Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag var tidigare väldigt sugen på att prova en sådan här från thebushcraftstore.co.uk men sedan jag fastnade i "slip joint-träsket" så har jag nästan tappat intresset för andra fällisar.
tbs-boar-folding-lock-knife-k720-carbon-tool-steel-curly-birch-[2]-12555-p.jpg


Dom har även en mindre modell med glidlås.

Den ser intressant ut även om jag delar Pauls invändning.
Verkar dock alldeles för stor och tung för att bekvämt kunna bäras i en ficka (det är så jag föredrar att bära en fällkniv).

/Lux
 
Ultra Lite Bushcrafter verkar vara en intressant kniv. För varje bushcraftkniv jag har köpt så har dom blivit mindre i storlek med undantag för LT Wright Genesis. En ordentligt byggd liten kniv fungerar minst lika bra som en stor kniv och min favoritkniv är Celilo Bushcraft och den är inte stor.

Ja jag tror inte att du kommer att ångra dig om du köper en ULB. Hojta till om du vill att jag ska fota den tillsammans med några "kändisar".

Bark River Bushcrafter är också mycket bra. Tror den har det skönaste greppet som jag någonsin provat på en skogskniv. Jag tror bara att du skulle uppskatta den "smakvariation" som ULB erbjuder. :)
 
Om jag inte missminner mig har du flera Birk 75 bl.a. FFG i pulverstål CPM S30V...
Vilken slipning och stål föredrar du om du måste välja?

/Lux

Jag föredrar scandi alla dagar i veckan! FFG vill jag inte ha på en skogskniv. :)

Birk 75 har jag i CMPS30V med FFG och i D2 med scandi. Enzo PK70 har jag i CMPS30V med scandi. PK70 är helt underbar i utfällt läge men en pina i fickan då den har en så vass kant vid bladslutet. När jag har den i fickan så ligger den i ett litet läderfodral.

När det gäller stålet så är jag kanske lite konstig. Jag gillar inte riktigt S30V... Vet inte riktigt varför men jag tycker att det är mycket väsen för lite ull. Lite bökigt att jobba med, rätt känsligt och jag upplever inte att det håller eggen så fantastiskt mycket bättre än alternativen att det är värt att betala extra för. Men det är vad jag tycker och det innebär inte att det är någon sanning. ;)
 
Ultra Lite Bushcrafter verkar vara en intressant kniv. För varje bushcraftkniv jag har köpt så har dom blivit mindre i storlek med undantag för LT Wright Genesis. En ordentligt byggd liten kniv fungerar minst lika bra som en stor kniv och min favoritkniv är Celilo Bushcraft och den är inte stor.
Jag tror att det hela har med storleken på händerna att göra. För min egen del så misstänker jag att greppet är lite väl smal och "pinningt".

~Paul~
 
1. Jag föredrar scandi alla dagar i veckan! FFG vill jag inte ha på en skogskniv. :)

2. När det gäller stålet så är jag kanske lite konstig. Jag gillar inte riktigt S30V...

1. Samma här :).

2. Nickar igenstämmande. Är heller inte överförtjust i S30V. Det är förmodligen det stål som kommer allra längst ner på min lista över alla pulvervarianterna. Den där jäkla Chris Reeve ;).

~Paul~
 
Nu har jag en fråga från en knivamatör till er experter. Jag kommer om två veckor att passera Nusnäs och deras Mora Outlet. Tanken är då att köpa på mig en kniv för friluftsbruk men vilken modell är värd att köpa? Och vad ska man tänka på? Kniven kommer att användas året runt, för småjobb runt läger, lite mathantering (begränsat dock) och får gärna se lite trevlig och stilren ut där den hänger i bältet:)

Tack på förhand!

http://www.moraofsweden.se/products/aventyr
 
Nu har jag en fråga från en knivamatör till er experter. Jag kommer om två veckor att passera Nusnäs och deras Mora Outlet. Tanken är då att köpa på mig en kniv för friluftsbruk men vilken modell är värd att köpa? Och vad ska man tänka på? Kniven kommer att användas året runt, för småjobb runt läger, lite mathantering (begränsat dock) och får gärna se lite trevlig och stilren ut där den hänger i bältet:)

Tack på förhand!

http://www.moraofsweden.se/products/aventyr
Extremt svår fråga.

Personligen hade jag valt den enda allroundkniv som har en egg som går ända in i greppet och som samtidigt stoltserar med ett laminerat blad i O1-stål:

http://www.moraofsweden.se/aventyr/morakniv-original-1

~Paul~
 
Fantastiskt vackra knivar! :)
Din HBK är ju t.o.m finare än min Condor HBK...;)

/Lux

He, he, jo så är det nog, Bark River har överträffat sig själva, vad gäller Fit & Finish på denna!
Vi får se hur de funkar vid hård användning, men det är ju hur mkt stål som helst att gnaga på, så det går nog bra det med.


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.