Laga mat i absid?

Jag börjar fundera om jag är en oaktsam dåre som ofta lagar mat i absiden. Jag fattar inte hur man skulle kunna göra på annat sätt på vinterturerna. Blåsigt och snöigt så känns det inte på kartan att jag kliver ur mitt tält för att göra frukost. Även sommartid sitter jag i absiden om vädret tvingar in mig.... finns det fler som går emot tesen att inte laga mat i absiden?
 

Bilagor

  • DSC_0075.jpg
    DSC_0075.jpg
    38.1 KB · Visningar: 3,978
Vi lagar i princip all mat i absiden,om det inte är riktigt behagligt,vindstilla etc.
Använder gaskök.
 
Jag har aldrig lagat mat i min absid, dock har jag bara ägt mitt tält i ett år, men var ute förra året med ihållande regn och vind i 36h och nog kändes det aningens trångt att fixa till ett brinnande kök i absiden. Dock använder jag spritkök och lågorna kan ibland bli ganska duktiga på att fara åt alla håll, kanske är bättre med gas eller multifuel?

Men det låter grymt mysigt att ligga i tältet och laga mat så jag har funderat på att göra det av den anledningen, plus att man läst om det i massa literatur. Nu har jag dock läst här på utsidan om det idiotiska med att "elda" i absiden och försöker nu spärra de "romantiska" tankarna om att göra det, utan endast i extrema nödfall skulle det vara aktuellt.
 
Frukosten tillagas alltid i absiden, kan då ligga kvar i sovsäcken till efter frukosten, skönt.
Övriga måltider tillagas ute om vädret inte är alltför busigt.
Sommartid använder jag gaskök, vintertid använder jag fortfarande mitt gamla Trangia med spritbrännare !!! Ja, jag vet att det inte är speciellt effektivt men det funkar att använda inne i absiden utan problem.
 
Prova gärna att elda upp ett gammal tält om ni har något, det är ganska spektakulärt och det går mycket fort!
 
Det brukar krävas håliduken innan funderingerna blir seriösa. Orsakssammanhang brukar kräva att barnet bränner sig först. Det trista i kråksången är att det gör mycket ont att ta bort smält nylon.
De flesta jag känner eldar friskt där det bestämt avråds från det.
Att man måste elda inne i tältet när vinterstormarna inte ger andra möjligheter tas som intäkt för allt annat myseldande.
Varför vill ni inte bära på eldtält då?
Alla köksbestyr med köket inne i tältet ökar risken för att man snabbt kan bli av med tältet, fast det visst ni väl redan.
I björnland upprättas köksplats minst 100 m från förläggningen.
Matspill är rätt skönt att ha utanför tältet.
 
Prova gärna att elda upp ett gammal tält om ni har något, det är ganska spektakulärt och det går mycket fort!

Testade att elda upp ett gammalt fjälltält. Trots att vi stänkt t-röd över det så vägrade det att ta fyr. Det enda som hände var att fläckarna med t-röd brann upp och smälte en del mindre hål i duken. Slutsats: -Alla tält är inte eldfängda.
 
Kolmonoxidrisk

Brandrisken är en fara som avhandlats. En annan är risken för syrebrist - särskilt kolmonoxid som är luktlös och gör att du tuppar av. Det finns flera trådar om detta redan och norska motsvarigheten til FOA har gjort en test av olika köks förmåga till kolmonoxid-priduktion som du också finner länkad i andra trådar här. Absiden kanske inte är så ventilerad som köket kräver och det blir varmt, du känner dig dåsig av värme och extra lätt att ofrivilligt somna in av syrebrist.

Jag kör inte gärna köket i absiden. Brinner tältet upp har jag inget tak längre och andas jag inte tillräckligt med syre så är jag inte jag länge till.

/Patrik
 
Jag tycker frågan är väldig onyanserad.

Jag skulle nog dra mig för att laga mat i absiden till, t ex, ett MSR Hubba.
Däremot har jag utan betänkligheter lagat otaliga mål mat i absiden till mitt Akka.
4,5 kvm absid gör att det känns som att det finns tillräckligt med avstånd till tältduken.


Go tur!
 
Brandrisken är en fara som avhandlats. En annan är risken för syrebrist - särskilt kolmonoxid som är luktlös och gör att du tuppar av. Det finns flera trådar om detta redan och norska motsvarigheten til FOA har gjort en test av olika köks förmåga till kolmonoxid-priduktion som du också finner länkad i andra trådar här. Absiden kanske inte är så ventilerad som köket kräver och det blir varmt, du känner dig dåsig av värme och extra lätt att ofrivilligt somna in av syrebrist.

Jag kör inte gärna köket i absiden. Brinner tältet upp har jag inget tak längre och andas jag inte tillräckligt med syre så är jag inte jag länge till.

/Patrik

Hur många har du läst om som har dött så så?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
ssundin Down mat pumpning, hjälp! Bo och sova 5
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...