Tältkåta

Gratulerar. Nu väntar en ny epok i ditt liv =D

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Man tackar herr baron! Slut är tiden då man snarkade under en billig tarp.
viss charm i det med men ungarna lär bli nöjda över denna förhoppningsvis varma oas (och jag med för den delen :) Återkommer med tankar o reflektioner när jag brukat den ett tag. Må väl
 
Som tillfällig kaminlösning föreslår jag en fotogenkamin. Finns från ca 500kr på tex jula. Bra med värme och går länge på en n tank.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Helsport Varanger vs. Dividal

Med risk för att bryta mot någon regel och dubbelposta, ställer jag min fråga även i denna tråd. Fick inga svar i min egenstartade tråd.. :(

En av alla skillnader mellan Helsports tältkåta-modeller Varanger 8-10 och budgetvarianten Dividal 8-10 är att Varangern har möjlighet att montera ett innertält.
Har funderat lite på om det går att modifiera Dividal-tältet så att man kan använda Varangerns innertält. Storleken är väl densamma? Någon som har erfarenhet av detta?

Är det korrekt uppfattat att man monterar innertältet med spännen i de åtta hörnen (uppe och nere) på samma sätt som golvet? I så fall, vad är det för spännen? Hur sitter dem? Går det att modda Dividal-tältet så att det går att montera motsvarande spänne på ett bra sätt?

Finns det någon som har detaljbild på hur innertältet för Varangern monteras och hur fästena sitter och ser ut?
 
mittstång

Har vissa funderingar angående mitt stången på tentipi.
Är ju tillverkad i alu och härdad. Kommer att använda en Hekla30
I min 7a. Är det någon fara med härdningen när elden kommer så pass nära?
Får väl hålla den på en rimlig nivå men lär väl bli en viss strålning mot stången misstänker jag. Minns att jag läst tidigare i tråden att nån lindat folie runt mittstången. Funderar på nån lösning om det är nödvändigt. Linda avgasbandage runt första sektionen och klä med folie kanske? Hur gör ni andra som kör med öppen eld? Tips och råd mottages tacksamt :)
 
Lämpligt att sätta eldspisen vid sidan av mittstången. Man kan också ställa mittstång assymetriskt dvs nån halvmeter från tältmitten och lägga elden lite åt andra hållet.

Tror inte man då behöver göra något extra för att skydda mittstångens rörsektioner.

Thure
 
Sitter och funderar på att köpa en kåta till mig, flickvännen och våran hund när vi ska ut och vandra. De två kåtorna som jag har funderat lite på är Bergans lavvo 4-6 http://catalog.bergans.eu/tents/Lavvo och Luxe Mega Horn II http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/WG101.html. Hittar inte så mycket om Luxe tipin, är det någon som har testat den?

Bergans är lite större men väger också betydligt mer, 5,4kg mot 4,5kg inklusive innertält. Då det är vandring som kommer att gälla mestadels av tiden går B/P dukar tyvärr bort. Har även tittat lite på Helsport Lavvulight men funderar lite på om den är i minsta laget? Dock är vikten otroligt låg jämfört med de andra med sina 2,2kg .
 
oskarfk:
Då jag själv är i samma tankar, med precis samma "familjeuppsättning", så har jag (åtminstone för stunden) bestämt mig för MLD (Mountain Laurel Designs) SuperMid . Inköpet får för min del ske när pengar finns att tillgå. Det som lockar för mig är huvudsakligen vikten i kombination med ett smakfullt pris. Går att komplettera med innertält.

Som thureb säger så är, eller åtminstone var, Golite Shangri La 5 ett gott alternativ. Nu när GoLite gått i KK så är det väl lite kämpigare att få tag i dessa tält - samt att hantera eventuella reklamations-/supportärenden.
 
oskarfk: notera skillnaden mellan tältkåtor och pyramidtält.

Tältkåtor kan du elda i vilket är själva grejen kan jag tycka. Tänker du inte det så gå på pyramidtält för vikten och volymens skull, jag skulle inte gärna ta någon av mina tältkåtor på en fjällvandring.

Jag har även ett Nigor Wikiup 4. Väger 2.5 kg och du får en svårslagen rymd och komfort på den vikten. Andas kvalite rakt igenom, galet lätt och snabbt att sätta upp dessutom. Har inte testat det när det brallar på ordentligt men jämfört med mina tältkåtor känns mittstången klen, vilket är synonymt även för andra pyramidtält jag sett.
De pallar nog det de ska, men ändå.

Lavvulight eldar man inte i och saknar innertält vad jag kan se, blir kondensvarning samt ej mygg och knottsäkert. Så där är Nigor eller motsvarande verkligen att föredra.

Seekoutside gör prima varor. Saknar dock snökjol/stormmatta där, kalldraget som blir vintertid äter liksom upp mycket av komforten man får av att bruka kamin är iallafall min erfarenhet. Mygg och knottsäkert blir det inte heller.

Mitt råd är att välja "riktig" kåta om du vill kunna elda, men det blir mer att bära. Eller pyramidtält med innertält om man inte skall elda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.