Ris i boil-in-bag!

Är det någon som har koll på hur länge detta fenomenala packade riset håller. Själva riset håller ju en evighet plus lite till men hur är det med plasten i kokpåsen?

/Andreas
 
Mjukmedlen i påsarna brukar ju vara gränssättande. Gammal plast blir som bakelit och mjukgöraren går utåt och inåt, i maten. Tror att rekommenderade sista datum är rätt lämpliga. Äter du inte dagligen?
 
Mjukmedlen i påsarna brukar ju vara gränssättande. Gammal plast blir som bakelit och mjukgöraren går utåt och inåt, i maten. Tror att rekommenderade sista datum är rätt lämpliga. Äter du inte dagligen?

Just det :)

Frågan gäller om jag har sparat en påse eller två från tidigare vandringar och datumet har gått ut! Kanske ändå smartare att nästa gång äta upp alla boil-in-bagpåsar innan datumet hinner bli för gammalt...

/Andreas
 
Hej

Återupplivar en gammal tråd eftersom rubriken var så rätt...

Jag har aldrig kokat boil-in-bag ris i Triangakök - finns det någon risk att kastrullens sidor blir för varma och att plasten smälter? Har kastruller utan teflon. Tänker just på att diametern är ganska så liten och att påsen därmed kanske ligger emot kanten och inte flyter omkring...

Kanske är en smådum fråga men jag vill inte förstöra mitt kök genom att prova ;)
 
Har använt div 27 Trangia kastruller för att tillaga "ris i påse" men ska tilläggas att jag använt Primus gasbrännare och Omnifuel med bensin och givetvis med lock vid tillagningen för bästa effektivitet och för att spara bränsle....

Har inte haft några problem, vad det nu skulle vara!? Så kör på, dessa påsar är ypperligt vid friluftsliv, gör inte kastrullerna svår diskade precis.

Mvh troswe
 
Ingen risk om du inte kokar torrt. Kokat otaliga BiB-ris i trangiat. Ofta i 1 liters kastrull med två påsar. Aldrig varit med om att det hänt något.
 
Har man en brännare med lågor som slickar sidorna på grytan finns det nog risk att delar av påsen som är ovanför vattenytan kan smälta, men den del av grytan som är under vattnet blir ju inte många grader över 100.

Men påsarna ligger ju inte direkt och flyter utan sjunker ju snabbt när vattnet kommer in i dem. Sen ligger de rätt stilla.

Men jag tycker inte det är så stor vinst med påsarna, kastrullen blir ju kladdig ändå (av stärkelsen från riset). Enda fördelen jag ser är att man kan koka flera påsar efter varandra i samma vatten (om man behöver mer ris än vad en gryta rymmer).
 
Jag har kokat ris i mitt Trangia massor av gånger, men på traditionellt vis och inte BiB. Tangias gasbrännare gör det enkelt att småsjuda tills riset är klart.
Jag brukar förpacka 2dl matris (för 2 personer) och lite salt i en liten plastpåse som jag knyter tätt innan avfärd. Adderar 4dl vatten på plats. Enkelt och med minimalt med avfall som man behöver ta med sig tillbaka.
 
Jag brukar stänga av brännaren efter 5 minuter, men då har jag iofs inte kokat ris i minusgrader (än). Men med en grytmysare (pot cozy) så borde det funka även minusgrader.
 
Jag har kokat Uncle Bens jasminris i bib på mitt Primus Eta Express ett otal gånger. Påsen har aldrig smält. Väldigt smidigt att ta med portionspåsar. Dessutom enkelt att ta upp från kastrullen till storkåsan när riset är klart.

Enkel och snabb måltid: koka ris, blanda i pinjenötter, ringla över olivolja, dela en eller två ölkorvar och lägg på.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...