Börja med klättring?

Hej! Jag var på telefonplans klättercenter för ungefär ett halv år sen med klassen, kunde mycket väl ha varit det bästa jag gjort!
Hur som helst så har jag inte klättrat någonting efter det. Jag är lite för blyg utav mig och rädd för vad folk ska tycka kort sagt. Man vill ju helst ha någon att förlita sig på...
Fyllde 17 för inte så länge sen (kille) och jag börjar inse att det är nu eller aldrig liksom.
Själva grejen är att det inte är någon jag känner som har liknande intressen som jag, jag vill hitta på "äventyrliga" saker, medans de andra mest vill chilla och ta det lugnt. Det är också en stor anledning, att jag vill träffa andra människor, som faktiskt vill göra ROLIGA saker!

Är det värt att börja tex bouldra för sig själv och förhoppningsvis träffa någon/några som man kan börja prata med?
Tack på förhand och att jag hittade den här underbara hemsidan🍻
 
Hej!

Det är klart du ska dra och bouldra själv, du kommer hitta kompisar!

Klättring är fantastiskt och jag tycker såklart att du ska kasta dig in i det hals över huvud. Men samtidigt är det absolut inte nu eller aldrig. Jag började klättra när jag var 17 som du, just efter ett skolbesök i ett klättergym. Jag har klättrat passionerat sen dess och ändå slagit personbästa nu i år som 32 åring.

Men fastna inte inne! Det är i bergen som den verkliga magin finns. Mark my words!
 
Min historia liknar din med skillnaden att jag var 30, så jag vet inte alls vad du menar med nu eller aldrig.

Och det är bättre att bouldra inne själv än att inte klättra alls. Visst, det kan vara svårt att börja lära känna människor bara på gymmet om man är riktigt blyg, men klättring kanske just det som får dig att kliva ur bubblan lite. Så var det för mig, i alla fall enligt de som har känt mig från tiden för klättring och friliftsliv.

Jag har klättrat passionerat sen dess och ändå slagit personbästa nu i år som 32 åring.
Får man fråga vad du hittat på?
 
Det är ju ändå en bra idé att bouldra som styrketräning och är du osäker vad du kan börja prata om så kan du alltid prata om leder. Sedan brukar klattergym ha tävlingar ibland, känns som ett bra sätt att skaffa kompisar oavsett hur bra du är.
 
Min historia liknar din med skillnaden att jag var 30, så jag vet inte alls vad du menar med nu eller aldrig.
Ok coolt! Jag menade lite mer att försöka få kontakt med människorna typ.


Det är ju ändå en bra idé att bouldra som styrketräning och är du osäker vad du kan börja prata om så kan du alltid prata om leder. Sedan brukar klattergym ha tävlingar ibland, känns som ett bra sätt att skaffa kompisar oavsett hur bra du är.
Ja tack det låter som en bbra idé! Får ta och anstränga mig lite bara hehe.
 
Nu kan jag inte Stockholm, men i Göteborg kan man komma på klubbträffar som anordnas regelbundet ute. Eller gå en kurs, ute eller inne. Båda är bra sätt att skaffa klätterkompisar! Liksom att hänga i bouldergrottan! Kör hårt!


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jag är inte säker på att "klubbscenen" i Stockholm är så väl fungerande när det handlar om att bygga upp ett nätverk av klätterkompisar. Det bästa för utomhusklättring är antagligen att gå med i Friluftsfrämjandet i Huddinge och deras "undergrupp" Bergsidan. Dom ordnar regelbundna arrangemang utomhus för klättrare med varierad bakgrund och dom träffarna funkar sedan även för nätverkande.
Annars finns diverse grupper på Facebook t.ex. Stockholm Climbers m.fl. Dock ordnas sällan några aktiviteter och träffar inom ramen för dessa grupper. Det gör det däremot i Stockholm Climbing Group på en portal som heter Meetup.com. Där ordnas framförallt under vinterhalvåret regelbundet träffar på Stockholms inomhusväggar som det bara är att dyka upp på. Så nog går det att komma igång om man bara är lite ihärdig. Lycka till!
 
Får man fråga vad du hittat på?

Inget speciellt, har klättrat en massa sjuor på blick på toprep inomhus bara vilket jag inte klarat tidigare. Ledde onskans hemvist ute i morarna efter att ha gått som följare på den en gång, vilket kändes ganska tufft.

Drar till Yosemite i övermorgon och känner mig i form så det känns riktigt kul!
 
Jag glömde att nämna att åtminstone Klätterverket i Sickla ordnar gruppkurser i bouldering för de som vill utveckla sig som klättrare. På sådana kurser lär man sig både att bli en bättre klättrare och får också en möjlighet att knyta klätterelationer med de övriga deltagarna. Jag utgår ifrån att motsvarande kurser finns på Karbin och Klättercentret.
 
Nu kan jag inte Stockholm, men i Göteborg kan man komma på klubbträffar som anordnas regelbundet ute. Eller gå en kurs, ute eller inne. Båda är bra sätt att skaffa klätterkompisar! Liksom att hänga i bouldergrottan! Kör hårt!
Ja att gå en kurs låter som jätte bra idé, kanske det man borde ta i första hand!

Jag glömde att nämna att åtminstone Klätterverket i Sickla ordnar gruppkurser i bouldering för de som vill utveckla sig som klättrare. På sådana kurser lär man sig både att bli en bättre klättrare och får också en möjlighet att knyta klätterelationer med de övriga deltagarna. Jag utgår ifrån att motsvarande kurser finns på Karbin och Klättercentret.
Tack för all information! Jag ska kolla om det står någonting om det på deras hemsidor.
 
Jag håller på med en hel del olika typer av friluftsliv, och kan utan tvekan säga att klättringen är den lättaste sporten att hitta nya vänner via.

För att ge exempel så har jag genom klättringen senaste året träffat säkert 30 personer som till och från klättrar med och 5 personer som är mina "huvudsakliga" klätterpartners.


I jämförelse så har jag aldrig träffat på någon att paddla kajak med...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joseri8407 Vill börja med klättring (Halmstad) Klättring allmänt 21
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
Makini Börja klippklättra Klättring allmänt 3
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
thelleberg kostnad för att börja klättra Klättring allmänt 6
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.