Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag använder Vic Solo till den uppgiften mest. Vics 8 cm skalkniv är bättre, men jag föredrar fällknivsformatet under de flesta omständigheter, så Solon hänger som sagt oftast med. Modellen har nyligen slutat tillverkas. En annan knäppgök har ju bunkrat upp med tolv stycken extra...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35.8 KB · Visningar: 612
Jag håller med, Sweden 92 är fina knivar, jag är grymt nöjd med min forumkniv :)

Det var rätt så många skillnader tycker jag. Bild 1 och 2 visar på olika storlekar i både längd och tjocklek hos skollorna. Längre ned ser man även skillnad i bladlängd och än längre ned tycker jag mig se skillnad i slipningen. Intressant!

Tack för trevliga bilder.
__
Fredrik

Det stämmer. Förutom skillnader i storlek, längd och tjocklek hos skollorna, bladlängd och slipning skiljer sig även bladtjocklek.
Att nya 92:eek:r har skruvar i rostfritt stål istället för i mässing är välkänt för de flesta men även fjädern är annorlunda. Tidigare användes en fyrkantig mycket kraftig fjäder, numera är den utbytt mot en rund aningen svagare dito.

/Lux
 
Jag använder Vic Solo till den uppgiften mest. Vics 8 cm skalkniv är bättre, men jag föredrar fällknivsformatet under de flesta omständigheter, så Solon hänger som sagt oftast med. Modellen har nyligen slutat tillverkas. En annan knäppgök har ju bunkrat upp med tolv stycken extra...
Inspirerad av ditt inlägg så gick jag genast loss på min Vic 8 cm skalkniv och reprofilerade bladet till i princip fullt konvex slipfas med en mycket liten mikroegg på 30 g. Skillnaden i skäreffektivitet är monumental mot de av fabriken satta 22 g.

~Paul~
 
Inspirerad av ditt inlägg så gick jag genast loss på min Vic 8 cm skalkniv och reprofilerade bladet till i princip fullt konvex slipfas med en mycket liten mikroegg på 30 g. Skillnaden i skäreffektivitet är monumental mot de av fabriken satta 22 g.

~Paul~

Jag har gillat Victorinox lilla skalkniv, men tycker att den levereras med en väl övertänkt slipfas. Skulle inte själv välja att göra bladet tunnare, tanken är att bladet ska hålla till allt från att ta bort ytterblad på blommkål och kapa "blommorna" till att ta hand om kålrot, rotselleri och annan rotfrukt!
 
Jag har gillat Victorinox lilla skalkniv, men tycker att den levereras med en väl övertänkt slipfas. Skulle inte själv välja att göra bladet tunnare, tanken är att bladet ska hålla till allt från att ta bort ytterblad på blommkål och kapa "blommorna" till att ta hand om kålrot, rotselleri och annan rotfrukt!
Självklart finns det risker med att gå för långt i att tunna ut bladet. Dock är en konvex slipfas trots allt stark i sin grundkonstruktion. Den största uttunningen gjorde jag i övergången mellan slipfas och bladkropp (axlarna) vilket torde försvaga den övergripande konstruktionen bara marginellt.

Dessutom har jag två av dessa Vicar, varav den ena är helt ny och oslipad ;). Skulle jag märka att det inte funkar som jag hade tänkt mig så är det bara att slipa fram en tvärare egg :). Jag är dock tämligen säker på att det inte kommer att bli nödvändigt.

I grova drag:
 

Bilagor

  • Reprofilering flat till konvext.jpg
    Reprofilering flat till konvext.jpg
    14.6 KB · Visningar: 782
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 774
Självklart finns det risker med att gå för långt i att tunna ut bladet. Dock är en konvex slipfas trots allt stark i sin grundkonstruktion. Den största uttunningen gjorde jag i övergången mellan slipfas och bladkropp (axlarna) vilket torde försvaga den övergripande konstruktionen bara marginellt.

Dessutom har jag två av dessa Vicar, varav den ena är helt ny och oslipad ;). Skulle jag märka att det inte funkar som jag hade tänkt mig så är det bara att slipa fram en tvärare egg :). Jag är dock tämligen säker på att det inte kommer att bli nödvändigt.

I grova drag:

OK, då förstår jag vad du gjorde! Det var samma som jag gjorde med forumkniven från EKA. Bara att där var det mer material och marginaler!
 
Bara att där var det mer material och marginaler!
Ja, det gällde att hålla tungan rätt i mun. Jag körde ett par drag, stannade upp, kontrollerade, körde återigen några drag, osv. Det första arbetet utförde jag på diamant i olika grovlekar, sedan övergick jag till keramik och slutligen på filt och bälte mättat med Tormek slippasta. Jag tog ned "axlarna" i flera omgångar och i fleras steg. Det svåra består i att sluta i tid.

Men som sagt. Skillnad i skäreffektivitet är monumental jämfört med originalutförande. Kniven går igenom en hård morot som en het ståltråd genom solvarmt smör. Ingen friktion, inget "smack" i skärbrädan. Bara ett jämnt glid utan motstånd.

~Paul~
 
Välfungerande fodralalternativ till PXL WH

Fällkniven levererar en riktigt bra "storfällkniv" i PXL WH. Så bra att jag slutat leta i den kategorin sedan jag köpte den. Lämnar inte mycket att önska helt enkelt.
Fodralet som finns att köpa till, PXLec, befinner sig däremot på diametralt motsatta sidan när det gäller funktion. Kniven är riktigt svår att pressa ned i fodralet och tio gånger svårare att få upp igen. Fodralet har en ögla för lodrät upphängning och en för vågrät. Du kan glömma att kunna använda det vågräta alternativet pga att fodralet är så trångt och utspänt när kniven är i det. Hur man tänkte här är oklart.
Vill bara tipsa om Vics fodral till Swisstool Spirit, som passar perfekt efter ett par mm uttänjning av "locket" på längden. En busenkel men mycket välfungerande lösning för vågrätt upphängning finner man i en sybehörsaffär. Ca 10 cm av 50 mm bred kardborremsa fästes sömlöst genom bältesöglan och kan enkelt anpassas efter bältesbredden.
Bara ett tips jag ville dela med mig av.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    74.2 KB · Visningar: 661

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...