Vertikala klippor i (norra) Sverige

https://peakbook.org/gfx/images/b/29/500fjell_img_2638.jpg/500fjell_img_2638-1.jpg



Akka eller akka-massivet ser onekligen brant ut. Visserligen ganska söder om där du letar, men för mediaproduktion går det väl bra? Om Zlatan får skjuta kronhjort... Finns en brant där som jag inte kommer ihåg namnet på, men någon annan kanske vet? I övrigt är jag som de flesta här intresserad över vilken vertikal 100-metersklippa du tänker hitta.



Haha. Alla kronhjortar kan känna sig säkra! Akka funkar också. Vore ju inte fel att få namnet på branten. Lovar att redogöra för mina fynd. För att minimera rekognoceringstid på plats så känns researchen central. All hjälp mottages tacksamt.
 
Det tycker jag inte borde vara några problem att hitta, självklart beroende på vad man skall använda det till? Här har du några bilder som jag snabbt hittade i mitt bildarkiv.

Kaskasatjåkka:
keb_09.jpg


Nallo-dalen, som har branta väggar både till höger och vänster:
keb_01.jpg


En bild från luften av Kebnekaisemassivet, tex ser du ju norr-delen av Knivkammen som är väldigt brant.

keb_05.jpg
 
Större delen av nordväggen av Tjäktjahjälmen och Knivkammen ned mot Reaiddaglaciären är rejält brant.

Är det överhäng du är ute efter finns ett imponerande Sjäksjo strax söder om Saltoluokta. Bilder är googlingsbara



Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-05-18-14-08-42.jpg
    Screenshot_2016-05-18-14-08-42.jpg
    116.3 KB · Visningar: 865
Det tycker jag inte borde vara några problem att hitta, självklart beroende på vad man skall använda det till? Här har du några bilder som jag snabbt hittade i mitt bildarkiv.

Kaskasatjåkka:
keb_09.jpg


Nallo-dalen, som har branta väggar både till höger och vänster:
keb_01.jpg


En bild från luften av Kebnekaisemassivet, tex ser du ju norr-delen av Knivkammen som är väldigt brant.

keb_05.jpg

Bra info. Tack. Klart värt ett rek.
 
Större delen av nordväggen av Tjäktjahjälmen och Knivkammen ned mot Reaiddaglaciären är rejält brant.

Är det överhäng du är ute efter finns ett imponerande Sjäksjo strax söder om Saltoluokta. Bilder är googlingsbara



Thure

Bra Thure! Kikade och det ser mycket intressant ut. Överhäng är välkomna så länge det är högt (alltså långt för en sten att falla rakt ner från kanten).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SJM Klippor och stup över 30 meter Klättring allmänt 11
dmchris Bra övernattningsplatser nära klippor i Uppsala Klättring allmänt 0
johnliungman Tekniknördfråga: bildigenkänning av klippor Klättring allmänt 26
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
varghusse AKUT! klippor i sthlm dagen efter regn? Klättring allmänt 6
magwo Klippor runt Chamonix, i mars? Klättring allmänt 0
Tobbe83 Klippor i norra Roslagen? Klättring allmänt 5
utemänniska Klippor i Bohuslän? Klättring allmänt 7
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
avslutad120814 klippor i västerbotten Klättring allmänt 2
Virrhönan Franska klippor Klättring allmänt 12
samme83 skrubba klippor? Klättring allmänt 7
bessen76 klippor i Trosa-trakten Klättring allmänt 0
Duckdive Klippor nära Åkersberga/Nortälje? Klättring allmänt 2
grawin Klippor i Sthlm Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
Johan R Upphittat i Rankulla, Norra Småland Klättring allmänt 1
mblanc Klättring i norra Italien? Klättring allmänt 3
semalin klättring i norra Spanien / Pyreneerna Klättring allmänt 1
Trebarnsfar Klättring i norra Italien Klättring allmänt 12
Aiki-Kai Klättring Norra Jämtland Klättring allmänt 3
Webcentralen Klippklättring i Norra Småland Klättring allmänt 0
Förare Norra rörum Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.