Tältkåta

Ok! Han menade dock att det gick att justera topphatten innifrån.
Tyckte han även nämnde att han hade själv ordnat med myggnät i toppen.

Har basmodellen inte storm mattorna mot marken? Likt dagens onyx modell?

Blev ju svårt detta.
 
Helsport Varanger Camp 4-6 eller 8-10

Hejsan!

Väldigt trevlig tråd detta, blir väldigt sugen på en kåta tille familjen istället för ett "vanligt" tält!

Just nu har XXL 25% rea om man prenumererar på deras nyhetsbrev och då de säljer Helsports kåtor funderar jag på att slå till.

Den jag tittat mest på är Helsport Varanger Camp, men min stora fundering är om en 4-6 skulle vara stor nog eller om man behöver gå upp till en 8-10 storlek.

Vi är en familj på två vuxna och två barn, samt en mellanstor hund och kåtan skulle mest användas till kortare övernattningar, 1-2 nätter i Smålands och Östergötlands skogar.

Vad tror ni?

Allt gott!
 
Har precis köpt och provat min Helsport Pasvik 4-6 kåta och jag är riktigt nöjd. Det skulle nog inte vara några problem att sova två vuxna och tre barn i den trots att den bara är den lilla modellen 4-6.
För att lyxa till det lite extra så köpte jag även en Heat Pal kamin och den är även den till full belåtenhet. Ingen rök eller glödsprätt och med barnbarnen i kåtan så känns den riktig säker, vi fick upp temperaturen en bit över 20 grader så sovsäckarna kändes överflödiga.
 

Bilagor

  • barn i kåtan.jpg
    barn i kåtan.jpg
    110 KB · Visningar: 2,265
Så många sidor här, så jag kan ha missat det jag letar efter.

Gäller golv. Tänkte hitta på nått själv med lite dragkedjor/kardborre osv för att kunna öppna för kamin bla.
Men vad för material? Skall inte bäras med mankraft, så vikt är någorlunda ovidkommande.
Nån skrev om betongtäckmatta tidigare i tråden men fick inget svar. Nån som kör me de? Hur skarvar man bäst?
 
kaminfråga

Jag har precis byggt ihop min första kamin.
När jag laddar på rejält i kaminen så var det närmare 17-18 grader en bit in i tipin när det var -5 ute, är detta bra för en kamin?

Hur mycket höjer era kaminer tempen förresten?

Jag undrar över en annan sak också. När jag laddade på rätt bra så kommer eld ovanför rökröret, det kändes inte helt optimalt ur säkerhetssynpunkt.
Skall det vara så?
En tanke är att bygga en slags värmesköld, typ en vinklad plåt innan början på rökröret och att det kunde minska "eld flammorna" högst upp. Kan det hjälpa tror ni?
Tips emotses varmt!!

Här är några bilder som visar.
 

Bilagor

  • IMG_8547.JPG
    IMG_8547.JPG
    27.9 KB · Visningar: 1,529
  • IMG_8551.JPG
    IMG_8551.JPG
    72.9 KB · Visningar: 1,552

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.