Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej!

Förra veckan gjorde jag och min familj en semestertur runt mellansverige och södra Norrland. Då passade vi på att besöka Wetterlings i Storvik (några mil väster om Gävle) och några dagar senare Gränsfors (söder om Sundsvall).
----------------
Jag var egentligen ute efter en #118 Stor jaktyxa / Outdoor axe och hittade snabbt en fin yxa. Den känns verklingen som en perfekt skogsyxa att bära med i packningen. Rejäl och tillräcklig för att kunna köra tvåhandsfattning knästående men ändå packbar. Jag köpte dessutom en stor huggyxa av "äldre" modell, ungefär så som svenska yxor såg ut för 20år sedan med blålackerat huvud, lackat skaft och epoxiförstärkt inskaftning. Den kommer nog hamna i vedförrådet till bastun på landet. Båda yxorna kostade 300:- styck.

---------------
Sista bilden visar de två yxor jag köpte hos Wetterlings i Storvik. Dom ska snart komma till användning :)

Härliga semesterbilder! :)
Jag köpte själv en SAW Stor Jaktyxa för ett tag sedan och kan bara instämma, en perfekt skogsyxa.

/Lux
 
Ser ut att vara en trevlig machete. Personligen föredrar jag de lättare varianterna.

När det gäller greppet så bör det inte vara så svårt att linda det med t ex flagglina eller paracord. Antingen kör du på en modifierad cobra-stitch, piranha knot, snake knot eller vanlig spade-end-lindning.

~Paul~

Geometrin ser bra ut!

Om du går på Paul's linje och lindar skaftet med snöre, så kan du också avsluta med några lager lack.
Det blir snyggt och mer tåligt mot vatten, smuts + bakterier.

Mikael

Tack för bra tips! :)
Min invändning mot att använda snöre har varit just problemen som blir med vatten, smuts och bakterier.
Mikaels tips för att tillverka en sorts "poor man's micarta" är därför väldigt intressant...

/Lux
 
Tack för bra tips! :)
Min invändning mot att använda snöre har varit just problemen som blir med vatten, smuts och bakterier.
Mikaels tips för att tillverka en sorts "poor man's micarta" är därför väldigt intressant...

/Lux
Epoxybehandlad fånglina kan vara både till nackdel liksom fördel, beroende vad man prioriterar.

Fördelen är ett skyddande lager med hög styrka/slitstyrka. Det är dessutom hygieniskt ifall man lyckas att täppa till alla glipor (inte så lätt som man tror). Det är dessutom estetiskt tilltalande.

Fördelen med obehandlad fånglina är att denna kan användas i krisläge. M a o så är det bara att linda loss den och ersätta det där skosnöret eller midjesnöret som har gått av. Det är dessutom smidigare och mindre glatt än en epoxybehandlad fånglina. Nog så viktigt i samband med fuktigt klimat eller sportfiske (generella termer).

Nylon är till skillnad från naturmaterial som ull och bomull mindre benäget till att dra till sig bakterier. Risken för kontamination i samband med flagglinor/paracord är därför minimal (ifall man inte är helt dumdristig). En vanlig sköljning brukar räcka.

Är man extra anal när det gäller hygien så kan man med fördel använda T-röd eller annat bränsle som man har med sig ut. Personligen har jag aldrig behövt göra detta. Jag har aldrig blivit sjuk i samband med mina utevistelser. Hemma har jag däremot varit riktigt illa ute några ggr ;).

~Paul~
 
Epoxybehandlad fånglina kan vara både till nackdel liksom fördel, beroende vad man prioriterar.

Fördelen är ett skyddande lager med hög styrka/slitstyrka. Det är dessutom hygieniskt ifall man lyckas att täppa till alla glipor (inte så lätt som man tror). Det är dessutom estetiskt tilltalande.

Fördelen med obehandlad fånglina är att denna kan användas i krisläge. M a o så är det bara att linda loss den och ersätta det där skosnöret eller midjesnöret som har gått av. Det är dessutom smidigare och mindre glatt än en epoxybehandlad fånglina. Nog så viktigt i samband med fuktigt klimat eller sportfiske (generella termer).

Nylon är till skillnad från naturmaterial som ull och bomull mindre benäget till att dra till sig bakterier. Risken för kontamination i samband med flagglinor/paracord är därför minimal (ifall man inte är helt dumdristig). En vanlig sköljning brukar räcka.

Är man extra anal när det gäller hygien så kan man med fördel använda T-röd eller annat bränsle som man har med sig ut. Personligen har jag aldrig behövt göra detta. Jag har aldrig blivit sjuk i samband med mina utevistelser. Hemma har jag däremot varit riktigt illa ute några ggr ;).

~Paul~

En kompromiss kan vara att först linda linan och sedan utanpå ett lager krympslang. Då får man ett hygieniskt yttre som ändå går att plocka av vid behov.
 
En kompromiss kan vara att först linda linan och sedan utanpå ett lager krympslang. Då får man ett hygieniskt yttre som ändå går att plocka av vid behov.

Och om linan blir blöt, torkar den sen med krympslang utanpå?

Är det någon som vet någonting om denna? Ett loppisfynd som förhoppningsvis kan bli en vedyxa till min syster.
Kjell
 

Bilagor

  • _DSF0018.jpg
    _DSF0018.jpg
    71.4 KB · Visningar: 667
Och om linan blir blöt, torkar den sen med krympslang utanpå?

Förslaget med krympslang var som ett alternativ till lackad lina som ger fördelarna av att ge ett tätt och samtidigt vid behov avtagbart skydd runt linan. Använder man den typen av krympslang med smältlim på insidan får man ett väldigt robust och helt tätt skal med bara någon minuts arbete. Att det blir lite halare är förstås en nackdel. det ger också ett ganska "industriellt" utseende.
 
Verkar jobbigt att ordna det hela efter tanken att man någon gång ska använda den där linan på handtaget...känns ju trots allt väldigt osannolikt :)
 
Verkar jobbigt att ordna det hela efter tanken att man någon gång ska använda den där linan på handtaget...känns ju trots allt väldigt osannolikt :)
Fast det kan faktiskt hända! Personligen har jag separat lina med mig ut i busken. Vid mer än ett tillfälle så har jag behövt ersätta ett sönderslitet skosnöre med ett nytt.

En annan gång så tråcklade jag ihop en söndrig rem på min axelväska/sportfiskeväska. Det hade varit rätt obekvämt att behöva gå omkring med väskan i hand.

Det är ju trots allt ingen större ansträngning att linda ett grepp med en bit paracord ;). Nu för tiden så har jag alltid en stump med mig ut. Här sitter den virad runt slidan till min Mora 1044P:

MinFalcon-rigg.jpg


~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.