Köptips önskas

När jag har varit ute och vandrat har jag oftast använt telefonen som GPS och en app som heter Fjällkartan som jag tycker fungerar helt fantastiskt. Imponerande detaljer, antar från Lantmäteriet, med alla vinter- och sommarleder inlagda. Problemet har alltid varit enheten, alltså iPhonen. Den är inte vattentålig, har dålig batteritid och mottagning existerar ju inte på många platser. Därför vill jag nu köpa en enkel GPS-enhet och kikat runt lite men det finns så,å GA att välja mellan.

Vad jag önskar är:
1, Kartor som är lika bra som Fjällkartan. Finns det och isåfall till ett överkomligt pris?
2, En GPS där man kan spela in hur man rör sig och i efterhand se sina spår.
3, Gärna statistik över hur långt man går osv

Saker som kamera är helt onödigt tycker jag. Så vad ska jag köpa?

Jag har kikat på Garmins GPSMAPS 64 och eTrex 30x. Uppfyller de vad jag vill göra enligt ovan? Och eftersom 64:an är dyrare, finns det någon funktion där som är värt dessa extra kronor?
 
64-familjen har mer lättnavigerad meny pga fler knappar och större skärm men inte fler pixlar. Etrex-gänget har bättre batteritid.

Thure
 
Ett annorlunda tips

Jag har köpt en 7 tums platta som bara har WiFi och GPS. Där har jag lagt in Locus samt Bengt Nolängs kartor (som är gratis). Har den i en vanlig plastpåse - allt fungerar utomordentligt genom plasten. För ca 800 kr har jag alltså alla Sveriges kartor (terräng o fjäll) samt utrymme för nedladdning av t.ex. böcker. Total vikt ca 3 hg. Batteriet räcker minst 5 dagar om man slår av WiFi när man går ut. Skärmen är så pass stor att den konkurrerar ut alla andra GPS-er när det gäller läsbarhet.
Det är ju inte precis det du frågar efter men en jättebra lösning tycker jag.
 
Jag har köpt en 7 tums platta som bara har WiFi och GPS. Där har jag lagt in Locus samt Bengt Nolängs kartor (som är gratis). Har den i en vanlig plastpåse - allt fungerar utomordentligt genom plasten. För ca 800 kr har jag alltså alla Sveriges kartor (terräng o fjäll) samt utrymme för nedladdning av t.ex. böcker. Total vikt ca 3 hg. Batteriet räcker minst 5 dagar om man slår av WiFi när man går ut. Skärmen är så pass stor att den konkurrerar ut alla andra GPS-er när det gäller läsbarhet.
Det är ju inte precis det du frågar efter men en jättebra lösning tycker jag.

Halaj!

Ja, det var ett minst sagt annorlunda tips!
Du pratar vitt och brett om hur bra din petplatta är, men du skriver inte vad det är för märke eller modell!!??

//T
 
Jag har köpt en 7 tums platta som bara har WiFi och GPS. Där har jag lagt in Locus samt Bengt Nolängs kartor (som är gratis). Har den i en vanlig plastpåse - allt fungerar utomordentligt genom plasten. För ca 800 kr har jag alltså alla Sveriges kartor (terräng o fjäll) samt utrymme för nedladdning av t.ex. böcker. Total vikt ca 3 hg. Batteriet räcker minst 5 dagar om man slår av WiFi när man går ut. Skärmen är så pass stor att den konkurrerar ut alla andra GPS-er när det gäller läsbarhet.
Det är ju inte precis det du frågar efter men en jättebra lösning tycker jag.

Vad är det för modell? Och hur fungerar GPS:en på en platta när de inte kan använda telemasterna för att lokalisera sig, erfarenheten är att det brukar ta tid.
 
Etrex är en trevlig gps, har lånat en för en kortare tur och litenheten tilltalar.
Själv använder jag 60CSx och 64s vid vandringar, fjällturer och MTB.
Platta eller telefon ger ju bra upplösning och fin skärm när ljusförhållandena är rätt men i starkt solljus blir det sådär, gps:en syns ju bäst i direkt solljus däremot.

Det stor minuset med platta/telefon är ju trots allt batteritiden och vad man gör när batteriet är tomt. Gps:en tar man med sig ett par extra AA-batterier till eller köper lithium-AA vid fjällvandring , då kan man gå många hela dagar utan batteritorsk.
Battreritiden med gps aktiverad i platta/telefon är inget i närheten med de plattor/telefoner jag provat, gpsmottagningen är däremot problemfri även utan wifi eller mobiltäckning enligt min erfarenhet.

En gps är rejält mycket mer fältmässig och tål vatten, tappning och omild behandling på ett sätt som inte alternativen klarar.

