Sovsäck till femåring

Hur gör du när du rullar ihop barnet, och hur stort blir det? ;)

Tja, när jag ber grabben imitera en igelkott så blir han väl typ lika stor som två medicinbollar ;)

Det jag var ute lite efter är att grabben kommer att få bära själv och då är det ju bra om den inte är alltför stor. Sovsäcken alltså, liggunderlaget får jag nog bära. Köpte en Nordkapp 12l i förra veckan och där får han inte ner alltför mycket... (http://www.xxl.se/sport-bollspel/ry...pp-junior-12-liter-ryggsack/p/1088535_2_style)

Letar alltså fortfarande sovsäck...
 
Norska marknaden

.. jag bor ju i Norge, där ramlade jag tillfälligtvis över en sovsäck ifrån barnklädesmärket "Vill"...
Den duger inte alls till ditt ändamål (jag ska ha den till en-natts-turer i skogen/låglandet), men då den är till min 5-åring så bara nämner jag den i denna tråden likväl.

Den heter Vill Snorkesovpose. Ingen info om temp, ligglängd 115cm, syntetfyll, 1003g på köksvågen hemma.
Kanske inte en kanonsovsäck, men när den råkade landa på 149NOK så var det ingen anledning att inte köpa den... om vinden står oss bi så hoppas jag vi kommer oss ut imrg (valborgsmässoafton).

Förresten så hittade jag Den Här på fjellsport.no, den är väl det klart mest prisvärda jag har hittat i norska nätbutiker. Ser även att både Bergans och Helsport har barnsäckar, men då i syntet med medföljande packvolym och -vikt....
 
Lösningen finns men är dyr...

Jag snubblade över hemsidan http://seufs.se de hade en barnsovsäck i dun till priset 2700:- märke yeti vib juniorsäck med 30% rabatt Nu verkar de har höjjt priset till hiskliga ca 3900:- säcken har väl allt utom ett bra pris :(

Storlek normal: 160
Storlek förkortat: 130
Crystal Down ™
Totalvikt: 680 gram
Komforttemperatur: -1 ° C
Fyllning: europeiskt gåsdun (95/5)
Fyll effekt: 800
Fyllnadsvikt: 400 gram
Yttermaterial: SupCell
Inre material: Ultra Cell
Storlek normal: 160
Storlek förkortat: 130
Crystal Down ™
Totalvikt: 680 gram
Komforttemperatur: -1 ° C
Fyllning: europeiskt gåsdun (95/5)
Fyll effekt: 800
Fyllnadsvikt: 400 gram
Yttermaterial: SupCell
Inre material: Ultra Cell
 
Är det någon som har erfarenhet av den här: http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/sovsackar/2-sasong/unisex/ara_6_sv-se.aspx

Det står: "Temperaturrekomendation baserad på våra erfarenheter" och så +6 grader. Är det komfort- eller extremtemp tro? Får väl maila dem ifall ingen här kan svaret...

Och den väger 1kg... Men kostar under 600kr (http://www.xxl.se/vildmark/sovsacka...kar/ara-+6-sovsack-150-cm-l/p/1100642_1_style)

Jag skulle gissa på "komforttemp", dvs gränsen för när barnet upplever den för kall. EN standarden tittar ju på vuxna personer, så inte helt matchande för barn.
1kg för en barnsäck (150cm ligglängd och smalare än en vuxensäck) kanske kan skala till motsvarande ca 1,3-1,4 kg för en vuxensäck (jmfr Taurius +1 som har till ENComfort +6).
 
Letade vidare och hittade den här: http://www.addnature.com//product.aspx?pf_id=MAMMUTLAHAREMTJR

Någon som har erfarenhet av den?

Vaför anger de en "Lägre temperaturgräns"?

Annars är den ju på bara 650g! Och inte jättedyr!

Kom gärna med info innan jag köper den ;)

Ganska märkligt att ange fillpower på en syntetsäck? Dessutom halvlång dragkedja som är betydligt sämre och inte medger värmereglering de varmare nätterna. Jag tror mer på Haglöfs säcken som är billigare än denna;)
http://www.xxl.se/vildmark/sovsacka...vsack-150-cm-l/p/1100642_1_style?ref=prisjakt
 
Ganska märkligt att ange fillpower på en syntetsäck? Dessutom halvlång dragkedja som är betydligt sämre och inte medger värmereglering de varmare nätterna. Jag tror mer på Haglöfs säcken (som verkar kosta ungefär lika mycket) än denna;)

Ah...visste att det fanns ett aber med den säcken... Ja, grabben kan bli rätt varm och då är nog en längre dragkedja att föredra.

Tack, du förhindrade just ett spontaninköp! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
fnöskticko stryprisk för barn i sovsäck? Barn och friluftsliv 5
Ralle80 Barn sovsäck vs. Voksipåse Barn och friluftsliv 5
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.