Klocka för yrkesmilitär....

Förutom att den där 99-kronorsgrejjen är värdelös måste du ändå säkerställa att klockarmbandet inte innehåller någon form av ferromagnetiskt material. Om man måste släpa omkring på en kompass föredrar jag istället istället en syftkompass. En sådan här har fungerat för mig under många år:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kikare-och-kompass/Syftkompass-Hike-45935/

http://www.biltema.se/ProductImages/45/large/45-935_l.jpg[/IMG [/quote]

Givetvis, jag äger också en syftkompass för att bl.a. ta ut mer exakta kompasskurser. Men nu handlade det ju om att få en snabb uppfattning om väderstreck med en hastig titt på armen. Och då duger 99-kronorsprylen utmärkt oavsett om det är i vintermörkret i en skog eller om man i okänd stad vill kontrollera att taxichaffisen kör en åt rätt håll. Enligt min mening bättre än att ta analoga visare o solen till hjälp.
Givet att man undviker metaller i klockan då :) men det kanske man ändå inte vill ha pga kyla und so weiter, und so weiter...
 
Givetvis, jag äger också en syftkompass för att bl.a. ta ut mer exakta kompasskurser. Men nu handlade det ju om att få en snabb uppfattning om väderstreck med en hastig titt på armen. Och då duger 99-kronorsprylen utmärkt oavsett om det är i vintermörkret i en skog eller om man i okänd stad vill kontrollera att taxichaffisen kör en åt rätt håll. Enligt min mening bättre än att ta analoga visare o solen till hjälp.
Givet att man undviker metaller i klockan då :) men det kanske man ändå inte vill ha pga kyla und so weiter, und so weiter...

Tyvärr är min erfarenhet av 99-kronorsprylen att den visar minst 180° fel varje gång man tittar på den... Den är med andra ord totalt värdelös...
 
Enda gången 99kr prylen visade någorlunda rätt var när den bars ihop med plasttimexklocka. Det är en häftighetshypad pryl som saknar praktiskt bruk. Överlevnadskompassen i snöre runt halsen är vida bättre.
99kr prylen har sedan länge åkt i bingen.
 
Tråkigt med måndagsexemplar. Jag var skeptiskt till Silvas lilla 99-kronors gimmick i början men den visade sig faktiskt vara rätt praktisk under ett antal resor. Så jag skaffade en till till "jobbklockan". Både visar norr åt rätt håll med mina klockor. I like :)
 
För att upprepa det jag skrivit tidigare - en digital klocka kan du inte använda som kompass varför en analog är att föredra och metall är absolut inget problem, utan snarare en fördel, så länge värmeledningskoefficienten är låg (läs titan).
Varför tycker du det är en fördel med en klocka i metall?

Jag har använt Silvas klockkompass och den dög ganska bra att ta ut en huvudriktning, men inte mycket mer än det. Men för pengarna så fick jag vad jag behövde, dvs att kunna ta ut en huvudriktning enkelt.
 
jag har inget statistiskt säkerställt material.. jag känner flera piloter med stridsflygar bakgrund.. samtliga jag känner vägrar befatta sig med batteriklockor, driftsäkerheten ställs före exaktheten, man menar att dom är exakta nog. har vi några pilutter här och vad säger ni.. (dessutom har ingen av mina vänner breitling, snacka om att ha sumpat sitt varumärke.. ledsamt)
 
Eftersom jag är i flygsvängen, dock ej pilot så vill jag hävda att för att utför uppdraget i pilotsits finns redan bra nog klockor i panelen.
Att ha en fin klocka på armen är nog viktigare för att komma i tid till sitt pass.

För att svara på TS så skulle jag föreslå att TS köper en G-chock för en rimlig peng initiellt.
Efter en tid i tjänst lär det visa sig vad som kollegorna har och vad som passa just din tjänst.

Jag köpte en Speedmaster för min första lön från staten och den var så bra att skåpet bröts upp o klockan försvann under ett fys-pass. Det hade inte hänt med en billigare.
 
Varför tycker du det är en fördel med en klocka i metall?

Jag har använt Silvas klockkompass och den dög ganska bra att ta ut en huvudriktning, men inte mycket mer än det. Men för pengarna så fick jag vad jag behövde, dvs att kunna ta ut en huvudriktning enkelt.

Jag föredrar metall eftersom det till skillnad från plast och läder håller även när det blir svettigt och blött.
 
Eftersom jag är i flygsvängen, dock ej pilot så vill jag hävda att för att utför uppdraget i pilotsits finns redan bra nog klockor i panelen.
Att ha en fin klocka på armen är nog viktigare för att komma i tid till sitt pass.

saxat:
Med dagens flygplan och all dess avancerade utrustning kan man fråga sig om begreppet pilotklocka har något existensberättigande. En pilot behöver inte ha något armbandsur på sig under flygning, han klarar sig utmärkt ändå.
Men med det resonemanget missar man en grundregel för säker flygning – redundans.. Alla goda piloter gillar att ha en plan B och en plan C att falla tillbaka på. Alla hjälpmedel man kan fylla planet med utan att lägga till för mycket vikt, eller ändra vikt- och balansberäkningarna för mycket, är av godo och kan visa sig livsavgörande i en nödsituation?
 
hur då?

Jag föredrar metall eftersom det till skillnad från plast och läder håller även när det blir svettigt och blött.

Du får gärna förkalra hur svett och fukt snabbare skulle förstöra läder och plast än metal. Bra läder tål enligt min erfarenhet både svett och fukt under längre tid - till exempel i kängor.
Lämpligheten av metal mot hud i kyla har redan avhandlats tidigare i tråden. Rätt plast torde inte heller förstöras nämnvärt av fukt och svett. Vissa plaster blir spröda i kyla.

Jag förstår inte din synpunkt så förklara gärna.

/Patrik, just nu med gummiliknande klockarmband men som sagt på jatk efter ersättare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...