Söker tältplatser för familj

Hej!

Som rubriken lyder söker vi fina tältplatser till sommaren. Vi vill undvika campingar för att vi tycker det blir mysigare om man kan få vara ensam, och slippa trängas. Det måste gå att ta sig fram till platsen med barnvagn, och helst vid en sjö, då vi gillar att fiska. Vi utgår ifrån stockholm, med bil, så det ska helst inte ta mer än 3-4 timmar att köra dit.
Jag hoppas att någon har några tips att dela med sig av.

Tack.

Daniel
 
Att du vågar fråga!? :p

Jag blev friskt nedskjuten med liknande funderingar för några dagar sedan (fast kring göteborgstrakten)...

Skämt åsido, sedan dess har jag hittat ett par ställen i anslutning till reservat (fast utanför själva reservatet) som jag ska reka i helgen. Börja med att kolla Länsstyrelsens sida för reservat, kommuns "att göra"-sida osv, kolla sen friluftskartan på hitta.se, följt av satellitbild. Ofta finns info om P-platser på sidan om reservatet/området. Hoppas det hjälper dig något!
 
Just runt Stockholm känner jag inte till så många ställen, men jag vill tipsa om att ev byta ut barnvagnen mot en ergonomisk bärsele eller en bärsjal. Då blir det flexiblare och du/ni kan ta er till fler platser. :)

Hoppas ni hittat några bra ställen!
 
Nu är det ett lite gammalt inlägg - hoppas ni hittade några fina ställen till sommaren 2017. Vill ni ut 2018 också kommer här ett till tips. Med 3-4 timmar bort kommer ni till våra hemtrakter, Kilsbergen. Här finns fantastiskt fin natur och många bra naturliga tältplatser utan att naturen är för sliten eller trångbodd. Kilsbergen fiske sköter fiskevattnen, om ni kikar på deras hemsidan så ser ni hur fiskevattnen ser ut. Håkan Friberg här på sidan har också en finfin blogg - majjens blogg, med tips på vindskydd och fina platser/turer i området. Bergslagsleden går genom området och etapperna är snyggt beskrivna på ledens hemsida. Start och slut på etapperna når man ofta med bil och kan därifrån barnanpassa turerna.
Vill du se lite av hur det ser ut här runtikring har vi en relativt ny youtube-kanal med våra turer - många gånger i Kilsbergen.
Sök på mitt namn "Matilda Norberg" eller följ länken:
https://www.youtube.com/channel/UC4r0KImAP1tMRTlXZyr2Gyg?view_as=subscriber
 
Med kanot når ni många fina platser i skärgårdar och sjösystem.

Med cykel och cykelkärra finns det en hel del andra möjligheter. Men ofta så är insjöar rätt vassiga och sumpiga utmed stränderna.

Scoutstugor kan vara bra att spana in. Många ligger bra till i närheten av stränder och det brukar finnas parkering. Nyttjandegraden ofta låg. Tältplatser kan finnas i anslutning och är det inte pågående läger blir ni knappast störda och ni stör inte själva. Kontakta de som är stugansvariga på förhand.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...