Söker en gps med detaljerad karta

Tackar, använder mobilen just nu när jag är ute men batteritiden är inte att lita på, speciellt inte när jag är ute längre sträckor, och det går inte att byta batteri i den, brukar även lyssna på musik så drar på batteri det med. Så skulle gärna vilja ha en riktig gps med lång batteritid. :)

Min Garmin 62 drar slut på ca 2 dagar medans mobilen räcker längre med flygplansläge. Större skärm ger en bättre överblick än den lilla skärmen på GPSen
Kör ViewRanger på iPhone och är riktigt nöjd.
 
Det låter rimligt. Då är GPS aktiv över tiden och den mobilen skriver hela tiden till minnet. Annars brukar GPS aktiveras när en app som använder den öppnas.

Jag tycker mig ha märkt att om man kör tracking (spårning) så ökar batteriförbrukningen markant. Någon som har märkt detsamma?

Jag har märkt samma sak. Jag har apparna stängda och öppnar dem bara när jag behöver dem. Jag har en Samsung Galaxy S7 och de har ett grymt bra batteri och en stor kristallklar skärm som utklassar de dedikerade gps:er jag jämfört med. Papperskartan och kompassen har jag med, men i praktiken fungerar de som en back-up som knappt används.
 
Jag föredrar "riktig" GPS framför telefonens, jag använder min på ett sådant sätt att en mobil inte riktigt känns som rätt lösning men det är ju min personliga uppfattning och ingen sanning för alla.

Däremot vill jag varna för telefon och kyla, har varit ute två helger i rad och båda gångerna har telefonen dött pga tomt batteri. Förra helgen låg den i byxfickan när vi sov och tappade då 60-70% batteri bara av att ligga i viloläge, nu i natt hade jag den i sovsäcken och när jag vaknade hade den nästan lika mycket batteri som när jag lade mig, runt 40-50%, efter ett kort samtal och ett sms hoppade stapeln ner till 1% och telefonen slog ifrån. Den är ca 6 månader gammal och i övrigt fullt fungerande så detta borde inte hända...
 
Jag har en iPhone.

För tillf'ället använder jag offlinekartorna i apparna "Fjällkartan" för fjällen och "Topo GPS" för övriga landet. Den senare kompletteras med cashade kartor i "Hitta.se", som har ganska bra koll på stigarna.
Jag har alltid någon typ av papperskarta + kompass.
För att spara batterier kollar jag i mobilen enbart när jag är osäker på var jag är eller (vid liten kartskala) behöver detaljgranska ett område.
 
Jag föredrar "riktig" GPS framför telefonens, jag använder min på ett sådant sätt att en mobil inte riktigt känns som rätt lösning men det är ju min personliga uppfattning och ingen sanning för alla.
Vad är det med mobilen som du menar skulle fungera sämre? De flesta mobiler har samma GPS-mottagare som dedikerade GPS:er och idag oftast lika bra antenn. En dedikerad GPS är däremot väldigt inlåst, du kan ofta inte välja vilka kartor du använder utan är låst till tillverkarens kartor.

En "mobil" idag är inget annat än en "fickdator", och jag föredrar alla gånger en flexibel dator som kan köra flera olika kart-appar än att vara låst till en enda.

Problem med batteriet har ju inget att göra med vad batteriet sitter i utan batteriets konstruktion.
 
Det finns några grundläggande skillnader mellan att använda en mobil som kart-GPS och att använda en dedikerad kart-GPS som man måste känna till för att sådana här diskussioner skall leda till något vettigt:

En dedikerad GPS har en skärm som fungerar utan bakgrundsbelysning. Ju bättre omgivande ljus desto lättare är den att läsa av (fullt solsken är bara bra). Om det är sämre ljus så kan man slå på bakgrundsbelysningen. Eftersom man oftast använder GPSen i dagsljus så betyder det att skärmen drar väldigt lite ström och den kan vara påslagen och läsbar hela tiden.
Med en mobil är det i princip tvärtom - i fullt dagsljus måste skärmen kompensera med en starkare bakgrundsbelysning vilket drar mycket ström. Skulle man ha mobilens skärm påslagen hela tiden skulle man få riktigt usel drifttid. Men det är ingen tvekan om att en mobilskärm oftast är mer högupplöst samt större än en skärm på en dedikerad GPS.

Med en dedikerad GPS kan man ha detaljerad spårning påslagen konstant under dagen utan att det minskar drifttiden drastiskt. Det är så att säga standardbeteendet som den är konstruerad för. Visst kan man förlänga drifttiden genom att slå av det men det är princip aldrig nödvändigt.
Med en mobil drabbas man återigen av ganska kraftigt försämrad drifttid om man har konstant och detaljerad spårning på i GPS-appen.

Den dedikerade GPSen har alltid offlinekartor som inte är beroende av mobilnätet. Nackdelen är förstås att de kan behöva köpas in. Idag finns det bra offlinekartor även till mobiler. Och där har mobilen som kart-GPS en fördel i att det finns större konkurrens mellan kartleverantörerna (å andra saknas vissa kartleverantörer som man gärna hade velat ha).

Till sist finns det många dedikerade GPS-modeller som styrs med knappar vilken många tycker är en fördel i kall och/eller blöt miljö. Inga problem med handskar, dyvåt skärm osv.

Så om man bara vill plocka fram en digital karta då och då, inte behöver spårning hela tiden osv. så kan en mobil kart-GPS vara alldeles utmärkt. Vill man använda den konstant så är min erfarenhet att det är dedikerad GPS som gäller (ännu så länge).
 
