Tips mottages! Fjällen i slutet av maj??

Hej!

Vi är 2 familjer med små barn om har en lucka sista helgen i maj och vill åka till fjällen, gärna ammarnäs eller hemavan. Nu är tanken inte att gå på några längre vandringar utan mest uppleva naturen och gå kortare promenader med barnen.

Vi förstår att våren kanske har kommit till fjällen då, men det kan lika gärna vara snöstorm. Vad har ni för erfarenheter och hur skulle ni tänka? Var skulle ni åka? Har ni tips på boende?

Tacksam för svar :)
 
Troligen är det mer snö än barmark då. Tror inte det är vidare läge för vandring. Ska dit nästa helg, först då kan jag se snöläget. Men är det normalmycket snö tror jag det blir svårvandrat då.
 
Vintern håller ett ganska hårt grepp om Ammarnäs och norröver. Som Smogz beskriver, så är det nog mer snö än barmark och mycket snö dessutom. Många mindre vattendrag kan vara forsande åar av vårfloden och därför omöjliga att passera. Som du själv skriver så kan det mycket väl snöa för fullt.

Att vara i fjällen just vid brytpunkten mellan vår och sommar är annars en väldigt fascinerande period. Själva lövsprickningen kan gå på ett par timmar en varm och solig dag och man kan bokstavligen se hur naturen vaknar till liv på bara något dygn

Prova att fjällvandring längre söder ut typ Fulufjället i Dalarna. Det ska vara barnvänligt och spännande terräng med kalfjäll, djupa canyon, och skogsklädda dalgångar.
 
Öppen planering

Hejsan,

Jag har varit uppe i fjällen vid den tidpunkten ett antal gånger och det kan vara lite vad som helst. Ett år vi var uppe den veckan (utgick från Kvikkjokk den gången) hade det varit väldigt slugt att ha med sig skidor....något som vi inte hade. Var ledigt över en meter med snö uppe på Kalfjället.

Andra gånger har det istället varit väldigt lite med snö. Den kanske finaste vandringen gjorde vi i Lunndörrsfjällen (i Jämtland) under nationaldagshelgen, dvs 6:e juni. Var typ 95% barmark, runt 15 grader varmt, strålande solsken och inte en enda mygga i luften :)

Mitt tips är att ha en öppen planering om det är möjligt....beror ju till viss del på om man åker med bil eller allmänna transportmedel. Sen kan man ju kolla in hur långt våren har kommit typ veckan innan man beger sig av och välja lämpligt resmål därefter.

Vill man känna sig hyfsat säker på att det ska gå att vandra är väl det slugaste valet just Lunndörrsfjällen. Är ju knappt någon snö där nu och generellt sett väldigt lite i hela Jämtlandsfjällen.

Ha en trevlig tur!!

/ Stefan
 
Tack tack för alla svar!!

Hur brukar det se ut midsommarveckan, vet ni? Har det blivit mygginvasion då tro?

Vi bor efter norrlandskusten och har enklast att ta oss till Hemavan el. Närliggande.. vi kör bil.
Men ska kolla upp Dalarna och Jämtland , tack snälla för tipsen :)
 
Vandring maj/juni

Hej!
Har varit i Tänndalen de senaste 5 åren en á två veckor in i juni, i stort all snö borta. I år är våren ca två veckor tidig. Har haft fantastiskt väder och trevliga turer. Jovisst snö har vräkt ned men töat bort i den skarpa solen ganska omgående. Är man i Tänndalen kan man lägga en dag på besök i Röros Norge om det är dåligt väder. Särskilt barnvänlig är möjligheten att köra ända upp på kalfjället och där starta kortare eller längre tur.
Bilden tagen vid Andersjöarna några dagar in i juni 2014
 

Bilagor

  • P1010006.jpg
    P1010006.jpg
    47.5 KB · Visningar: 877
Har samma funderingar....

Hejsan,

Även jag har planerat en tur med barn (6-månader gammal) precis i tiden mellan det är för mycket snö och det är för mycket mygg. Trots att jag varit uppe åtminstone en 10-15 turer i tiden 25 Maj till 25 Juni känns det väldigt svårt att gissa. Det beror ju så väldigt mycket på hur våren/försommaren utvecklar sig. Räcker med att man får en rejäl köldknäpp i senare delen av Maj, så att de tidiga blommorna kommer av sig, för att mygginvationen ska senareläggas med veckor. Vissa år uteblir den nästan helt.

Men då jag är klart mer bekymrad för vad stora mängder mygg kan ställa till med än vad jag är att vandra på snö/blöt mark är väl grundiden att ta sig upp till Kebnekaise ungefär då de öppnar, vilket är den 13:e Juni. Men sen kommer vi följa utvecklingen noga via smhi och diverse webbkameror och anpassa tidpunkten om det behövs.

/ Stefan
 
Hejsan,

Även jag har planerat en tur med barn (6-månader gammal) precis i tiden mellan det är för mycket snö och det är för mycket mygg. Trots att jag varit uppe åtminstone en 10-15 turer i tiden 25 Maj till 25 Juni känns det väldigt svårt att gissa. Det beror ju så väldigt mycket på hur våren/försommaren utvecklar sig. Räcker med att man får en rejäl köldknäpp i senare delen av Maj, så att de tidiga blommorna kommer av sig, för att mygginvationen ska senareläggas med veckor. Vissa år uteblir den nästan helt.

Men då jag är klart mer bekymrad för vad stora mängder mygg kan ställa till med än vad jag är att vandra på snö/blöt mark är väl grundiden att ta sig upp till Kebnekaise ungefär då de öppnar, vilket är den 13:e Juni. Men sen kommer vi följa utvecklingen noga via smhi och diverse webbkameror och anpassa tidpunkten om det behövs.

/ Stefan


Ja, vi har 1,2,3 år på familjernas barn så det blir ju ett stort äventyr för dem, men min tanke är ju att de ska kunna gå själva en bit så det vore ju tråkigt om det det bara är snö och slask och man inte kommer sig någon vart. Sen vill man ju inte ha på dem hela vintermunderingen heller.. ;) - men man vill undvika alla mygg! Man vill ju ha allt .. ;)
Det kanske är smartast att avvakta och se lite hur våren börjar se ut där uppe. Vi bor i Skellefteå. så frågan är om man kan hitta något bättre fjäll inom rimligt köravstånd.
 
Lurigt läge. Här i Åre där jag bor är det normalt skidor som gäller 2/3 maj i alla fall. Så vandra brukar då inte jag börja med förrän juni då det torkat upp lite och snösmältningen lugnat ner sig lite. Normalt små bäckar är ganska stora där i slutet av maj så det kan bli lurigt att ta sig över vissa ställen.

Muddus?
 
Ring hemavan. De brukar ju bra ut draglift mot sittlift i Norrliften på sommaren. Det l8r värt mycket med små barn. Annars kommer ni knappt upp på fjället tror jag. De har säkert koll på när det börjar vara vandringsbart. Vem ska du ringa. Ja det vetefan. De kanske har nån turistbyrå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
insideoutside Vandringstips 2014, ges och mottages gärna. Barn och friluftsliv 1
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...