänkte kolla om någon här har erfarenhet från kniven i länken eller kanske kan bidra med några visdomsord utifrån det som står om den.
Ska jag slå till eller ska jag nöja mig med trotjänaren m95?

Länk: http://www.varusteleka.com/en/product/varusteleka-skrama-mk-ii-bush-knife-carbon-steel/28025
Vad skall du använda den till?

~Paul~
 
Vad skall du använda den till?

~Paul~

Handlar kanske mest om ett skapat behov... (Pryltokig) Men i nuläget så använder jag min m95 till att hugga slanor, batonga ved m.m. Klarar mig med all säkerhet utan den då inte ens m95:an får följa med ut i skogen varje gång.

Tänkte mer hur de ställer sig gentemot varandra?

Nu när jag tittat lite noggrannare så ser väger ju mer än dubbelt så mycket... Kan nog va vikteffektivare att ta med en liten såg när jag väl har behov att kapa rejäla grejer..

Ville nog bara att någon agerar lite bromskloss för att hindra ett onödigt spontanköp:)
 
Ville nog bara att någon agerar lite bromskloss för att hindra ett onödigt spontanköp:)
Den detaljen kan jag gärna bistå med :)!!

En i mina ögon intressant modell dock behäftad med en del "barnfel". Andra upplagan kommer med all säkerhet inte att se ut på det här viset (vad jag har fått erfara så är en sådan redan under utveckling).

~Paul~
 
Handlar kanske mest om ett skapat behov... (Pryltokig)

Ville nog bara att någon agerar lite bromskloss för att hindra ett onödigt spontanköp:)

Då tycker jag att du lugnt kan spara dina 65 Euro till något finare !

Själv får jag inte köplust av bilderna.
Då tar jag hellre fram min Fällkniven NL2 eller Bark River Rogue.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5443.JPG
    IMGP5443.JPG
    138.1 KB · Visningar: 900
  • IMGP5450.JPG
    IMGP5450.JPG
    132.2 KB · Visningar: 827
Handlar kanske mest om ett skapat behov... (Pryltokig) Men i nuläget så använder jag min m95 till att hugga slanor, batonga ved m.m. Klarar mig med all säkerhet utan den då inte ens m95:an får följa med ut i skogen varje gång.

Tänkte mer hur de ställer sig gentemot varandra?

Nu när jag tittat lite noggrannare så ser väger ju mer än dubbelt så mycket... Kan nog va vikteffektivare att ta med en liten såg när jag väl har behov att kapa rejäla grejer..

Ville nog bara att någon agerar lite bromskloss för att hindra ett onödigt spontanköp:)

En brutal kniv med bastardgrepp, annorlunda utseende, till ett ganska lågt pris, ja, varför inte?
Jag använder sällan så här tunga knivar, föredrar oftast yxa. Trots det har jag ganska många tunga knivar så jag kanske inte är rätt person att agera bromskloss...;)

Jag delar Pauls åsikt om kniven, intressant kniv, även om det inte kommer att bli något inköp för min del.
Tung kniv men ändå inte extremt tung. Dock mer än 2.5ggr så tung som M95!

Som Mikael så tydligt visar finns det vackrare stora knivar...dregel dregel...:)

/Lux
 
Tack för er input! Vi får se hur det blir. Ibland är det svårt att motivera varför man egentligen vill ha något. Man vill bara klicka på köpknappen för att stilla sin rastlösa själ.
Priset var ju relativt lågt och det va det som nästan fick mig att trilla över kanten.
Att Mikael posta en bilden på hans superfinal BR Rouge gjorde ju inte saken bättre:) En sån har jag suktat efter länge...
 
Olofström RBA

Äldre Globaler hade högre härdningsgrad (59 HRC) än de nya som nu ligger på 58 RC. Bytet kom ung. i mitten på 2000-talet.

