Laga mat i absid?

aha, då förstår jag.. =)
kan mycket väl tänka mig att försvaret har lite specialbehandlingar.. =)

Tyckte det var konstigt att ingen skulle ha med det i sin marknadsföring om det var så. Annars har jag har bara sett flamskydad tältduk till salu en gång, och det var inte silnylon...
 
Var det en bom-poly-duk du hade?

Jag hade personligen gärna sett att absiddelen varit flamskyddsbehandlad på alla tält, behandlingen skyddar ju också från sprättglöd.
 
nej, jag tror det var en pu-belagd polyester eller nylonduk, som jag såg på extremtextil, men dom har inte kvar den nu.
håller jag med om att bomull är bra mot sprättglöd... var det inte någon här som satte upp ett skyddstyg ovanför köket i tältet?
 
Underlag till köket

Jag har försökt hitta information om vad man skall ställa köket på (underlag).
Själv använder jag ett Trangia med gas, och har väl tänkt att laga mat till och från i absiden nu till sommaren. Min undran är... behöver man att ställa köket på något speciellt underlag. Eller kan man ställa det direkt på backen? Tänker här på brandrisken om det är gräs och så på backen.
 
Jag har försökt hitta information om vad man skall ställa köket på (underlag).
Själv använder jag ett Trangia med gas, och har väl tänkt att laga mat till och från i absiden nu till sommaren. Min undran är... behöver man att ställa köket på något speciellt underlag. Eller kan man ställa det direkt på backen? Tänker här på brandrisken om det är gräs och så på backen.

Jag kör med Trangia ibland och jag har golv till tältet (Nammatj GT) så jag brukar ställa köket på Trangias durkslag som jag har liggandes i stekpannan som skydd.
Har funkat hur bra som helst, och stabilt är det också.
 
Hilleberg Keron 4 GT finns i en Militär variant för specialstyrkor (/KJ/FJS/AJB) , det ska ha ett innertält som förhindrar ljusutsläpp om det är flamskyddat vet jag inte men det låter troligt.
 
Jag kör med Trangia ibland och jag har golv till tältet (Nammatj GT) så jag brukar ställa köket på Trangias durkslag som jag har liggandes i stekpannan som skydd.
Har funkat hur bra som helst, och stabilt är det också.

Om man använder trangian på ojämnt underlag och det är lite småblåsigt så får man se upp så det inte blir "baksug" så lågorna dras ner under köket.

...aluminium kan smälta fort ;)...

//J
 
Om man använder trangian på ojämnt underlag och det är lite småblåsigt så får man se upp så det inte blir "baksug" så lågorna dras ner under köket.

...aluminium kan smälta fort ;)...

//J

Nu hade jag plastskärbräda/durkslag. Och emot innergolvet så blir det alltid tätt :)
 
4 mm plywood skärbrädan dubblerar som köksunderlag speciellt vintertid och snöblocks skärpryl. Bör lackeras om då och då, lämplig storlek 30x45cm. Lätt DIYS pryl med god funktion.
 
Jag brukar ta en helt vanlig passande sten bara, dom finns ju lite överallt färdiga att använda, men på vintern kan det ju bli svårt att hitta en sån under snön. :)
 
Väcker en gammal tråd.

Har precis köpt ett Enan och undrar om detta med att laga mat i absiden.

Är inte så rutinerad då jag tidigare bara haft ett tält utan absid typ. Marmot Starlight 1p.

Att försiktighet gäller förstår jag men undrar.

- Man har köpet i den öppna delen av absiden och tänder med kastrullen på eller? Dvs man har ena sidan av absiden upprullad.
- Man stänger väl aldrig båda sidorna och kör köket?

Ja ni ser min okunskap men lika bra att fråga innan man testar.

Tack på förhand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
ssundin Down mat pumpning, hjälp! Bo och sova 5
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.