Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag håller med om att den är grannare Fredrik! Möjligen är den stadigare också, har ej testat den. Det som fick mig att välja tk4 istället för just den du har på bilden var vikten. Jag ville helt enkelt ha en så lätt variant som möjligt. Har haft tankar på att skaffa den andre också får jag erkänna...men kan nog inte motiver det riktigt.
 
Visst är den grann även om den numer är i lite mer slitet skick.
Jag kan inte uttala mig om den är stadigare än TK4:an då jag tyvärr inte har den.

Fredrik
 
frosts lapplander

Hej! min frost lapplander är i stort behov av att brynas.. är dålig på det här med slipfaser och sådant, men det är skandinavisk slipfas på lapplandern eller? En földj fråga vad är bästa sättet att få upp skärpan på en sådan?
 
Hej! min frost lapplander är i stort behov av att brynas.. är dålig på det här med slipfaser och sådant, men det är skandinavisk slipfas på lapplandern eller? En földj fråga vad är bästa sättet att få upp skärpan på en sådan?

Ett vanligt sandstensbryne finns i de flesta verktygslådor och det går alldeles utmärkt att använda på en Lapplander.

Vill Du veta mer om ämnet,finns tråden "Vad behövs för att slipa sin kniv" som är mycket informativ.

Bättre utrustningar som den i tråden visade Sharpmakern,kostar en slant,men om man inte slipar på fri hand kan det kanske vara värt pengarna.

Själv använder jag Fällknivens DC bryne med en diamantsida och en keramisk sida samt en läderbit insmord med Autosol chromepolish.
Jag slipar alltid på frihand vare sig det är ett bryne eller en bandslipmaskin.
Vad som är bäst är en smaksak,huvudsaken är att kniven blir vass igen.


Mikael
 
Tackar!

Jag visste att jag sett en tråd om detta ämnet! sökfunktionen har krånglat för mig dock då även ämnen jag vet att jag sett förut inte dykt upp och lat som man är har jag inte orkat leta manuellt.
Tack för hjälpen iallafall, jag slipar på frihand, men känns som att resultatet aldrig blir riktigt bra.

Mvh Aron
 
hehe

Alldeles för långt ner, stora knivtråden ligger som favorit ;-) En helt annan sak, säkert diskuterad tidigare den också och jag ber om ursäkt i så fall, men Gerber Legend multitool. Någon som säger usch och fy direkt eller är det ett bra köp?

Mvh Aron
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.