Skillnaden mellan CrMoV (AP) och Yoshikin Cromova 18 (Global) är försumbar. Värmebehandlingen gör hela skillnaden. Också AP-knivarna ligger på 58 RC.

Årets nya Globaler anses ha bättre ergonomi. De äldre var ju ren pina med kockvalkar som slutresultat. Hala, obekväma och oergonomiska grepp i kombination med för små handtag på de mindre modellerna gjorde arbetet i köket ibland till ren pina.

Personligen bytte jag till Mac ganska fort, därefter till flera andra märken. Nu för tiden jobbar jag inte professionellt längre och byter därför rätt ofta. Egentligen är jag inte förtjust i helmetallknivar med undantag av Fällkniven PP12 och Olofström RBA Gourmet Cooking.

Den senare köpte jag för en billig peng eftersom värmebehandlingen var ej korrekt utförd vilket resulterade i en skör egg med många urflisningar. Det är nu korrigerat och kniven funkar mycket väl i köket.

~Paul~

Hej!

Detta är mitt första inlägg och jag rivstartar med en fråga. Hur åtgärdade du din Olofström kniv? Jag köpte en likadan på Tradera och tröttnade direkt på den när det inte gick att slipa med lanskybrynena. Men nu ser jag att det finns hopp om den.

Jag får återkomma med bilder på mitt spridda samlande av allt från Puma, Schrade, Kershaw, Helle mm. min favorit är dock Fällkniven. Alla min knivar, utom två som hänger på väggen brukas
 
Hej!

Detta är mitt första inlägg och jag rivstartar med en fråga. Hur åtgärdade du din Olofström kniv? Jag köpte en likadan på Tradera och tröttnade direkt på den när det inte gick att slipa med lanskybrynena. Men nu ser jag att det finns hopp om den.

Jag får återkomma med bilder på mitt spridda samlande av allt från Puma, Schrade, Kershaw, Helle mm. min favorit är dock Fällkniven. Alla min knivar, utom två som hänger på väggen brukas

Hej Kalle och välkommen till tråden!

Jag körde med diamantbrynen tills den skadade eggen var i princip bortslipad. I samband med detta så sänkte jag dessutom vinkeln på sekundäreggen till ca 12 grader. Primärvinkeln ligger på ca 18.

Efter att man slipar bort den överhärdade eggen med sin råegg så är problemen eliminerade och stålet uppför sig nu på ett exemplariskt sätt. Så idag använder jag endast keramiska brynen/Sharpmakern, samt strigel. Kniven är rätt skön att jobba med eftersom den är lätt. Dock kunde ergonomin varit bättre!!

Skall bli kul att få se några bilder på dina knivar :).

~Paul~
 
Hej!

Detta är mitt första inlägg och jag rivstartar med en fråga. Hur åtgärdade du din Olofström kniv? Jag köpte en likadan på Tradera och tröttnade direkt på den när det inte gick att slipa med lanskybrynena. Men nu ser jag att det finns hopp om den.

Jag får återkomma med bilder på mitt spridda samlande av allt från Puma, Schrade, Kershaw, Helle mm. min favorit är dock Fällkniven. Alla min knivar, utom två som hänger på väggen brukas

Hej och Välkommen!
I likhet med dig, är Fällkniven en favorit också för mig.
Ser fram emot lite bilder.


Mikael
 
Tack för er input! Vi får se hur det blir. Ibland är det svårt att motivera varför man egentligen vill ha något. Man vill bara klicka på köpknappen för att stilla sin rastlösa själ.
Priset var ju relativt lågt och det va det som nästan fick mig att trilla över kanten.
Att Mikael posta en bilden på hans superfinal BR Rouge gjorde ju inte saken bättre:) En sån har jag suktat efter länge...

Den är fin och det finns fortfarande många trevliga exemplar att välja emellan.
Det var en del slipande innan fabrikseggen var borta, men efter det så blev den bra!

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5462.JPG
    IMGP5462.JPG
    128.8 KB · Visningar: 701

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.