Paddelteknik vs teknisk paddling - eller en dåres försvarstal

Paddelteknik vs teknisk paddling - eller en dåres försvarstal

OBS – läs in en lagom dos ironi i det nedanstående – och skäddatalibaner kan sluta läsa redan här ;-)

Inom paddelsporten förekommer det en del begrepp som lätt blir förvirrande för både de inblandade och framför allt för nya utövare.

Säger man ”paddelteknik” förstår de flesta att man pratar om hur man använder paddeln på ett effektivt sätt för att ta sig fram. Vänder man på orden och använder, det nu allt mer populära, särskrivningen och alltså säger ”teknisk paddling” så handlar det plötsligt om att göra allt utom att ta sig framåt med paddeln.

Om jag skriver att några kanoter är roligare att paddla än andra (men erkänner att det omvända eventuellt kan gälla om man vill leka och rolla…) får jag genast mothugg av ”tekniska paddlarna” som hävdar tvärtom. Med paddla menar jag (som alla som vill förstå även förstår) att ta sig framåt med paddeln.

I Sverige har vi en gammal kanottradition som jag tycker vi ska vara stolta över. Sven Thorells kanoter med bl a Åland (ritad 1917) har inspirerat många genom åren. Två av dessa är min pappa som byggde en sådan i mitten av 1930-talet och VKV som började bygga sin Ålandsinspirerade Anita ungefär 1930 och fortfarande bygger den nästan 80 år senare! De här kanoterna är byggda för att fungera bra i de svenska skärgårdarna och ge bra marschfarter. Både Anita och den lite bredare Lisa har använts för Havspaddlarna Blå Band*.

Den här traditionen har även förvaltats av andra t ex storsäljaren Trapper Arkö och deras nya modellerna Barraquda osv. Reval Kayaks kanoter Cruiser och Commander type-S anser jag också faller in i den här kategorin. Tack för det!

En annan gren av kanotintresset kom till Sverige i mitten av 1980-talet med Derek Hutchinson som designer och guru. Tack vare svensken Jim Danielsson, som bl a grundade Havspaddlarnas Blå Band, så fick Icefloe en stark grund och själv har jag paddlat en sådan i 18 år. Resten av den här sidan av kanoting överlåter jag till ”tekniska paddlare” att skriva.

Så mitt råd till er som är nya paddlare blir. När ni läser ett inlägg här, eller på annan plats, så försök se om det är en ”teknisk paddlare” eller en ”paddelteknikutövare” som skrivit texten. Om ni är intresserade av att paddla långfärd eller fikaturer så vet ni då hur ni ska utvärdera råden och om ni istället är intresserade av att få vatten i hörselgångarna så kan det vara omvänt ;-)

Som avslutning kan jag slänga ut frågan; Är det dags för en ny kategori paddlare som använder kanoten för motion och rekreation? Inga (eller ytterst få) långturer med tält, inget intresse av rollar men gärna paddlar sig svettig. Kanske en landstigning med fika ibland. På landbacken kom begreppet Power Walking för ett antal år sedan. Vad säger ni om Power Paddling???

Erik Barkefors
Ocertifierad paddelteknikutövare


* VKV-kanoter står för 34% av godkända HBB tom 2008.


Den som vill läsa mer kanothistoria kan följa den här länken:
http://www.thomassondesign.com/reading/kayak_history/scandinavia.aspx
 
Du är inte den enda dåren

Jag gillar ditt inlägg...Har tänkt på hur dessa två "grenar" krockar allt oftare, jag har funderat på hur en "engelsk havskajak" står sig mot tex en Off Shore eller Comander i ett långfärdskajaktest om det är paddelteknikutövare som testar Vi har ju sett det omvända i många jämförelser de senaste åren.

D.
 
Har tänkt på hur dessa två "grenar" krockar allt oftare

Allt mer sällan skulle jag säga. Alla vet att det finns olika sätt att njuta av paddling, nuförtiden. Många märken, många säljare, har kajaker som är "snabbare" men också som är mer för "expeditionspackning", eller mer för "roll&lek&sånt" (och kombinationerna däremellan). Så jag säger snarare, helt på allvar, att dessa olika "grenar" krockar allt mer sällan. I samma gäng hittar vi pinnar, plattpaddlar och vingar. I samma gäng hittar vi långa ranka kajaker, tunna låga lättrollade och en del som har designats för tidvattenforsarna utanför Wales...

