Åldrande slingor i kammar.

Gustaf, hoppas jag inte uttryckte mig fel, vill gärna lyssna på både dina tankar och ev källhänvisningar!

Men fortfarande undrar jag varför man enl instruktionen inte ska sätta en karbin direkt i wire-öglan på en kamsäkring. Karbinen borde tåla det och wiren får en fint rundad böj.

Att det är bättre med slingan som ger rörlighet förstår jag, men är det en risk?
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det någonsin skulle utgöra den konkreta skillnaden mellan liv och död...
Jag klipper som regel wiren vid aid, men slingan vid trad. Svårt att tänka mig något fall där jag skulle föredra att klippa wiren vid trad.
 
Angående varför det går bra att klippa karbin i kil-vajern men att tillverkarna avråder från att göra det kammar.
Diametern där vajern vänder har stor betydelse för hur mycket vajern försvagas, och därmed dess hållfasthet. Därför är en bred slinga bättre än en karbin/smal slinga. Det är giltigt både för en vajer som sitter i en kam och en vajer som sitter i en kil.
Så om man vill få högre hållfasthet på sina kilar syr man fast en bred slinga, när man ändå skickar in sina kammar. ;)

Källa: Ingen överhuvudtaget, bara helt OT mansplaining
 
Mer personliga reflektioner:
Jag har läst från säker källa att det är onyttigt med smalare slingar samt karbin i C4-öglan.

Jag har dock svårt att inse att den förvisso relativt breda slingan i en C4 verkligen under belastning ger en större böjradie än en karbin för vajern...

Men jag har även sätt dragprov (på film) där detta visas... Så det är väl bara att anpassa sin uppfattning.
 
Skicka över Atlanten...

Hade samma problem.

Stämmer som någon skrev att BD gör jobbet på sina egna. Faktiskt så gör de jobbet gratis men man skulle få stå för frakten själv. Jag betalade 2-300 nånting för frakt, kanske 8-9 kammar. Frakten tillbaka bara löste sig själv och jag betalade inget för det och inget i tull.
Jag mejlade med deras support om adress mm. Allt som allt tog det ca 5 veckor.

De andra kammarna skickade jag till Mountain Tools

https://www.mtntools.com/cat/rclimb/cams/mt_camresling.htm

Där får man betala frakt själv åt båda hållen och 6-7 dollar per kam.
Problemet här var att det blev nån slags tullavgift på hemvägen. Man ska tydligen se till att märka paketet "US gods returning for service på väg till staterna för att inte betala för införsel där. Sen så ska de göra nåt liknande på hemväg men det verkar ha misslyckats. Resultatet var mycket bra dock. Tror det blev 12 kammar för totalt nån 1000-lapp ungefär. Tog 3 veckor.

Som någon skrev tidigare i tråden så bekräftar Mountain Tools att det är en CE märkning som ställer till det i Europa. Tidigare kunde man frilansa lite som man ville men nu måste man ha en CE-märkning som är krånglig och dyr. Det blir inte värt besväret för småföretagare att satsa på det. Därav gör Mountain Tools ofta jobbet åt europeiska klättrarer för det finns tydligen ingen som gör det här hos oss påstår de.

MVH / Jocke :)
 
Jag tror ett problem är att kammen är CE-märkt som en enhet, inklusive slingan. Om du byter slingan blir du ansvarig för att förändringen inte påverkar CE-märkningen, men jag undrar om du inte även får ta ansvar för att kammen fortfarande uppfyller CE-kraven.
Jag är rätt säker på att du inte kan byta ut slingan och endast CE-märka själva slingan.

Kammar från 80-talet (före 95) är inte CE-märkta, och behöver inte CE-märkas vid förändring, men jag tror inte det egentligen påverkar ansvarsfrågan.

En lösning som borde fungera är väl att skära bort den gamla slingan och lägga en 30-centimeters slinga, i nylon eller dynema, dubbelt i vajeröglan.
 
Jag är dålig på bestämmelser för den här typen av produkter. Men i andra fall så kan man på en mer omfrattande utrustning göra vissa ingrepp i form av reparatoner och underhåll, även inkl moderniseringar, utan att märka om. Man måste vid förändringar ta ansvar för att man inte ändrat säkerheten. Vid förändringar som är för stora... så måste man märka om från scratch, och då är det de ev uppdaterade direktiven som gäller, i och med att det räknas som en helt ny produkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Magnuse74 DMM Mamba - Nya slingor? Klättring allmänt 5
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
embl Slingor nylon/dyneema Klättring allmänt 41
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
StefanM- Slingor? Klättring allmänt 4
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
Felixl Knut på dyneema slingor? Klättring allmänt 15
sladdis Nya slingor på kamsäkringarna Klättring allmänt 10
nicemd Slingor stulna Anneberg Klättring allmänt 0
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
gahne Korta av slingor? Klättring allmänt 2
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
peon Knyta slingor av tubband? Klättring allmänt 1
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vem syr slingor? Klättring allmänt 9
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.