Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har läst om det ett antal gånger och till och med varit med om det vid ett tillfälle.

Det kan således hända! Oftast sker det när man missanvänder kniven eller sätter för stor press på den. Det är trots allt ingen bushcraftkniv ;).

Den bör dock funka helt tillfredsställande till de planerade arbeten som Calexico nämner.

~Paul~

Jag är bra på att "ta i för mycket" och misshandla verktyg, så då tvivlar jag på att det är rätt kniv. Söker en liten, lätt och TÅLIG kniv. Har en Eka swede 10 som känns tålig men väger 110g vilket e för mycket för det här ändamålet.
 
Slipfasen var i alla fall väldigt annorlunda. Ska bli intressant att prova den när den kommer.
Målet är med största sannolikhet att kniven skall vara så mångsidig som möjligt, dvs den skall klara av allt från enklare matprepp vid lägerelden till täljning och jakt.

Till fiske är bladet, EMÅ, allt för kort.

Den övergripande bladformen påminner om den hos Light My Fire-moran:
 

Bilagor

  • IMG_4596_3.jpg
    IMG_4596_3.jpg
    55.3 KB · Visningar: 592
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 531
Jag är bra på att "ta i för mycket" och misshandla verktyg, så då tvivlar jag på att det är rätt kniv. Söker en liten, lätt och TÅLIG kniv. Har en Eka swede 10 som känns tålig men väger 110g vilket e för mycket för det här ändamålet.
Hm.

Det finns en del andra franska märken/modeller som skulle kunna passa. Kika gärna på knivar från Le Thiers-området! Stålet man använder är rätt ofta det svenska Sandvik 12C27.

~Paul~
 
Fodralet ser lite mer påkostat ut än standardplastslidorna, men mer än 250 kr blir man ju spontant inte sugen att betala.
Jag tror tyvärr att du är lite väl optimistisk ;).

Jag är orolig att även min uppskattning kan vara lågt satt.

Hur som helst. Om det skulle visa sig att kniven är dyrare än de 400:- som jag nämnde och kanske närmade sig 500:- eller mer så är jag heller inte intresserad. Det finns ju andra knivar i det segmentet som (i så fall) är mer intressanta...

~Paul~
 
När det nu ändå pratas Opinel i tråden...

Är det här en kniv som någon månne känner igen?

Vad syftar du på exakt när du undrar ifall kniven känns igen?

Det är annars en Opinel i kolstål av senare årgång.

Stålet bör i så fall vara XC90 (C85S, CK85, WS No 1.1269, CS80, SAE/AISI 1084, UNS G10840, NF XC85, JIS SUP3).

~Paul~
 
Jag tror tyvärr att du är lite väl optimistisk ;).

Jag är orolig att även min uppskattning kan vara lågt satt.

Hur som helst. Om det skulle visa sig att kniven är dyrare än de 400:- som jag nämnde och kanske närmade sig 500:- eller mer så är jag heller inte intresserad. Det finns ju andra knivar i det segmentet som (i så fall) är mer intressanta...

~Paul~

Jag tror inte att den kommer kosta 250 kr, utan det är vad jag tycker den max ser ut att vara värd för mig.
Den blir säkert dyrare än så. Frågan är vad som kostar i så fall? Den lite annorlunda slipningen? Fodralet? Skaftmaterialet kan det väl knappast vara, ser ju ut att vara samma som i deras basic snickarknivar.
Nej, 250 kr känns rätt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...