TROLLVÄGGEN

Om man räknar med Rimmond måste det vara fler än 5 som friat (50?), Svenskeruta är nog betydligt färre, men åtminstone två replag gjorde det (under samma sommar), inte så många år innan det stora raset. Vet också att det gjorts ett svensk fri-försök på Raspberry Dream, men de var tvungna att avbryta. I övrigt är det väl bara Norskeruta och Franskruta som har friats, fast mig veterligen inte av svenskar.
 
Det låter bekant, jag vet också bara två replag som friat Svenskeruta och det var nog just 5 pers.
Rimmond bör vara klart fler (50 låter dock mycket) och på de lite nyare lederna är jag mer osäker, men det är nog inte så många som ens försökt.

ED: Minns att det andra fria replaget på SR, med bara nån veckas marginal, var bröderna Fernström och Carl Jonasson, men minns däremot inte vilka som var först...
 
Senast ändrad:
Makalöst berg Trollväggen. Hade läst om det innan jag såg det med egna ögon för en tid sedan. Trodde nog inte att det fanns sånna väggar på så nära håll.

En hypotetisk fråga: Om Everest hade haft sina sista 1 000 höjdheter som finnish likt Trollväggens vägg. Hade det då varit bestiget idag 2009 ?
 
Bröderna Fernqvist ska det vara :) Och jepp, två andra hann före. Det finns att rota fram i nån gammal Bergsport vilka de var.
 
En grov och oöverlagd gissning är att det är 5 som friat, och 50 som tagit sig upp? I och för sig är det nog fler än 5 som friat om man inkluderar alla leder (och inte bara Svenskeruta), men jag inväntar otåligt Spacemonkeys svar...

Jag har ingen aning om hur många svenskar som klättrat Trollväggen, men storleksordningen 50 till 100 svenska klättrare skulle jag tro - absolut inte mer än hundra. Första svenska klättrarna (?) var förmodligen LG Johansson och Tomas Nilsson 1978 - och de gjorde en nytur!

Sen mellan 1978 och 1998 klättrades det väl en del, kanske ett par replag om året i snitt (högt räknat) det blir 80 pers...

Sedan det Stora Raset (1998) tror jag ingen svensk klättrat Trollväggen (förutom då vi gjorde första repetitionen av Svenskeruta -02)

Så en kvalificerad gissning från min sida blir 70 pers totalt, utspritt på 30 till 35år:)

Skulle vara intressant att veta vilka som klättrat Trollväggen, vilken led, vilket år och vilka det var. Förmodar att Per Calleberg kan namnge ett gäng!

peace
 
....

LG Johansson ja. Kommer ihåg innan jag viste vem den mannen var egentligen.
Jag hade en bild av en äldre gubbe som sålde klättergrejor och vars enda klättermerit i klätterhistorien som jag visste om var någon 3:a led i Jämtlands föraren som han gjort.
Sen visade det sig att karln hadde gjort en nytur på Trollväggen (typ bland det största man kan göra i klätterväg.) ha...ha...där fick man som man teg.
 
Två Norska klättrare (Sindre och Ole-Johan Saether, far & son!) klättrade den 3:e Juli 2009 Franskeruta, de hade problem att hitta rätt väg mot slutet och klättrade då in på en polsk ledvariation och avslutade till sist på Norskeruta. De klättrade mycket fritt, enl uppgifter upp till Norsk grad 8, men även aid mot slutet av turen, Sindre (24år) är för övrigt en mycket stark friklättrare och ledde alla replängder!

Sindre och Ole-Johan klättrade Norskeruta helt fritt förra sommaren (Juli 2008) med grad upp till norsk 7. Se artikel: http://www.norsk-klatring.no/layout/set/print/content/view/full/298

peace

Då var det dags igen för Romsdalsborna Sindre och Ole-Johan Saether!

I Juli 2010 klättrade far och son leden Arch Wall, och inte bara klättrade den (vilket är en prestation i sig) utan friklättrade leden också, det talas om femton-meter-run-outs på endast bird beaks...

Otroligt!

Hur lång tid det tog och hur svårt det var och om det användes mycket fasta rep osv framgår i dagsläget inte.



peace
 
Wojciech Kurtyka m fl klättrade väl den på vintern i mitten på 70-talet och det va första vinterbestigningen, sen har vinterbestigningar på väggen gjorts på 4-5 andra rutter vad jag läst.
 
För de som är intresserade: SVT2 visade 30 minuter dokumentär om räddningen av britten som spacemonkey skriver om på sidan 2.

Detta var ett helt avsnitt i serien "räddningsdivisionen" som går på SVT2, repris 27/11. Visas inte på svtplay, förmodligen pga upphovsrättsskäl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spacemonkey Undersökning: Svenskar på Trollväggen Alpin / Bigwall 78

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.