Nödvändig utrustning?

Hej!

Nu har jag köpt min första egna kajak. Det vart den begagnade Tahe wind 535:an och känner mig mkt nöjd över köpet. (Paddel och kapell följde med)

Men sitter nu och funderar på vad för annan utrustning jag kann komma att behöva.?
Kommer nog mest göra dagturer i skärgårds miljö/ insjöar, och det blir nog mest ensam paddling.

Har en seglarflytväst sen tidigare, fungerar dom bra till paddling?
 
...Har en seglarflytväst sen tidigare, fungerar dom bra till paddling?

Det finns speciella paddelvästar (egentligen inte flytvästar utan flythjälp). Om du inte störs av den du har, så behåll den. Flytväst är viktigt, och med en del fickor i. Kniv och visselpipa är inte fel. Bogserlina likaså (många har inte det). Ser du inte land i dimma skall du ha en kompass. En eller annan säck som håller innehållet torrt är en bra idé. Till exempel solkräm är bra ha med. Gärna tejp med. Paddelflottör är bra.

Efter flytväst är nog klädsel det viktigaste. När vattnet är kallt är det en fråga om hur lång tid du behöver klara innan du är på land och i värme. Är du långt från land, krävs det bättre klädsel. Många har inte torrdräkt, men personligen tycket jag den är bekvämare än tillräckligt med kläder för kallt vatten. När det är varmt i vatten och luft är problemet det motsatta, du vill ha en tunn tröja som transporterar svett snabbt. Byxor är svårare än tröja. man vill inte sitta för blött och inte för varmt. Ett par supertunna torrbyxor utan sockar har blivit min lösning. En mössa är bra antingen det är sol eller regn.

--- Mats ---
 
Senast ändrad:
Seglarväst kan funka men risken finns att den kan kännas lång och vara lite ivägen för att du ska utveckla effektiv bålvridning när du paddlar. Men det är väl bara att prova.

En flottör känns som en ganska viktig säkerhetsdetalj om du tänker paddla ensam en bit från land. Även om man känner sig bombsäker på rollen.

Utöver det så finns det ju en uppsjö klädesplagg som definitivt kan öka komforten när du paddlar, (och i vissa fall även uthålligheten i vattnet om du slår runt) tex en vettig paddeljacka och byxor som är vattenresistenta eftersom det ofta läcker in lite vatten i sittbrunnen - det är skönt att slippa bli blöt i baken. Exakt vad du behöver och föredrar måste du nog upptäcka själv. Själv har jag korta och långa paddeltajts från Reed chill cheater, har även paddeljacka och tuiliq av samma märke. Men alternativen är många.
 
Ja eftersom du inte specificerade dig exakt vad för sorts tips så skickar jag med lite allmänt utifrån vad jag kommer på just nu!

Sea to Summits vattentäta packpåsar, allt från 4-13L. Så kan du packa elektronik och ombyte vattentätt.

Om du inte redan har så är det väldigt skönt om du har ett par schysta solbrillor. Jag kör med http://addnature.com/product.aspx?pf_id=JULBOTREKCAMELEON och är väldigt nöjd. Flickvännen köpte något liknande förra året som också fungerar bra.

Långärmad UV-tröja.

Kortärmad thermal t-shirt

Keps med sånt där fall bakom. Så skyddar man nacken

Även en merinoull buff har jag faktiskt alltid med mig när jag paddlar turer, något som används frekvent så det är inte enbart en paddelpryl.

Om det inte följde med skaffa en paddel-leash, det är skönt att kunna släppa paddeln.

Beroende på vad för paddel som följde med så kan den få agera som reservpaddel eller om det var en bra paddel köp en billig delbar och ha som reserv.

Första hjälpen följer alltid med också.
 
Tack för era tips!

Har god tid på mig att hinna förbereda mig inför sommaren, isen ligger än tjock över luleå skärgård ;)
 
Saker för ensampaddling. Kompass, vattentät kartficka, flottör, flytväst med fickor (nödprylar i den), länspump, neoprenhandskar, neoprenskor, reservpaddel, vattenflaska. Sen har jag en torrdräkt. Den ger bra säkerhet i kallt vatten (Allt utan juli-augusti). Annars tunna varma kläder som inte blir för tunga i vattnet. Testa innan.

Viktigaste prylen vid ensampaddling: Hjärnan. Att välja rätt väg, att våga avstå. Ökad säkerhetsmarginal. Kapsejsning föregås nästan alltid av ett dåligt beslut.

God vind!
Anders V
som gärna paddlar ensam.
 
Grattis till din nya kajak och hoppas du får massor med härliga upplevelser i sittbrunnen!

Vilken utrustning som behövs handlar ju mycket om hur och var du paddlar tillsammans med vilken kunskap du har. En del är ju listat redan men som alltid är det ingen vits att släpa runt med saker för sakens skull. Jag måste vara tråkig och rekommendera en kurs av en licenserad instruktör. På det sättet lär du dej hantera kajaken, läsa vågor, slippa en massa muskelproblem mm.
Jag påstår att en bra kurs ger dej en större insikt i kajakens värld än vad de flesta nybörjare får under en hel säsong. Med den insikten och lite praktisk paddling kommer du själv kunna bestämma vad DU behöver på dina turer, göra dej till en bättre paddlare och ge dej mer glädje.

Lycka till!
 
Grattis till din nya kajak och hoppas du får massor med härliga upplevelser i sittbrunnen!

Vilken utrustning som behövs handlar ju mycket om hur och var du paddlar tillsammans med vilken kunskap du har. En del är ju listat redan men som alltid är det ingen vits att släpa runt med saker för sakens skull. Jag måste vara tråkig och rekommendera en kurs av en licenserad instruktör. På det sättet lär du dej hantera kajaken, läsa vågor, slippa en massa muskelproblem mm.
Jag påstår att en bra kurs ger dej en större insikt i kajakens värld än vad de flesta nybörjare får under en hel säsong. Med den insikten och lite praktisk paddling kommer du själv kunna bestämma vad DU behöver på dina turer, göra dej till en bättre paddlare och ge dej mer glädje.

Lycka till!
Sen är jag inte helt nybörjare,(Bara på havspaddling)
Har paddlat med luleå kajakklubb i ca 4 sommrar. (Kanotskola och lite träningar)
Fast det var för ca 3 år sen, så kanske skulle vara bra att återuppväcka kunskaperna lite.
 
En till paddel kan vara trevligt att ha, dels som reserv och dels som variation. Ex fick du med en vanlig plattpaddel så kanske en vinge?
 
Lule Special

Lule skärgård, åh, trevligt.. mina barndomsvatten.

Då skulle jag sätta mygghatt och en storförpackning myggmedel högst på tillbehörslistan. Men efter som du bor där, så visste du väl redan det.... *L*

ha så kul bland alla de vackra öarna,
Jens
 
Solhatt

kikare, kompass, kamera, navigationshjälpmedel (karta och eller GPS). Länspump och eller öskar. Matsäck. Drickaflaska.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...