I vilket sammanhang som helst är det viktigt att förstå kritikerns roll och ideal. Inget annorlunda här. Så: Jag välkomnar gärna nya och klargörande begrepp - om sånna kan finnas/uppfinnas/etableras...

Det finns cyklister och skidåkare som nyttjar tiden&prylarna på helt olika sätt med helt olika syften.

Det är bara om man verklignen vill missförstå det blir jobbigt på riktigt. Det är bara om man verkligen vill bli kränkt i en paddlingsdiskussion man blir det... :)
 
Vad säger ni om Power Paddling???

Det låter ju helt sjukt! ;-). Nä alltså "motionspaddling" är väl hyfsat etablerat? Och på just det här forumet tycker jag det verkar som om motionspaddlarna har en rätt stark representation, men överallt annars är det nog en minoritet fortfarande - dock en växande sådan. Den främsta symbolen för denna kategori kanotister är nog vingpaddeln, och medan den tidigare enbart såldes till tävlingskanotister så ser man allt oftare några vingar i vanliga outdoor-butiker med kajaksortiment.

Men begreppet motionspaddling har ju iofs ett problem, man kan ju paddla med vingpaddelteknik även när man tar det tämligen soft, så vill man bara ha en term för energieffektiv framåtpaddling kanske motionspaddling inte är så bra.

(För mig är det obegripligt hur man kan hålla på och bicepsveva när man långdistanspaddlar, vingpaddelteknik med kraft från ben och bål är ju bättre även om man råkar hålla i en plattpaddel.)
 
I vilket sammanhang som helst är det viktigt att förstå kritikerns roll och ideal.

ett problem är att kajakrecensioner i diverse tidskrifter mm ofta är helt enkelt dåliga. Det blir för mycket av "den-här-kajaken-är-dålig-för-den-är-inte-designad-för-mitt-favoritanvändningsområde". Är man erfaren kanotist så kan man oftast läsa mellan raderna och förstå vad recensenten föredrar, men det är nog inte så lätt för en lekman.
 
ett problem är att kajakrecensioner i diverse tidskrifter mm ofta är helt enkelt dåliga. Det blir för mycket av "den-här-kajaken-är-dålig-för-den-är-inte-designad-för-mitt-favoritanvändningsområde". Är man erfaren kanotist så kan man oftast läsa mellan raderna och förstå vad recensenten föredrar, men det är nog inte så lätt för en lekman.

håller verkligen med.

vad som kan tilläggas är att en del av oss här på utsidan är rätt "bra" på att säga att min kajak eller paddel är bäst på allt för alla... men så har det varit länge (och klart mindre nuförtiden tycker jag).

att säljaren är säljare det får man ju också komma ihåg. :)
 
varför överhuvdud taget försöka sig på att "frälsa" resten av paddelcommunityn (sorry för svengelskan)?

Vartefter en sport utvecklas diversifieras den (jämför med skidåkning och utrustningen där t.ex.) och ingen skida, ingen kajak kan vara bra på allt. Och gillar man nu att paddla sig svettig, ja då väljer man någon som är optimerat utifrån det o.s.v.

Om man sen som jag gillar att både vara "rodertaliban" d.v.s. paddla rakt fram och fort ibland och att rolla, leka, rockhoppa d.v.s. vara "skäddataliban" ibland, ja... Då har man problem. Problem i bemärkelsen att det kräver mer pengar - fler kajaker...

Har dessutom nu i sommar börjat paddla en del fors vilket ju även det kräver en kajak men av en helt annan typ. Kort sagt - vi rör oss i ett spektra, varför "frälsa" varandra? Om du nu inte som jag njuter av, gillar bredden i sporten är det väl bara att optimera prylarna utifrån ditt användningsområde. Och om du som jag gillar att röra dig inom hela sporten, ja... Då är det ju bara att acceptera att det handlar om att börja bygga ett kajaklager...

/Rickard
 
Variation förnöjer

Både teknisk paddling och motionspaddling är underbara sätt att tillbringa sin fritid på. Tyvärr är det väldigt få som har erfarenhet av båda dessa paddelkategorier vilket leder många fanatiska uttalanden. Och NEJ! Man kan inte få någon fartkänsla och upptäcka känslan av tryck och flyt i paddlingen i en lekkajak och inte heller tvärtom. Jämför skillnaden mellan en BMX och ett styvt landsvägsspett och man skall trixa i ramp eller rycka ifrån cykelklungan i en uppförsbacke.

