Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Först, tack till de som svarat om knivar för matlagning ute.:)

Och nu till något helt annat, nämligen Fällkniven Koltkniven:
http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/552/23/fixed-blades/hunting-knives/kkz
Jag gillar det traditionella och minimalistiska konceptet men ogillar knivslidan.
Vad tycker ni om Koltkniven?
Stålet är laminerat Koboltstål och såvitt jag vet är det bara Fällniven som använder det. I praktiken det enda jag vet om stålet är informationen på Fällknivens hemsida så om någon på forumet har mer information så vore jag tacksam.

/Lux

Alltid tyckt att den är rasande snygg i sin enkelhet. Sen kan jag ju som bekant fastna för gamla knivmodeller gjorda i moderna material så det var inte så långsökt.

Men jag håller med om kritiken. Slidan är väl enkel och framförallt tycker jag att den betingar ett något högt pris även om det är en kvalitetskniv.

Jag kan inte uttala mig om stålet eller ens hur den känns i hand då jag faktiskt aldrig ens sett den i verkliga livet :)

/ J
 
Nu kanske jag gör några puritaner upprörda, men detta blev inte så tokigt. Har alltid gillat handtagsdesignen (dock lämnar ergonomin en del att önska, greppmöjligheterna är lite begränsade) på Helle Bard, men bladformen har stört mig. Jag hade originalkniven med rätt stor kurvning av bladryggen, stor ricasso och "låg" slipfas som sabbar skärförmågan. Det i mitt tycke mycket bra laminerade stålet förtjänade en bättre bladform, så jag fixade till det trots förstört andrahandsvärde.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    36.5 KB · Visningar: 1,795
Nu kanske jag gör några puritaner upprörda, men detta blev inte så tokigt. Har alltid gillat handtagsdesignen (dock lämnar ergonomin en del att önska, greppmöjligheterna är lite begränsade) på Helle Bard, men bladformen har stört mig. Jag hade originalkniven med rätt stor kurvning av bladryggen, stor ricasso och "låg" slipfas som sabbar skärförmågan. Det i mitt tycke mycket bra laminerade stålet förtjänade en bättre bladform, så jag fixade till det trots förstört andrahandsvärde.

Snyggt, det blev en helt ny kniv! Jag gillar din "version" bättre än originalet.
Påminner en hel del om Tapio Wirkkalas knivar. :)

/Lux
 
Nu kanske jag gör några puritaner upprörda, men detta blev inte så tokigt. Har alltid gillat handtagsdesignen (dock lämnar ergonomin en del att önska, greppmöjligheterna är lite begränsade) på Helle Bard, men bladformen har stört mig. Jag hade originalkniven med rätt stor kurvning av bladryggen, stor ricasso och "låg" slipfas som sabbar skärförmågan. Det i mitt tycke mycket bra laminerade stålet förtjänade en bättre bladform, så jag fixade till det trots förstört andrahandsvärde.

Jag känner ju inte till originalet. Men resultatet ser både dugligt och estetiskt ut! Och som Lux säger handtaget påminner aningen om en Wirkkala.

/ J
 
Eftersom det just nu fyndats en del på eBay kommer det dyka upp bilder här på lite mer traditionella fällknivsmönster vad det lider.

Och sen hade jag visst utlovat ett omdöme om den här:

Needs%20Work.jpg

Kershaw 1820

Så det kommer snart!

/ J
 
Kunde inte låta bli att ta det ett steg längre. Ville fixa till handtagets ergonomi, förhoppningsvis utan att förstöra knivens "själ". Det blev riktigt bra, nu funkar den med allehanda grepp och är rätt perfekt (för någon med inte alltför stora händer) för diverse "på tur"-göromål och t.o.m som mindre fiskekniv.

Underst är (nästan) originalet. Jag hade en tidigare variant, där det stod "Bergans" på bladet. Detta är en mer sentida jubileumsvariant, tror jag.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,950
Jag fattar inte hur man lägger upp mer än en bild i ett inlägg... Här är (nästan) originalet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    42 KB · Visningar: 2,162
@ Lux
1. Testa att göra en egen Kydex slida till Kolten.
Är faktiskt inte jätte knepigt....

From da Phone

2. Alltid tyckt att den är rasande snygg i sin enkelhet. Sen kan jag ju som bekant fastna för gamla knivmodeller gjorda i moderna material så det var inte så långsökt.
/ J

1. Jag har funderat både på kydex, läder och nylon men till syvende och sist har det fallit på tid och pengar och det faktum att jag har så många knivar som pockar på uppmärksamhet och ficktid...men tack ändå! :)

2. Det är just det du nämner som fick mig att skaffa Koltkniven från första början, det traditionella utseendet i kombination med moderna material. Jag hoppades på det bästa av två världar men tyvärr blev det inte riktigt så, då knivslidan var dålig och handtaget är precis som MAW säger, inte det allra mest bekväma.

Jag kontaktade Fällkniven i veckan och de erbjöd sig att skicka en ny (och förbättrad) knivslida utan kostnad, detta trots att garantiden har gått ut för länge sedan. Mindre än ett dygn senare låg den i brevlådan. Tack, Fällkniven! :)
Den nya knivslidan ser likadan ut men låser avsevärt säkrare och kraftigare. Dock kan kniven fortfarande endast bäras i en ficka.

Igår gjorde jag en sida vid sida-jämförelse mellan WM1, Koltkniven och F1 och med en MoS Classic 1 som referens. Koltkniven den enda av knivarna som redan efter kort användning, gav mig känslan av att jag skulle kunna få skav och blåsor i handen.

För att göra handtaget lite bekvämare har jag putsat med sandapper men faktum kvarstår, Koltkniven är den enda av de fem Fällkniven jag har i min ägo som min hand inte riktigt kommer överens med. Mitt råd är därför till den som funderar på att inhandla en Koltkniv, att innan köp, testa hur kniven känns i handen. Om man trivs med greppet (och att endast kunna bära kniven i ficka, eller om man vill göra en egen knivslida) så är Koltkniven en riktigt bra kniv.

Jag blev samtidigt påmind hur bekväm, säker och smidig WM1:an är att använda, detta trots ett ganska platt och smalt (och helt slätt) grepp. Dessutom med en, i mina ögon, perfekt knivslida.
Wm1 är en av de knivar jag har använt mest och också edc:at under längst tid. Dock var det något år sedan jag sist använde den men detta lilla jämförande test fick mig att inse att jag har "saknat" den... vilket ledde till att WM1 från och med igår återigen har letat sig ner i jackfickan.:)

/Lux
 
Eftersom det just nu fyndats en del på eBay kommer det dyka upp bilder här på lite mer traditionella fällknivsmönster vad det lider.

Och sen hade jag visst utlovat ett omdöme om den här:

Needs%20Work.jpg

Kershaw 1820

Så det kommer snart!

/ J

Bra! Kul att läsa dina recensioner, även om jag inte själv uppskattar de senaste amerikanarna sådär jättemycket så är det givande med dina detaljerade och välskrivna (uppskattas!!) alster. Sen undrar man lite vad du gör av alla dessa fällisar, men det är ju ditt problem. :)
 
Hejsan, jag är ny på detta forum och hoppas jag är välkommen! Jag börjar med att visa upp mitt senaste köp. Böker Rambler, en liten rostfri fulltångekniv, Mora 2000 för storleksjämförelse.
 

Bilagor

  • böker 1.jpg
    böker 1.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,462
  • böker 2.jpg
    böker 2.jpg
    26 KB · Visningar: 1,427

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.