Torka mat

Torka Philadephiaost

Är det någon som provat att torka philadelphiaost?
Det är ju bra att reda med i vanligafall om man som jag inte använder mjöl och funderar på om det skulle gå att reda med som torkat.
 
Är det någon som provat att torka philadelphiaost?
Det är ju bra att reda med i vanligafall om man som jag inte använder mjöl och funderar på om det skulle gå att reda med som torkat.
Guarkärnmjöl kan du ju testa. Eller xantangummi. Arrowrotpulver finns ju också, men innehåller mer kh än tidigare nämnda alternativ
 
Kokosmjölkpulver? Tahina? Någon sorts nötsmör?

Ja, jag vet att det inte är det du frågat efter, men jag har själv inte lyckats så bra med någon sorts färskost. De går fint att torka och mixa till fint pulver, men de återvattnar inget vidare, åtminstone inte inom rimlig tid. Så inte så funktionellt till just redning.

Kan du däremot komma över arabisk torkad ost ("jameed") i någon invandraraffär, så löser den sig fint till en slät konsistens i vätska. Antagligen för att utgångsråvaran inte är en icke-koagulerad färskostmassa, medan våra europeiska varianter fäller man ut proteinet på (traditionellt med löpe).
 
Fortfarande djupt imponerad över min excalibur. Både vad gäller kapacitet och effekt.

Kring kl 19 i måndags laddade jag den med 1,6 kg köttfärs, två burkar tonfisk, samt en burk musslor. Tonfisken var torr redan vid midnatt.
Tisdag förmiddag tömde jag torken och vakuumpackade tillfälligt i glasburk.

Laddade sedan i 400 g tomatpuré, 8 tomater, en purjolök, 4 stora gula lökar, samt 3 burkar bönor (vita, svarta, kidney).

I morse packade jag klart alla 16 portioner i dygnspåsar.

Tänker tillbaka med ett leende på när två plåtar köttfärssås tog ett dygn att torka i ugnen =D
 

Bilagor

  • IMG_20170712_111745.jpg
    IMG_20170712_111745.jpg
    33.9 KB · Visningar: 578
Brukar inte torka så hemskt mycket utan mest torka det väsentligaste som man sedan kan blanda med t.ex pasta eller couscous.
Exempel är en lök- och paprikablandning som blir gott att kasta i vattnet. Smaksätter lite som en buljong. Gärna många olika sorters lök. Gul, röd, purjo. Och så lite olika sorters paprika. Kanske chilli med.
Tycker det är riktigt bra att ha att slänga i när man kokar lite pasta.
 
Mixa torkade morötter och hur mycket vatten skall en ha?

Nybörjare på att torka mat som tänkte laga morotssoppa med chili och ingefära i år, en favorit hemma som jag insåg går att ta med ut på vandring också.

Till min fråga, hemma gillar jag att äta soppan slätmixad, kan jag mixa mina torkade morötter?
Har torkat 500g morötter och dessa väger nu ca 50g. Hur mycket vatten skall jag blöter dem i?

Recept som nedan:
1 st gul lök skalad och grovt hackad
5 st morötter skalade och skurna i mindre bitar
1 msk olivolja
2 dl vatten
3 dl kokosmjölk (Pulver ifrån asiatisk matbutik)
1 st grönsaksbuljongtärning
2 tsk färsk ingefära riven
0.5 tsk salt
1 krm svartpeppar grovmalen

Om någon har tips på ett gött bröd till soppan så hit me :)
 
Till min fråga, hemma gillar jag att äta soppan slätmixad, kan jag mixa mina torkade morötter?
Det borde väl gå att göra morotspulver, men det kanske klumpar sig.
Har torkat 500g morötter och dessa väger nu ca 50g. Hur mycket vatten skall jag blöter dem i?


500-50=450, du ska tillsätta 450 gram vatten för att de ska återfå sin ursprungliga vikt. 4,5 dl alltså. Plus då det vatten som är i receptet.
 
Låter jättegott med din soppa, tack för inspirationen! Jag tolkar det som att soppan ska kokas en stund, eller ska den mixas i rått tillstånd? Testa norska Sigdals kompakta, sanslöst goda och kaloristinna pumpafröknäcke som tillbehör på vandring; tyvärr rätt dyra, men man vandrar ju inte varje dag :)
(...) kan jag mixa mina torkade morötter?
Absolut, om du redan torkar morötterna i bitar. Men nästa gång du gör detta kan du också mixa ihop alla vattenhaltiga ingredienser som lök, morötter och (kanske) ingefära, ev. med salt, peppar och som sagt en knivsudd socker, till en slät massa och torka den i ett arbetsmoment efteråt. Bre ut massan jämnt och ganska tunt på bakplåtspapper. Resultatet kan bli torra flagor, som man får mixa om en gång till för att det hela ska bli pulver, men det går ändå snabbare och blir jämnare torkat. Att torka hela morotsbitar ger gärna hårda övertorkade kanter. Häll i en halv tesked socker i vattnet, om du kokar eller förväller morötterna före mixning.
Därefter är det lätt att blanda med kokosmjölkpulver och andra redan vattenfria ingredienser.

Ingefäran känns det ju lite lockande att ta med en otorkad bit av på vandringen att riva i soppan vid tillagningen :). Jag tar själv gärna med några färska vitlöksklyftor av samma skäl - skillnaden i smak är värd de få extra grammen.
Har torkat 500g morötter och dessa väger nu ca 50g. Hur mycket vatten skall jag blöter dem i?
Teoretiskt 450 g om du vill återställa ungefär samma smakintensitet som färska morötter, men i praktiken gärna lite mindre, för just morötter tycker jag tappar en del smak vid torkning. Men ska du ha dem som stomme i din soppa, är det ju helt valfritt beroende på hur tjock soppa du vill ha.
Därför är det bra att inte salta och peppra fullt vid tillagningen hemma - det är lurigt att träffa helt rätt och därmed säkrare att "slutkrydda" vid återvattningen i fält.
 
Vegetarisk mat

Sedan knappt två år är jag vegetarian och det tycker jag har lyft min torkade mat till nya höjder. Det är mycket prat om kött men min upplevelse är att det är enklare att torka god vegmat. Fisk och kött blir lätt torrt, segt och återfår inte sin rätta konsistens.
Torkad gryta med spenat, salladsost och cachewnötter tillsammans med couscous är en favorit.
Så pröva er fram med kikärtor, soyamjöl osv
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.