Gäddsax- lagligt?

Tjena!
Som rubriken lyder så undrar jag om gäddsax är lagligt i alla sjöar för en fritidsfiskare som har sjötomt och uppsikt över saxen. Har hört lite både och.

Tacksam för svar!
/CF
 
Enskild rätt betyder rätten att fiska på ett privatägt vatten - innehas oftast av markägaren om han inte överlåtit rätten till någon annan. Det finns flera varianter av enskild fiskerätt - antingen har man skiftat rätterna så att respektive markägare disponerar rättigheterna för sin del av sjön (oftast en tårtbit från strandlinjen ut till mitten av sjön) eller också är vattnet oskiftat och då har alla markägare runt sjön likvärdig fiskerätt i hela sjön. Om en markägare vid ett oskiftat vatten överlåter rätt till dig så har du rätt att fiska i hela sjön.
Vilka vatten som är skiftade eller oskiftade och vilka som administreras av fiskesamfälligheter (aka fiskevårdsföreningar) ska man kunna få besked om från kommunens fastighetsenhet.
 
Det finns inget förbud mot gäddsax i lagen. Många fiskevårdsområden har förbjudit det, ibland även för fiskerättsägare. Många områden har inget förbud för det och det finns många ställen där det inte är fiskevårdsområde bildat.
Att äga sjötomt har inte ett jota med fiskerätt att göra.
 
Att svara för hur det är ställt med fiskerätter svarar lantmäteriet för, och de tar tyvärr ganska bra betalt för sina tjänster. Länfiskekonsulenten på länsstyrelsen i ditt län vet ofta, men inte alltid hur det ser ut i olika områden.
 
Finns det någon anledning till att gäddsaxar inte skulle vara förbjudna; det är ju en metod som ofta innebär stort lidande. Numera är det väl få som menar att användning av saxar inom jakten skulle vara tillåtet och skillnaden är ju inte så stor.
 
Finns det någon anledning till att gäddsaxar inte skulle vara förbjudna; det är ju en metod som ofta innebär stort lidande. Numera är det väl få som menar att användning av saxar inom jakten skulle vara tillåtet och skillnaden är ju inte så stor.

Visserligen har fiskar i princip samma nervsystem som däggdjur. Men du får inte fånga däggdjur med en krok i munnen eller med ett nät som de trasslar in sig i. Vi accepterar helt enkelt ett annat lidande för fiskar bara för att de inte kan göra sin smärta hörd på ett sätt som vi enkelt kan uppfatta.
 
Att fiska med saxar innebär enligt mig ett ett mycket naturigt och hållbart fiske.
Jag fiskar med ett stort antal saxar och det jag kan säga är att fisken uppträder lugnt och naturligt
på att fångas med en en sax.
Att fiska med sax är alltså ett mycket bra sätt att fånga fisk med.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...