Tillgången till kartor är numera god och likvärdig för båda alternativen om än med en viss handpåläggning...
 
Platta i stället för GPS

Jag har inte testat hur länge den kan registrera spår, jag använder den bara för att kolla var jag befinner mig i förhållande till min rutt.. Jag kan testa det vid nästa litet längre vandring så får ni en uppfattning.
Det är en riktigt billig platta Lenovo Tab 3 som Dustin säljer billigt just nu. Jag har lagt in ett extra minneskort på 32 GB för att kunna ta ner andra kartor än Bengt Nolängs men egentligen hade det räckt med standardminnet.
GPS:en använder inte några telemaster, den går på satteliter som alltid är igång. Telemasterna kan också användas för att lokalisera var man är men det är mera ett komplement.
Om jag låter appen vara påslagen när jag är ute så visar den läget direkt. Det går att ställa den så att den körs som en service i bakgrunden på Android.
Det är helt riktigt att en GPS kan optimera skärmen bättre i starkt ljus men hittills har jag aldrig haft några problem. Sedan finns ju vattentäta och i viss mån stötskyddande fodral till plattan om man inte litar på en plastpåse.
 
En gps är rejält mycket mer fältmässig och tål vatten, tappning och omild behandling på ett sätt som inte alternativen klarar.
Håller med 100%!
Lustigt, men det är inte länge sen som GPS kritiserades här på Utsidan i många trådar för opålitlig teknik som slukade batterier. Karta och kompass var det enda som dög. Nu duger mobiltelefoner och plattor för väldigt många (skulle själv inte ens komma på idén att ersätta GPS:en med sådant.)
Och det är ganska stor skillnad på läsbarheten i starkt solljus. En GPS behöver inte ens bakgrundsbelysning påslagen för att vara läsbar dagtid eller i starkt solsken.
Japp! Etrex är en trevlig GPS och väljer man en med knappar så är den manövrerbar med en hand.

mvh thomas
 
Använder mobil i plastpåse och tycker det fungerar bra. En mobil har nog de flesta ändå med sig så en GPS kommer att bli extravikt och extra kostnad. Ser man på specifikationen på exempelvis Garmin Touch 35 ser det inte så imponerande ut:

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sports-recreation/vandring/etrex-touch-35/prod156873.html

-2,6 tum skärm med 160x240 bildpunkter
-Batteritid upp till 16 timmar
-Ingen kamera
-Barometrisk höjdmätare - bra

En androidtelefon med Orux maps ger många möjligheter till gratis kartor, nu även fjällkartan, satelitbilder, gratis sjökort med mer. Den kan också ringa, ta bilder, spel musik, visa filmer etc etc
 
Håller med 100%!
Lustigt, men det är inte länge sen som GPS kritiserades här på Utsidan i många trådar för opålitlig teknik som slukade batterier. Karta och kompass var det enda som dög. Nu duger mobiltelefoner och plattor för väldigt många (skulle själv inte ens komma på idén att ersätta GPS:en med sådant.)
Och det är ganska stor skillnad på läsbarheten i starkt solljus. En GPS behöver inte ens bakgrundsbelysning påslagen för att vara läsbar dagtid eller i starkt solsken.
Japp! Etrex är en trevlig GPS och väljer man en med knappar så är den manövrerbar med en hand.

mvh thomas

Halaj!

Det beror änna på det där. Jag kan tänka mig att en liten GPS funkar bra när landskapet skiftar sakta som t.ex. i skärgården eller i fjällen. Men i en tät skog där synfältet kanske är 20 m får man ha bra koll på var man är. Det är värdelöst att zooma in/ut och panorera på en liten skärm. Min 60 Cx är rätt kass utan komplement i form av papperskarta.
Därför är det intressant med lite större skärm.

//T
 
Mobil som GPS

Använder mobil i plastpåse och tycker det fungerar bra. En mobil har nog de flesta ändå med sig så en GPS kommer att bli extravikt och extra kostnad. Ser man på specifikationen på exempelvis Garmin Touch 35 ser det inte så imponerande ut:

Håller fullständigt med! Skärmen på en mobil är ju oftast betydligt större än på en GPS och många av de nyare mobilerna är både vattentäta/skyddade och stöttåliga. Kör man den i flygplansläge så räcker batteriet oftast ett par dagar. Med en "power bank" av litet storlek så klarar man en vecka.
Till "vardags" har jag alla kartor och Locus i mobilen så att jag behöver aldrig fundera på att ta med någon speciell GPS-utrustning. Det är bara vid mera planerade aktiviteter som plattan kommer med. Orsaken är enkel - skärmens storlek gör att man får bättre överblick.och är man inte ensam så kan sällskapet också titta på kartan samtidigt som man själv gör det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...