Starta klätterområde.

Hej!

Har tillgång till några områden med diverse bergväggar och mycket stora stenar. Så min tanke är då att man skall kunna hålla på med Bouldering och vanlig bergsklättring. Jag själv är inte någon klättrare (än!) Så jag har lite frågor.

Vad för tillstånd utöver markägarens behöver man? Hur får man tag på någon som kan bygga led? (Heter det så?) Är det några mer grejor man skall tänka på? Alla tips mottages tacksamt.
 
Traditionella leder

Vet inget om tillstånd.

Men börja öppna några traditionella leder. Då behöver det inte "byggas" någonting. Då klättrar man på egna säkringar som man tar med sig upp när man klättrar.
 
Ev kan en eldplats samt fikabord, eller stockar som sittplats. Det räcker för egen del, ja en laglig parkeringsplats också.
 
Hur får man tag på någon som kan bygga led?

Först får man bestämma om det behöver byggas något, som sagt ibland behövs det inte. Finns det en klätterklubb nära dig så är det bäst att kontakta den. Annars berätta bara ungefär var området ligger så kanske kommer någon att få tag på dig istället.
 
Tack för svaren och länkarna! Vad vill klättrare ha tillgång till på plats?

Det är svårt att ställa den här frågan utan att låta fientlig, men det är faktiskt absolut inte min avsikt. Jag är bara nyfiken. :)

Hur kommer det sig att du är så angelägen att ordna till platsen för klättring?
 
Det är svårt att ställa den här frågan utan att låta fientlig, men det är faktiskt absolut inte min avsikt. Jag är bara nyfiken. :)

Hur kommer det sig att du är så angelägen att ordna till platsen för klättring?

Avser du tjäna pengar på området så hamnar du nog i samma diskussion som de som anlägger skidspår i naturen. Allemansrätten ger tämligen fritt tillträde till naturen men inte till anläggningar. Till anläggningar får man ta betalt för entre - och den juridiskt intressanta frågan är hur mycket som måste anläggas för att det ska räknas som anläggning. En fotbollsarena är anlagd men skidspår (ev med elljus) i skogen har diskuterats flitigt under senaste vintrarna.

Vet inte om du har dessa avsikter - annars inbillar jag mej att de flesta klätterområden utomhus inte är avgiftsbelagda. Ibland finns nog överenskommelser med lokala klätterklubbar om att klättrare frivilligt bidrar med en slant för t ex slitage på markägarens vägar mm.

/Patrik
 
Finns det något klättermässigt utomhus, utom s k höghöjdsbanor, som är avgiftsbelagt?
Kom just på att man tar betalt för Via Feratan på Skuleberget - men det känns lite som om de är på gränsen där faktiskt. Men vajern får väl betraktas som anläggning och som deras egendom.
 
Hej!

Har tillgång till några områden med diverse bergväggar och mycket stora stenar. Så min tanke är då att man skall kunna hålla på med Bouldering och vanlig bergsklättring. Jag själv är inte någon klättrare (än!) Så jag har lite frågor.

Vad för tillstånd utöver markägarens behöver man? Hur får man tag på någon som kan bygga led? (Heter det så?) Är det några mer grejor man skall tänka på? Alla tips mottages tacksamt.

Utveckla ett klätterområde så att det blir bra är svårt och är något som erfarna klättrare ägnar sig åt för att de gillar området, det är vackert och stenen och bergväggarna passar för klättring. Är det ett område som passar för klättring bedrivs det oftast klättring där. Annars tycker jag du ska bjuda in klättrare dit och låta de själva utveckla klättringen, så kommer etiken bli fin och stället få en själ. (Visar du upp berget men ingen börjar klättra där är det förmodligen ganska dåligt ställe för klättring. Lägg ut på nätet? Med bilder! Gör reklam! "Jag har hittat ett berg som jag tror ni klättrare vill klättra på , här är en bild, och information också vidare!")

Vad du kan göra som markägare som inte skadar klättringen, men som bidrar till att folk kommer att vilja klättra där är att rensa sly, såga ner träd som skymmer klippan (men inte träd som ger en svalkande skugga). Se till att klippan är ren (inga barrande träd i närheten, ingen mossa, gräs, jord eller annan smuts på klippan). Se till att det finns vettiga gångvägar, helst från/till toppen och botten av klippan och till parkeringen. Det är också smart att bygga gångvägar på ett sådant sätt så att klättrare väljer den väg som stör närboende minst.

Ska det vara riktigt deluxe snackar vi fungerande toalett, återvinnings/sopstation och en parkering. Riktigt populära berg har väldigt högt markslitage (både på toppen och botten) vilket gör att det mesta förvandlas till lera. Något profylax mot detta kan fungera.
 
Vart ligger det?

Utöver fina stigar, WC och all annan eventuell lyx, så vill ju klättrare bara ha bra klättring ;)

Lättast är nog att börja borta rent några linje och klättra lite själv.
Som någon sa ovan kontakta din närmsta klätterklubb så finns där säkert några glada filurer som kommer ut och kollar och hjälper dig lite om det ser fint ut.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.