Laga mat i absid?

Man kan laga mat med stängd absid också eftersom det alltid är en luftspalt vid marken som ger ventilation, men bästa är att säkerställa god ventilation genom att öppna absiden lite eller helt. Jag brukar dra upp dragkedjan i "dörren" 2-3dm om det är ruggigt väder.
 
Har precis köpt ett Enan och undrar om detta med att laga mat i absiden.

Förlåt om jag är dryg men du ska nog avstå så länge du känner att du måste fråga (i det här ämnet).

Allmänt så är Enan väldigt välventilerat och de två veckorna jag har använt det på fjället har det nästan varit så att jag har behövt vindskydd till köket (i abisden); Enan är ju öppet i båda kortändarna så det drar rakt igenom om det fläktar ute.

När du använder köket blir det mer vattenånga/kondens och det är bra att öppna dörren för att få så torrt som möjligt (sen finns så klart hela problematiken med kolmonoxid som andra kommer upplysa om :) ).

Jag vill alltid ha så mycket ventilation som möjligt och sover med dörren öppen (helt eller delvis) för det mesta. Även om det regnar. Funkar kanon eftersom man kan öppna Enans dörr halvvägs utan fladder.
 
Tack för svar!

Jag får acceptera att folk tycker frågan är dum men jag trodde faktiskt det var helt otänkbart att laga mat med absiden stängd (helt eller delvis)

Nu vet jag hur andra gör och får testa därifrån.

Men kontentan är att jag inte behöver vara överdrivet rädd att tältet ska brinna upp om jag lagar käk i absiden.
 
Kör alltid frukosten i absiden, om det inte är väldigt fint/varmt väder.
Tycker det är skönt att ligga i sovsäcken och fixa med frukosten.

Gasolkök i ett akto, brukar öppna ventilationen i dörren lite bara. Tar iofs inte många minuter att koka lite vatten till gröt och kaffe.
 
blir snabbt olidligt varm i tältet när man brassar på med gasen. snabb vattenvärmning är det som gäller för min del. skulle aldrig lämna lågan utan uppsikt eller ens släppa gasflaskan med handen.
 
Stor respekt

Ställer alltid köket utanför dörren om det inte är omöjligt på grund av vädret. Och då gäller (för mig som saknar gt-absid) att hänga undan innertältet så att det finns tillräckligt med plats.

Har inga illusioner om att tält inte brinner, nylontält med silicon fräser på bra.

...det ska blåsa lite inuti tältet för att säkerställa ventilation, brukar vara enkelt att åstadkomma om vädret är så dåligt att det inte fungerar att ha köket utomhus.

//J
 
Tack för svar!

Jag får acceptera att folk tycker frågan är dum men jag trodde faktiskt det var helt otänkbart att laga mat med absiden stängd (helt eller delvis)

Nu vet jag hur andra gör och får testa därifrån.

Men kontentan är att jag inte behöver vara överdrivet rädd att tältet ska brinna upp om jag lagar käk i absiden.

Mitt svar avsåg endast kolmonoxidutvecklingen. Brandrisk får du bedömma efter eget huvud. Så länge du har en gryta på brännaren så kommer den dock absorbera merparten av värmen.
Och det är bra att du frågar om sånt här, annars blir man aldrig klokare :)
 
Ang. bilden

Ägnar du 20 min och gräver en grop så att du kan stå och en hylla för köket blir det bara en lyx.
 
Tack för svar!

Jag får acceptera att folk tycker frågan är dum men jag trodde faktiskt det var helt otänkbart att laga mat med absiden stängd (helt eller delvis)

Nu vet jag hur andra gör och får testa därifrån.

Men kontentan är att jag inte behöver vara överdrivet rädd att tältet ska brinna upp om jag lagar käk i absiden.

