Tältkåta

Tack för tipsen, ska kolla igenom dem.

blomberger:
Bra kommentarer rörande tältkåta och pyramidtält. Får ta och funderar över julen hur jag har tänkt att använda den och vad som passar mina behov. Funderar lite på att i ett senare skede införskaffa en mindre titanium kamin.
 
Seekoutisde tipis har alla snökjol..enligt spec. när det kommer till mygg så finns det nest/nätdörrar m,m att köpa I olika storlekar för dessa.

Titankamin/stovejack är påväg från staterna just nu;)...snökjol ska jag sy på min SL5 nu framöver.
 
Såg att det stod att de har snökjol. När man går igenom bilder på deras tipis lyser den dock med sin uppenbara frånvaro. På vissa bilder kan man ana något som påminner om en sömsmån, vilket inte ens skulle fungera på ett parkettgolv. Lycka till i blåbärsriset.

Bör sägas dock, du kan göra din tipi från dem med olika tillval och få dem custom made så att säga. Standard skulle jag påstå att snökjol saknas av vad jag kan se.

SL-5 med snökjol och kamin låter som en ypperlig vinterboning, kommer bli riktigt bra.
Har seekoutsides titankamin och visst gör den jobbet väl. Skall jag inte bära allt för långt tar jag min ammocanstove istället, har inte testat den ännu dock.
 
Det är en moskosel med bomullsduk 9pers
Den är lite solblekt men inget som stör funktionen.
Något enstaka gnisthål. Ny mittstång. HeatPal sprit värmare medföljer.
4000kr. Kan maila bilder om du skickar adress.
 
Varanger camping

Inlägg nr1 ! Idag blev jag ägare till ett Varanger Camping 4-6 som ska användas i fjällen under rödingfiske expeditioner vintertid. Har tidigare använt sk ark men känner att det är klumpigt att färdas med då kälkar är tunga och trista att dra bakom skotern. Jag har inte ännu bestämt vad jag ska ha för värme källa. Fotogen rödsprit tsprit är inte direkt super billigt att elda med. Gasol eller hep diesel kamin kanske.

Sommartid kommer jag att ha med den vid helikopterturer och båtturer då den är lite för tung att bära på ryggen. Kul iaf att prova Lavvun.
 
Isskruv

Jag kommer att använda Lavvun för bla pimpelfiske. Hur fäster ni en Lavvu i isen ? Jag hittade en isskruv för 80kr st. Tror detta kommer funka kanon.
 

Bilagor

  • isskruv.PNG
    isskruv.PNG
    191.7 KB · Visningar: 1,059
Vi blev lite uppmärksammade världen över när vi tog bilen, surfbrädorna och Moskoselkåtan till Lofoten i våras:
http://www.telegraph.co.uk/news/pic...-Arctic-Circle-in-pictures.html?frame=3288256

Fick mersmak och skaffade mig en Nibba 5 lätt. Blir premiär i den på Österlen inatt! Sen tänkte jag modda den med golv och sådant så att det går att bo i den i fyra veckor i Kiruna nu i sommar. Fått tips om betongtäckmatta. Verkar smidigt. Hur skarvar man lättast det? Sy? Tejp?

Love
 
Innertält utan eldning

Behövs innertält till ett Tentipi bp om man INTE eldar?
Fyller det någon extra funktion i form av kondensskydd med mera?

Ska inte vandra med tältet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.