Kaffe

Enklast, billigast och riktigt bra resultat blir det med ett enkelt te-filter för några kronor.
 

Bilagor

  • kaffefilter.jpg
    kaffefilter.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,422
Håller med mullemek. Dom finns på större icabutiker, kostar runt 25 spänn och håller i evighet. Väger inget, tar ingen plats. Två kaffemått i, ner i muggen, på med vatten. Låt stå en minut, lyft och droppa av. Njut. Bättre än hemma.
 
varför dricka kaffe? Och hur?

En berömd författare och vintersportare skriver: "kaffet ska in i käften och koffeinet ut i kroppen".
Alltså inga konstigheter. Diverse mer eller mindre sofistikerade filer, bryggapparater m m är nog mera prylgalenskap och kommersialism.
Pulverkaffe är helt ok ute i naturen!
 
Ptja.. en relevant passning till alla vintersportare. (Och författare kanske vad det nu skulle ha med saken att göra)
För mig som inte ser nummerlapp på magen och bord dukade med blåbärssoppa som oundgängliga i utelivet är nog kaffets smak 100 ggr viktigare än koffeinkicken.
Godast kaffe per buren vikt och tid till färdig kopp tror jag summerar min strävan på området. Men så tar jag heller inte med mig single malt för att bli full, eller vandrar för att komma fram...
 
Flåsare kan du vara själv!
Jag kan försäkra dej att man vare sig behöver nummerlapp på magen eller på ryggen för att tycka pulverkaffe är helt ok.
Men för att avrunda denhär begynnande pajkastningen, så kan man väl bara konstatera att den berömda smaken är precis som den lika berömda baken (=delad).
Huvudsaken man trivs och mår bra!
 
Flåsare kan du vara själv!
Jag kan försäkra dej att man vare sig behöver nummerlapp på magen eller på ryggen för att tycka pulverkaffe är helt ok.
Men för att avrunda denhär begynnande pajkastningen, så kan man väl bara konstatera att den berömda smaken är precis som den lika berömda baken (=delad).
Huvudsaken man trivs och mår bra!

Men du skriver ju själv att man drivs av prylgalenskap med olika sätt att koka/brygga kaffe. Du får nog tåla lite sura tillmälen då. Jag tycker inte pulverkaffe är något gott, jag vill oxå gärna göra kaffet i skogen. Lika väl som jag gärna lagar mat istället för att ha med färdiga mackor.

/Glenn/
 
Finns många tidigare engagerade kaffetrådar. Mullemeks tips om kaffe/tefilter testade jag på vinterstugtur i förra veckan med pressokaffe. Mkt bra resultat.

Pressotillsats till gaskök är en annan bra variant. jag har den tillsats som passar till Primus Etaexpress av den förra smala modellen. Nuvarande kastrull är lite bredare men jag tror att det går bra att använda denna http://www.addnature.com/product.as...ESS&_cid=21_1_-1_9_123_128537_58075059774_pla

Thure
 
Aeropress

Jag köpte denna http://www.aeropress.com/ på nätet. Det är lite meckigare än pulverkaffe men så mycket bättre.
Tidigare använde jag en MOKA bryggare men denna aeropressen ger ett mycket bra resultat. Om man följer videon får man en kopp espresso liknande kaffe, jag fyller på med vatten en gång till och pressar igen efter en stund.

Men när det gäller kaffe så är ju smaken som baken delad.

Har också införskaffat denna och den fungerar finfint. Riktigt gott kaffe. Dessutom finns det förvaringsmöjligheter i enheten för en mindre mängd kaffe och filter. Garanterat sumpfritt blir det också.

Dock bör tilläggas att det fodras en kopp el.dyl. att pressa mot. Vikbar kåsa = katastrof...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...