Problemet är när nybörjare skall köpa sin första kajak och inte vet vilken kategori de kommer tillhöra när de blivit mer erfarna. När jag arbetade med kajakförsäljning försökte jag luska lite i köparens bakgrund för att sedan kunna rekommendera vilken typ av kajak de skall satsa på första gången. Det är dock inte så många kajakbutiker och knappt ens kanotklubbar som kan erbjuda den bredden.

Tips för nybörjare bör alltså bli att först gå med i en klubb och prova runt och lära sig effektiv paddling (oavsett om det är en forsklubb eller motionsinriktad klubb. Därefter om man är intresserad av långfärdspaddling går man kurs hos BÅDE Magnus Fischer och Nigel Foster eller någon av deras gelikar.

Eller förresten glöm allt ovanstående och köp en snabb Sufski och paddla bara i medsjö resten av livet...
 
Vad är teknisk paddling? De flesta som använder begreppet teknisk paddling, likställer det med "lek och bus", dvs rollar, svängteknik, räddningsövningar, surf m.m

Lek och bus är givetvis roligt, men skall även vidga utövarens färdigheter. En tekniskt duktig cyklist kan hantera banans terräng med minsta möjliga ansträngning och inverkan på flytet.
Är det inte samma sak med en tekniskt duktig kanotist? Han/hon kan hantera vågor, vindar och strömmar till sin fördel?

I princip måste alla kanotister som vill utveckla sig syssla med teknisk paddling oavsett vilken kajak de sitter i. För att bli en bra maratonpaddlare, sprinter, havspaddlare, forspaddlare, surfskipaddlare etc måste det lekas och busas.

Du blir inte vän med din kanot och paddel utan lek och bus.
 
Både och

Det som skiljer mest är inte märket eller modellen på låda och paddel utan paddlarens förmåga.

Skall man svänga snabbt så är det paddeln och lutningen man använder inte rodret. Både forspaddling, snabb havspaddling i vågor och surf, snabb paddling på plattvatten i synnerhet i ranka lådor vinner på bra balans och fin teknik.

De flesta av oss paddlar för att det är roligt. De flesta tester man läser idag redovisar testarens normal paddelvanor och utrustning. Tycker att dagens tester t ex i tidningen Paddling är betydligt mera informativa än de tester jag läste för något decennium sedan. Men redovisningarna är subjektiva. Kanske kan man mera försöka hitta mätbara parametrar, som svängförmåga och fart vid viss dragkraft och last, hur rank lådan är etc.

Thure
 
Jag är en ganska nyfrälst kanotist. Jag gillar att paddla mig svettig ibland, paddla långt och slå upp ett tält ibland samt åka med på en våg när jag hittar en. Jag bryr mig väldigt lite om att försöka definiera mig i något särskilt fack. Kan jag snappa upp en teknik som gör ovanstående intressen lite roligare/lättare så är jag glad för det.

Mitt första intryck av kanotvärlden är att det verkar finnas ett stort behov av att rangordna och klassificera varje liten del in absurdum. Skädda vs roder, vinge vs platt vs grönland, plast vs glasfiber, teknisk paddling vs paddelteknik osv osv. Jag kan inte riktigt se poängen med det.
Nu ska jag ut och paddla med hjälp av min paddel och min paddlingsteknik och njuta av naturen ett tag.
 
Mitt första intryck av kanotvärlden är att det verkar finnas ett stort behov av att rangordna och klassificera varje liten del in absurdum. Skädda vs roder, vinge vs platt vs grönland, plast vs glasfiber, teknisk paddling vs paddelteknik osv osv.

Det är väl iofs inget unikt med kanotvärlden. Det är nog en liten pojkgrej det där, att hålla på att jämföra och rangordna. Men det är ju kul också :). Man vill ju ha det som är *bäst* för just det användningsområde man själv tänker sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niftigolebb Paddelteknik Vingpaddel Paddling allmänt 6
liedberg paddelteknik - roddteknik Paddling allmänt 1
liedberg Paddelteknik Paddling allmänt 12
Strmbrg Paddelteknik... Paddling allmänt 0
hassex Paddelteknik Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...