Någon form av Jerkbete

Jag fick ett jerkbete som hette "Jerk Buster" i födelsedagspresent men jag har aldrig jerkfiskat. Kan man använda detta med en vanlig haspelrulle eller bör man ha något speciellt spö, rulle...?
 
Jerk fiske är helt annorlunda än vad vanligt fiske, spöt är kortare å styvare så när "gäddan" hugger smällder det direkt i handleden (det är en underbar känsla!) Man "slår" ner med spöt samtidigt som man vevar så att draget får en "skadad" röresle i vattnet. väldigt roligt men jobbigt, och är nästan oemotståndligt för gäddfiske.
Då gäddan kommer upp till ytan (oftast) å så du ser hugget å känner det direkt i handleden det är en underbar känsla ;) Kolla på Youtube om Jerk fiske och det finns många sidor om det om du bara goolgar runt lite.

http://www.youtube.com/watch?v=EZ-8I3Lv0kE där har du någelunda vad det handlar om.


/Mvh Mats
 
Jerk fiske är helt annorlunda än vad vanligt fiske, spöt är kortare å styvare så när "gäddan" hugger smällder det direkt i handleden (det är en underbar känsla!) Man "slår" ner med spöt samtidigt som man vevar så att draget får en "skadad" röresle i vattnet. väldigt roligt men jobbigt, och är nästan oemotståndligt för gäddfiske.
Då gäddan kommer upp till ytan (oftast) å så du ser hugget å känner det direkt i handleden det är en underbar känsla ;) Kolla på Youtube om Jerk fiske och det finns många sidor om det om du bara goolgar runt lite.

http://www.youtube.com/watch?v=EZ-8I3Lv0kE där har du någelunda vad det handlar om.


/Mvh Mats

Tack för ditt svar som delvis besvarar min fråga. Jag har kollat videoklipp på youtube och jag är med på konceptet nu. :) Men jag undrar fortfarande om man KAN använda det med vanlig haspelrulle eller det förlorar helt sin funktion då eftersom det är ett "stumt" drag?
Nu har jag kollat nogrannare. Det är en Buster Jerk II som jag har fått. Påminner om en abborre. :)
 
Enligt mig kan du mycket väl använda din haspelrulle att jerkfiska med. För att få bra kontakt med betet bör du dock ha en stum flätlina och jerktafs. Spöt bör vara ganska kort och liten styvare än ett vanligt haspelspö.
 
Det går alldeles utmärkt att fiska med haspel. Prova att veva en bit och gör ett spinnstopp så wobblar den fint för att sedan ställa sig på tvären. Ofta är det då huggen kommer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.