Har du ett bensinkök kan det ju flamma uppefter förvärmningen så riskfritt med eld i tält skulle jag inte vilja säga. En illa riktad oavsiktlig spark välter ett kök.
Värdera risk och konsekvens - mitt ute på fjället på vintern med långt till alternativt boende är konsekvensen stor om tält och sovsäck brinner bort.

/Patrik
 
Kolmonoxid

Jag kör inte köket i absiden om jag är i tältet. Jag är alltid utanför tältet när jag lagar mat. Anledningen är att jag råkade kolmonoxidförgifta mig när jag var 18.
Sedan läste jag på om ämnet.
Om jag eldar inomhus skall det finnas kolmonoxidvarnare.
Besöker jag någon som jag vet värmer sitt hus med ved, tar jag en kolmonoxidvarnare med mig.
I värsta fall äts maten kall och kaffebönorna tuggas okokta.
Jag är inte rädd för spindlar eller ormar, regn eller snö.
Men kolmonoxid aktar jag mig för.
Det är inte rationellt, snarare en fobi.

/John
 
Jag kör inte köket i absiden om jag är i tältet. Jag är alltid utanför tältet när jag lagar mat. Anledningen är att jag råkade kolmonoxidförgifta mig när jag var 18.
Sedan läste jag på om ämnet.
Om jag eldar inomhus skall det finnas kolmonoxidvarnare.
Besöker jag någon som jag vet värmer sitt hus med ved, tar jag en kolmonoxidvarnare med mig.
I värsta fall äts maten kall och kaffebönorna tuggas okokta.
Jag är inte rädd för spindlar eller ormar, regn eller snö.
Men kolmonoxid aktar jag mig för.
Det är inte rationellt, snarare en fobi.

/John

Oj, vad hände?
 
(...) jag trodde faktiskt det var helt otänkbart att laga mat med absiden stängd (helt eller delvis) (...) Men kontentan är att jag inte behöver vara överdrivet rädd att tältet ska brinna upp om jag lagar käk i absiden.
Nja, jag tycker inte trådens svar pekar i en så entydig riktning, och "brinna upp" är som framgår inte enda faran.

Djävulen bor i detaljer, t ex så kan "helt" eller "delvis" stängd absid göra hela skillnaden. Än mer vad du har för typ av kök, hur mycket "långkok" du tänkt köra etc. Men mest av allt din egen rutin och hur förtrogen du är med dess beteende (uppflammande låga, glidande kastrull etc). Öva och nöt in säkra rutiner under lugna förhållanden; jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är att göra något dumt om man blir överraskad och rädd.

Jag brukar "städa" fritt runt kokplatsen från alla annan utrustning och/eller kroka bort delar av innertältet för att få mer plats. Lägg fram i förväg allt du ska använda vid matlagningen inom räckhåll från där du tänkt sitta/halvligga, så du slipper rota runt medan köket är på. Sitt/ligg stilla och vakta lågan hela tiden. Stormkoka inte på full fart. Välj gärna mat som bara kräver uppkok och eventuell eftersvällning (då i någon form av isolerande fodral), så begränsar du tiden för kolmonoxidproduktion.

Lita inte helt på ventilation i tältunderkanten, utan öppna också blixtlåset uppifrån så du får en skorstenseffekt (mitt eget tält har en helt avgörande ventil där, men tydligen inte Enan). Det gör väldigt stor skillnad på luftomsättningen.

Jag har ett enbågstält av i princip samma modell som Enan, fast en aning större i måtten (och som sagt med ventil i toppen). Det är antagligen lika lätt på ditt tält att fixa till en "veranda", som för min del löser problemet "matlagning vid dåligt väder" i 99% av fallen (läs gärna hela den länkade tråden). Någon ytterst sällsynt gång har jag känt mig tvingad att laga mat i stängd absid, men då krokade jag bort en bit av innertältet, var noga med att hålla toppventilen öppen och hade köket på i max någon minut. Men då blåste det så mycket ute, att det krävdes vindskydd inne i den stängda absiden :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
ssundin Down mat pumpning, hjälp! Bo och sova 5
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.