Bra beskrivning

Jag tycker skillnaderna på dedicerad GPS och mobil är bra beskrivna i föregående inlägg.
Det som behövs är att du i första hand funderar om hur kommer du att använda din gps. Kommer du att gå och titta i GPS:en hela tiden eller kollar du då och då? Behöver du detaljerad spårning?
Själv lägger jag oftast in en rutt på hemmaplan och stämmer av var jag befinner mig då och då.
I mina kontroller av batteriförbrukning har jag kört GPS:en i bakgrunden och kollat 2 gånger i timmen för att simulera en verklig situation och då räcker batterierna för 3 - 4 dagars utevistelse förutsatt att mobilen inte används till något annat och slås av på nätterna.
Något beroende av mobilnätet finns inte när du väl laddat ner kartorna på hemmaplan vilket många tycks tro.
Jag har aldrig upplevt några problem med blöt skärm sedan jag gick över till mobilen för ungefär 5 år sedan.
Just nu använder jag en 7 tums "tablet" som dedicerad GPS vilket är en stor fördel om man är flera som vill titta på kartan. Total kostnad inklusive kartor < 1000 kr.
 
Tackar för alla svar, har försökt laddat ner Södra terrängkartan nu från Örnsätrarn, men filen är skadad och går inte att öppna, och har inte hittat några andra bra appar så blir en riktig GPS.
 
Vad är det med mobilen som du menar skulle fungera sämre? De flesta mobiler har samma GPS-mottagare som dedikerade GPS:er och idag oftast lika bra antenn. En dedikerad GPS är däremot väldigt inlåst, du kan ofta inte välja vilka kartor du använder utan är låst till tillverkarens kartor.

Jag håller till stor del med dgronjord, jag har den ofta vid fiske från båt och vill då hitta till specifika platser, ha den som knopgivare och även lägga spår för att i framtiden kunna köra samma rutt med båten om jag upplever att det gått bra att fiska där tidigare. Då är det klart intressant med en enhet som kan vara på hela tiden och med skärmen igång. Att dessutom kunna ha den liggandes löst i båten utan att behöva tänka på väder och vind är inte heller någon nackdel, likaså fungerar min gps lika med med kalla och blöta fingrar när det regnar, något som jag upplever att en telefon inte gör. Jag har medvetet valt gps utan touchskärm då jag anser joystick/knappar har fördelar i denna tillämpning. I kraftigt solljus på sommaren är det betydligt lättare att läsa av en GPS-skärm än en telefon enligt min erfarenhet. Vid vandring är användningen något annorlunda men även här gillar jag att lägga spår och att kunna ha den på hela tiden och bara lyfta fram den och inte behöva tända skärmen.

Jag kan välja mellan tillräckligt många kartor för att täcka mina behov, antingen Garmins betalkartor, gratiskartor från t.ex. frikart.no eller egentillverkade utifrån valfria kartor i jpg-format.
 
Jag ser att flera av er som gör jämförelsen jämför en specifik mobil med en specifik dedikerad GPS.

Visserligen kan jag hålla med om att i princip alla mobiler idag har touchskärm och bakgrundsbelyst skärm, däremot har inte alla dedikerade GPS:er knappar eller joystick.

Min mobil är vattentät så det finns inga problem på den fronten där, och fördelen för mig är ju att mobilen äger jag redan. Extra kostnad=noll, extra vikt=noll. Skaffar jag en dedikerad GPS så blir det dels en extra kostnad, sen måste jag då antingen släpa på extra vikt eller lämna mobilen hemma.

Med mitt användningsområde (komplement till karta) så ser jag inget problem med att behöva tända upp skärmen de gånger jag ska kolla på kartan.
 
en gps

Garmin eTrex 30x
Detaljerad karta ? Har inga höjdkurvor men god upplösning på stigar.
Tätorter är mycket detaljerade.
Tar 2st R06/AA batterier.
Lätt att ha med reservbatterier.
/John
 
Jag föredrar "riktig" GPS framför telefonens, jag använder min på ett sådant sätt att en mobil inte riktigt känns som rätt lösning men det är ju min personliga uppfattning och ingen sanning för alla.

Däremot vill jag varna för telefon och kyla, har varit ute två helger i rad och båda gångerna har telefonen dött pga tomt batteri. Förra helgen låg den i byxfickan när vi sov och tappade då 60-70% batteri bara av att ligga i viloläge, nu i natt hade jag den i sovsäcken och när jag vaknade hade den nästan lika mycket batteri som när jag lade mig, runt 40-50%, efter ett kort samtal och ett sms hoppade stapeln ner till 1% och telefonen slog ifrån. Den är ca 6 månader gammal och i övrigt fullt fungerande så detta borde inte hända...

Mobiler med de nyare och modernare litiumjonbatterierna har även problem med värme, inte bara kyla. »Temperatur har stor påverkan på litiumjonbatteriers livslängd – även det är länkat till oönskade reaktioner. Batteriet ska inte förvaras vid 37 grader, om man kan undvika det.»
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Stuvarn Söker paddel GPS Navigering 6
jmlove Här verkar det finnas kompetens! Söker en GPS/... Navigering 2
peppe140 Söker en GPS att koppla till datorn Navigering 3
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
aksello söker någon med GIS kunskaper Navigering 2
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
Stefan i Kiruna Söker bra,ny bilkarta i bokform Navigering 7
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
acdcpeter Söker kartor över norska fjäll... Navigering 4
kajan Söker info om Timex, T52832 Navigering 1
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...