Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har du provat dom där? Dom ser ju iaf så stygga och obekväma ut att hälften vore nog. :) Men dom kan ju givetvis vara bra i alla fall.

Jag var tidigare väldigt sugen på att prova en sådan här från thebushcraftstore.co.uk men sedan jag fastnade i "slip joint-träsket" så har jag nästan tappat intresset för andra fällisar
Har inte testat knivarna själv. Håller med om att de kanske inte ser överdrivet bekväma ut men de är ju trots allt framtagna för att funka i samband med täljning/bushcraft så jag förmodar att de inte kan vara helt värdelösa :).

Intressant kniv du visar upp. Synd att den där jäkla tumknoppen finns där. Tillsammans med ricasson så tar den bort gott och väl 1,5 cm i egglängd och förskjuter momentet framåt mot spetsen på kniven.

D2 är ju ett hyfsat stål i vanliga fall men just till täljning så finns det bättre. Kornet är ju stort och det är svårt att slipa fram riktigt fina eggar utan att riskera urflisning. Ett mediokert kolstål är avsevärt mer elastiskt/slagsegt än D2 och därmed klarar av snäva eggar utan risk för plastiskt deformation. M a o, ett kolstål är (om det är slipat korrekt) mer skäreffektivt än D2.

~Paul~
 
D2 är ju ett hyfsat stål i vanliga fall men just till täljning så finns det bättre. Kornet är ju stort och det är svårt att slipa fram riktigt fina eggar utan att riskera urflisning. Ett mediokert kolstål är avsevärt mer elastiskt/slagsegt än D2 och därmed klarar av snäva eggar utan risk för plastiskt deformation. M a o, ett kolstål är (om det är slipat korrekt) mer skäreffektivt än D2.

~Paul~

Absolut, inget snack om det. D2 skulle inte vara ett förstahandsval hos mig i någon kniv faktiskt. Jag har dock inte upplevt några som helst problem i någon av de D2-knivar som jag har. I en klassisk "Mora" skulle det nog fungera ganska dåligt med D2 men i scandivarianterna av Enzoknivarna (Birk 75, Trapper och Elver) som jag provat fungerar det väldigt bra. Detta pga att eggvinkeln är ganska stor till att börja med.
 
Fick för någon vecka sedan hem en riktig liten godbit. En av mina kontakter i USA har länge tjatat på mig att jag måste prova något från Hess Knives. Valet föll på en Hess Large Caper med handtagssidor i birdseye maple. Kniven är verkligen mångsidig och fungerar överraskande bra för det mesta uppgifter jag har använt den till. Fit och finish är på mitt exemplar likvärdigt med de Bark Rivers som jag har. Slidan är dock i något tunnare läder men av en helt ok design och med snygga sömmar. Mycket nöjd så här långt! Jo just det, normalt gillar jag inte "jimping" men på den här kniven så funkar den riktigt bra.

Fin kniv! Ser mycket användbar ut! :)
Tycker dock att handtaget ser lite smalt ut, och speciellt i förhållande till dess längd.
Hur upplever du greppet på kniven?

/Lux
 
Gillar allt med kniven utom eventuellt stålvalet. Vad sägs om den här i stället ;):

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=443

Finns i en större version också:

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=1293

Bladet ser skålslipat ut men om min info inte är felaktig så handlar det om skandinavisk slipning. Stålet är i samma klass som AISI 1080/1085, dvs kolstål (vilket ju passar bra till bushcraft och täljning).

~Paul~

Intressanta knivar, dom är inte så dyra heller blir kanske ett köp men mitt nästa köp från Lamnia blir nog Kainuun Puukko - Teho Tommi.

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=1443
 
He, he, Ja Seved, det blev en bra bild på HBK II och Rogue!

Geometrin på HBK'n är åt det tunna hållet !
Ska man hugga mkt, så är det nog värt att lägga upp en större vinkel på eggen.
Jag prövade att hugga av pinnen på bilden och det gick ju bra, men om man "laddar" så behövs nog en tjockare egg.

1. Den känns onekligen som en stor kockkniv .
Vikten (0,5kg.) är påtaglig, men balansen och greppet är utmärkta!
Originalen lär ju också mkt riktigt ha använts för bl.a. buffelstyckning och matlagning i läger.
Om detta vet nog du och andra mer om, men nu kommer jag att försöka lära mig mer om hur HBK'n användes.

Mikael

1. Instämmer. Borde fungera "perfekt" för "rocking push cut".
Kanske något för Paul på jobbet...? ;)

/Lux
 
Med tanke på att du redan har många "stora" skogsknivar så kan jag varmt rekommendera Bark River Ultra Lite Bushcrafter. Jag har både den och Bushcraftern och använder min ULB oftare. En otroligt behändig kniv som fungerar bra till både stort och smått. CMP3V är riktigt trevligt!

Ultra Lite Bushcrafter verkar vara en intressant kniv. För varje bushcraftkniv jag har köpt så har dom blivit mindre i storlek med undantag för LT Wright Genesis. En ordentligt byggd liten kniv fungerar minst lika bra som en stor kniv och min favoritkniv är Celilo Bushcraft och den är inte stor.
 
Fin kniv! Ser mycket användbar ut! :)
Tycker dock att handtaget ser lite smalt ut, och speciellt i förhållande till dess längd.
Hur upplever du greppet på kniven?

/Lux
Tack!

Jag var själv rädd för att handtaget skulle kännas för tunt och smalt men jag tycker att det är perfekt. Mina händer är lite skadade så jag har svårt med för tunna handtag. På grund av formen, hur handtaget svänger, så engageras även lillfingret bra om man behöver ta i lite mer. Kniven fungerar helt enkelt väldigt bra i alla grepp som jag normalt använder.
 
Intressant kniv du visar upp.
1. Synd att den där jäkla tumknoppen finns där. Tillsammans med ricasson så tar den bort gott och väl 1,5 cm i egglängd och förskjuter momentet framåt mot spetsen på kniven.

~Paul~

1. Intressant är att det på hemsidan finns bilder på "samma" kniv som skiljer sig åt utseendemässigt...
På en av bilderna är tumknoppen närmare handtaget!
http://www.thebushcraftstore.co.uk/...0-carbon-tool-steel---curly-birch-12555-p.asp

/Lux
 
1. Gillar allt med kniven utom eventuellt stålvalet.

2. Vad sägs om den här i stället ;):

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=443

Finns i en större version också:

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=1293

Bladet ser skålslipat ut men om min info inte är felaktig så handlar det om skandinavisk slipning. Stålet är i samma klass som AISI 1080/1085, dvs kolstål (vilket ju passar bra till bushcraft och täljning).

~Paul~

1. Personligen hade jag föredragit ett slagsegare stål som Sandvik 12C27.
Fast å andra sidan finns de i CPM S30V också...och med helt platt slipning.
2. Inte jättedyra men inte jättefina heller... ;)
Instämmer också med nAnders att de kanske inte ser helt bekväma ut.
Fast man vet aldrig...;)

/Lux
 
Enzo Birk 75 är en kanonbra kniv! Jag använder mina väldigt ofta och har inte haft några problem med D2 stålet. Då har jag förstås satt min egen egg på kniven vilket gör att den är lätt konvex. Det viktiga är dock att man får bort den råa fabrikseggen.

Om jag inte missminner mig har du flera Birk 75 bl.a. FFG i pulverstål CPM S30V...
Vilken slipning och stål föredrar du om du måste välja?

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.