Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret

Det brukar bara vara att klippa slingan under snabblänken. Jag har aldrig upplevt att de är i vägen, vad jag kan minnas.



Berätta gärna mer.

Då har du aldrig varit sinnesjukt pumpad, straffslackad och fem meter ovan föregånde bult och så har någon idiodjävul satt en snabblänk i bulten så man måste fippla satan för att få in dragaren.... :)

En bekant drog 20 meter ner i backen och överlevde mirakulöst när han sänktes ner från en led i Gelida söder om Barcelona. Repvibrationerna öppnade snabblänken och då rätade den ut sig. Han kan klättra igen men har förstås bestående men.

I Finland har samma sak hänt. En klättrare tog sig inte till toppen, satte in en snabblänk och sänktes ner från den, repvibrationerna öppnade länken och den drogs ut. Komplicerade frakturer. Såvitt jag förstår delvis invalidiserad.

De billigaste klassade snabblänkarna kostar typ 30 kr, och de billigaste karbinerna kostar 60 kr. Karbiner är dessutom ungefär tre gånger lättare. Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk riskerar sitt liv med att lämna snabblänkar.

Om snabblänken fastnar och är i en annan stålkvalitet än hängaren (mycket troligt) så ger den dessutom upphov till galvanisk korrosion.
 
Nu försvarar jag inte alls användandet av snabblänkar, men skulle det inte kunna vara så att de här olyckorna du beskriver skulle kunna undvikits om de hade satt snabblänken så att "muttern", eller vad man nu kallar det på en snabblänk, stängs nedåt? Tänker man sedan på hur repet löper genom den så lägger man så att repet drar åt muttern istället för tvärt om. Jag kan inte se att en snabblänk öppnar sig om man gjort de här två sakerna.

Med det sagt så håller jag med för övrigt, det finns ingen anledning att snåla. Även på en dyr svensk butik hittar jag riktiga karbiner för 65kr styck om man nu inte har gamla man kan offra.
 
Problemet skulle ju kunna vara att man inte har kommit ihåg att hänga på sig en lämplig offerkarbin.
Fast då har man väl å andra sidan inte kommit ihåg nån snabblänk, och då är det ju inget problem. Då får man väl offra sina finkarbiner, och svider det tillräckligt, så får man krångla och plocka ned dem efter sig.

Problemet uppstår alltså när man hänger en snabblänk i selen. Det är då man gör sitt val, inte när man kommer på att man faktiskt är TVUNGEN att baila.
 
Ibland är det bra att vara en gammal klättrare. Då har man hunnit skaffa sig karbiner av många generationer som till slut blir utmärkta offerkarbiner.
 
Problemet uppstår alltså när man hänger en snabblänk i selen. Det är då man gör sitt val, inte när man kommer på att man faktiskt är TVUNGEN att baila.

Hmm, det är kanske dags att plocka bort den där snabblänken som hängt oanvänd bakpå mina två senaste selar...

Jag-vet-bättre-idag-och-ska-inte-tro-på-alla-råd-jag-en-gång-fick-även-om-det-var-av-en-meriterad-klättrare-och-instruktör
 
Det finns väl andra situationer där man kan hänga en snabblänk eller schackel eller firningsring i en lämnad slinga vid firning - men även där går det ju lika bra med en gammal karbin, och rätt snabbt under sin klätterkarriär så har man ju troligen ett lager av karbiner, som inte längre är "finkarbinerna" och som kan passa för såna här ändamål. Har man den länge bakpå selen kan det dock troligen var värt några extra kronor att hänga dit en modern lättviktskarbin. Kanske en sån där liten, som man annars tycker är jobbig att klippa till och med. För om den är där bara för nödfall, så kommer den troligen att hänga där ganska länge, och man kommer att ha burit den ganska långt innan man lämnar den nånstans.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.